• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 14

قسمتهای مختلف کفش و بهترین آنها برای دوندگان

اگر قصد خرید یک جفت کفش ورزشی را کرده اید که بتوانید با آن دو و پیاده روی انجام دهید بهتر است ابتدا مقدار پولی که قصد خرج کردن آن را دارید بسنجید و سپس نکاتی که در این مقاله گردآوری شده است را مطالعه نمایید.

این اطلاعات کمک زیادی در شناسایی قسمتهای مختلف کفش و انتخاب بهتر خواهد کرد.

کفشهای ورزشی با محدوده قیمت بسیار متفاوت، برندها و انواع مختلف یافت می شود که شما را دچار سردرگمی می کند. برای چه فعالیتی کفش نیاز دارید آیا قصد دویدن در گِل، ماراتن یا بر روی تردمیل را دارید، پس با توجه به بودجه ای که می کنید بایستی بهترین کفش را انتخاب کنید.

شناسایی بخشهای مختلف کفش مهم است و این اطلاعات در هنگام خرید بهترین کفش به شما کمک زیادی می کند که چه مواردی را اهمیت دهید و از خرید چه کفشهایی خودداری کنید.

در تصویر زیر قسمتهای مختلف یک کفش نشان داده شده است و در ادامه به توضیح مختصری از هر یک پرداخته می شود.

آشنایی با قسمتهای مختلف کفش دوندگان

یک: ارتفاع قوزک

تناسب سایز کفش و ارتفاع قوزک مهم است و این گزینه در زیبایی کفش نیز تاثیر دارد. اگر ارتفاع قوزک زیاد باشد سبب آزردگی و سایش پای شما می شود. ارتفاع آن به اندازه ای باشد که تنها از پا حمایت کند.

دو: ارتفاع پشت پا

مشابه ارتفاع قوزک، ارتفاع پشت پا نیز مهم است چرا که این ناحیه در حین حرکت با پشت پا برخورد می کند. اگر کیفیت پایین باشد یا ارتفاع پشت پا خیلی زیاد باشد، سبب سایش دردناکی شده و تاندون آشیل آسیب می بیند.

سه: زایده پشت پا

این زایده بایستی نرم باشد و بالشتکی داخل آن کار گذاشته شده باشد. این زایده حمایت خوبی را برای مچ پا فراهم می کند و درد ناشی از حرکت ناصحیح را به حداقل می رساند.

چهار: ابرو

اگر ابرو خیلی نازک باشد، آن کفش خوبی نخواهد بود و حمایت کمی را برای پا فراهم می کند.

پنج: خط خم جلوی پا

خط و شیاری افقی در کفش در قسمت جلوی پا وجود دارد که امتداد آن تقریبا به نیمه کف پا می رسد و خط خم نامیده می شود. همان طور که از اسم آن بر می آید، خط خم برای خم شدن راحت تر جلوی پا طراحی شده است.

شش: جلوی پا

به نظر می رسد جلوی پا برای مسابقه دو، ضروری است، پیشنهاد خوبی است که در کفشهای ورزشی، در جلوی پای کفش بالشتکی برای محافظت از این قسمت پا قرار داده شود.

هفت: وسط پا / کمربند

مهمترین قسمت کفش، داشتن یک پهنای راحت است. مثلا پهنای خیلی زیاد سبب می شود همه حمایت و تکیه گاه های کفش را از دست دهید، پا داخل کفش بازی می کند و مطمئنا آسیب می زند. با پهنای خیلی کم هم، احساس درد خواهید کرد.

کفشهای ویژه ای هم برای پاهای کم پهنا و هم عریض وجود دارد. به علاوه در ناحیه کمربند کفش، قوس کف پا حمایت می شود و هنگام دو و پیاده روی متوجه می شوید که قوس داخلی پا پر می شود بنابراین درد به حداقل می رسد.

هشت: تخت میانی کفش

کلید یک تخت میانی کفش با کیفیت، لایه گذاری و زیر سازی خوب برای محافظت از پاشنه پاست. بهترین کفشهای مخصوص دو، معمولا دارای تخت میانی ضخیمی هستند و از هر ماده ای مثل مواد ژلاتینی یا حفره های حاوی هوا برای راحتی بیشتر استفاده می شود.

نه: تخت بیرونی کفش

تخت بیرونی همچنین به عنوان تخت کفش شناخته می شود که تنوعی از مواد برای ساخت آن استفاده می شود. معمولا کفشهای دوی خوب از لاستیکی ویژه برای استحکام بیشتر استفاده می کنند. اگر بر روی گِل یا تردمیل می دوید برای کشش بیشتر نیاز است از میخ های بلندی در کف کفش استفاده شود.

ده: جعبه پنجه

جعبه پنجه، پیشانی بالای کفش است که در این فضا از پنجه و انگشتان پا محافظت می کند. معمولا این قسمت، شکل گرد دارد، همیشه یک سانتی متر یا بیشتر بین بلندترین انگشت و فضای داخلی کفش، فاصله می گذارند. شاید احساس کنید که با این کار کفش خیلی بزرگ می شود، اما این کار لازم است چون از تاول و میخ ناخن انگشتان پا پیشگیری می شود.

یازده: زبانه

زبانه، پهنه ای در زیر بند کفش است که از بالای پا به روشهای مختلف با بالشتک یا پد حمایت می کند و اصطکاک و سایش بند به پا را کاهش می دهد، زبانه بایستی در جای خود محکم قرار گیرد و نباید از محلی به محل دیگر لیز بخورد.

دوازده: یقه بالا

مواد تشکیل دهنده یقه بالا مهم است چون ناحیه ای است که پایین قوزک پا با آن در تماس است. اگر خیلی ساینده باشد می تواند سبب آسیب به پا شود. بعلاوه بهتر است برای نرمتر کردن این قسمت از بالشتک یا پد استفاده شود.

بهترین کفشها برای ورزش دو چیست؟

برای انتخاب کفشهای ورزش دو، انتخابهای با کیفیت زیادی وجود دارد. در زیر به برخی خصوصیات این کفشها اشاره شده است:

لایه گذاشتن

هر نوع کفشی بایستی لایه گذاری مناسبی داشته باشد و برای کفشهای دو، این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند. بیشتر کارخانه ها تکنولوژی ویژه ای مثل ژل و مواد دیگر را برای این نیاز استفاده می کنند.

واضح است که یک لایه گذاری ضخیم معمولا راحت تر از نازک است، اما مواد بکار رفته و تکنولوژی نیز نقش مهمی را در این موضوع ایفا می کنند. بسیاری از مارکها، حق امتیاز انحصاری برای طراحی و لایه گذاری دارند.

سبکی

کفش مناسب برای یک دونده زن یا مرد کفشی است که سبک باشد، سبکی یکی از مهمترین ویژگیهایی است که دوندگان حرفه ای همیشه به آن توجه می کنند. یک کفش ورزشی خیلی سنگین که شخص احساس وزن و بار در پا کند، سبب می شود انرژی بیشتری صرف شود، سرانجام شخص را خسته می کند و سرعت دویدن او را کاهش می دهد بنابراین این گزینه مهم است.

متوسط وزن برخی از بهترین کفشهای دو برای زنان و مردان، مشابه هم است معمولا بین 170 تا 2268 گرم می باشد که به طور متوسط تقریبا 900 گرم است. هر چند 900 تا 2268 گرم وزن زیادی برای حمل توسط پا به ویژه در فواصل کوتاه نیست، اما در دویدن های طولانی می تواند اثرات زیادی بگذارد.

بدون درز

یک رویه بدون درز همیشه خوب بوده است. یک ساختار نرم و پیوسته بدون هیچ اتصال مشهودی در رویه کفش به کاهش آزردگی پا در حین دوندگی های پیوسته کمک می کند. در هنگام کشش زیاد، درزهای بزرگ می تواند سبب آزردگی یا زخم  شدن پا شود. یک ویژگی مهم مناسبترین کفشهای دو، نوع بدون درز است، بنابراین سرمایه گذاری در کفش بدون درز، راحتی زیادی را برایتان به ارمغان می آورد.

استحکام

برای یک دونده، بهترین دوست او، کفشش است. کفشهای ورزشی که گام های بلند ، باثبات و متعادل و متوازن دونده را تحمل می کند و پا را از جراحتهای معمول و بدتر شدن آنها حفظ می کند. به طراحی خوب کفش دقت کنید. برخی برندها چند نوع خطوط هدایتی دارند که برای بهتر شدن تعادل و گام برداشتن طراحی شده اند. همچنین استحکام پهلویی کفش یک شرط لازم است که به حمایت عمودی از قوزک پا بر می گردد و این مساله برای هر دونده ای مهم است.

خصوصیات و ویژگیهای متفاوت کفش ها

جنسیت

به طور خلاصه می توان گفت، کفشهای ورزشی دوندگان معمولا ربطی به جنسیت ندارند و طرح بندی و روش ساخت کلی هر دو به یک صورت است با این حال چیزی که معمولا متفاوت بوده، رنگ کفش است.

کفش دوندگان زن معمولا خیلی رنگارنگ، روشن و شاد است، یا حداقل تنوع خیلی بالایی دارد. آنها کمی باریک تر و تنگ ترند. قیمتها خیلی متفاوت نیست، با این حال کفش زنان احتمالا اندکی ارزان تر باشد چون پای زنان معمولا کوچکتر است.

در مقابل، کفش مردان قیمت بالاتری خواهد داشت و علت اصلی آن سایز است، همین طور تنوع طرح و رنگ کمتری دارد و در مقایسه با زنان، مردان راحت تر می توانند کفش مناسب پایشان را پیدا کنند.

زیبایی

به نظر می رسد از نظر زیبایی کفش مردان و زنان تفاوت چندانی ندارند و هر دو زیبا هستند. از طرفی این کفشها همیشه ارزان نیستند و معمولا کفش به صورت گروهی و تیمی و با طراحی از قبل تعیین شده انتخاب می شوند. تیم ها معمولا کفشهایی با ترکیب رنگ بالا و طراحی با توجه به مد و برخی حتی کفشهای بد رنگ یا زننده را می پسندند.

با این حال برای شما بایستی مشخصات و عملکرد کفش مهمتر از زیبایی آن باشد.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید