• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 22

بهترین ویتامین ها برای پوست

مراقبت از پوست باید بخش مهمی از رژیم سلامتی شما باشد. پوست بزرگترین عضو بدن شما است.

 بهترین ویتامین ها برای پوست

اولین چیزی که اکثر متخصصان برای سالم نگه داشتن پوست به شما می گویند، محدود کردن زمانی است که در مقابل اشعه ماوراءبنفش (UV) خورشید قرار می گیرید و وقتی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید با کرم ضد آفتاب پوست را بپوشانید.

اما خورشید برای پوست بد نیست. روزانه فقط 10 تا 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض خورشید، به ساخت ویتامین D در سراسر پوست کمک می کند. ویتامین D به همراه ویتامین های  C ،E و K یکی از بهترین ویتامین ها برای پوستتان می باشند.

مطمئن شوید که مقدار کافی از ویتامین ها را برای سلامتی و طراوت پوست خود به دست می آورید. این ممکن است در کاهش موارد زیر کمک کند:

  • نقاط تیره
  • قرمزی
  • چین و چروک
  • زبری قسمت هایی از پوست
  • خشکی بیش از حد

ویتامین های ضروری پوست به صورت مکمل در دسترس هستند، اما آنها در محصولات مراقبت از پوست نیز یافت می شوند.

در مورد این چهار ویتامین ضروری اطلاعات بیشتری کسب کنید و اینکه چگونه آنها می توانند برای به دست آوردن سلامت پوستی مطلوب کمک کنند.

ویتامین D

ویتامین D برای پوست

ویتامین D اغلب در زمانی که نور خورشید توسط پوست شما جذب می شود ساخته می شود. وقتی این اتفاق می افتد کلسترول به ویتامین D تبدیل می شود. پس از آن ویتامین D توسط کبد و کلیه گرفته می شود و در سراسر بدن حمل می شوند تا به تشکیل سلول های سالم کمک کنند. ساخت سلولهای سالم خصوصا برای پوست مهم است، جایی که ویتامین D نقش مهمی در رنگ پوست دارد. حتی ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند.

کلسیتریول (فرم فعال ویتامین D۳ یا کوله کلسیفرول است) نسخه ساخت انسان است که نوعی از ویتامین D است که انسان به طور طبیعی تولید می کند.

کلسیتریول یک کرم موضعی است که در درمان افراد مبتلا به پسوریازیس موثر است. مطالعه ای که در سال 2009 از مجله دارو و پوست شناسی منتشر شده نشان می دهد که استفاده از کلسیتریول باعث کاهش التهاب پوست و سوزش در افراد مبتلا به پسوریازیس و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد می کند.

موسسه لینوس پالینگ در دانشگاه ایالتی اورگن توصیه می کند روزانه 600 IU ویتامین D دریافت کنید. اگر باردار هستید یا بیش از 70 سال سن دارید، ممکن است به آن بیشتر نیاز داشته باشید.

شما می توانید مصرف ویتامین D خود را با موارد زیر تامین کنید:

  • روزانه به مدت 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن. (اولا با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر سابقا سرطان پوست داشته اید.)
  • خوردن غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست
  • خوردن غذاهایی که به طور طبیعی ویتامین D دارند مانند: ماهی قزل آلا (سالمون)، ماهی تون و کاد ماهی.
ویتامین C

ویتامین C برای پوست

ویتامین C در سطوح بالا در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود. خواص سرطانی آن (آنتی اکسیدان) و نقش آن در تولید کلاژن به حفظ سلامت پوست شما کمک می کند. به همین دلیل است که ویتامین C یکی از عناصر کلیدی موجود در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست است.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی باعث افزایش اثربخشی کرم های ضد آفتاب برای پوست شما می شود تا از اشعه های UV مضر خورشید محافظت کند. این کار باعث کاهش آسیب به سلول می شود و به بهبود روند زخم های بدن کمک می کند. همچنین ویتامین C به علت نقش حیاتی در تولید کلاژن طبیعی بدن، باعث می شود از علائم پیری جلوگیری شود. این کمک می کند تا پوست آسیب دیده را بهبود بخشد و در بعضی موارد، چین و چروک را کاهش دهد.

همچنین مصرف مناسب ویتامین C به بهبود و جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.

با توجه به وجود ویتامین C در محصولات بدون نسخه مانند مکمل های غذایی و مواد غذایی که ما می خوریم، کمبود این مواد مغذی نادر است.

توصیه می شود 1000 میلی گرم در روز مصرف شود. اگر متوجه شوید که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • خوردن زیاد مرکبات مانند پرتقال
  • خوردن منابع گیاهی دیگری از ویتامین C مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج
  • نوشیدن آب پرتقال
  • مکمل ها را طبق توصیه پزشک مصرف کنید
  • اگر دچار پوست پیری هستید خود را با ویتامین C درمان کنید همچنین برای درمان خشکی، قرمزی، چین و چروک پوست و لکه های پیری از ویتامین C استفاده کنید
ویتامین E

مصرف ویتامین E

ویتامین E نیز مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. عملکرد اصلی آن مراقبت از پوست در برابر آسیب نور خورشید است. با استعمال ویتامین E بر روی پوست، اشعه مضر UV خورشید جذب می شود.

بنابراین با مصرف ویتامین E، آسیبهای ناشی از اشعه UV به حداقل می رسد. همچنین می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره و چین و چروک ها کمک کند.

به طور طبیعی، بدن ویتامین E را از طریق غدد چربی پوست تولید می کند که ماده ای چرب است و از طریق منافذ پوست خارج می شود.

(چربی ترشح شده از این غدد یا سبوم (Sebum) نقش بسیار عمده‌ای در زیبایی و سلامت پوست دارد. ترشح کم آن باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز می تواند عوارضی مانند جوش یا آکنه را ایجاد کند.)

اگر پوست خشکی دارید احتمالا ویتامین E ممکن است با کمبود سبوم مقابله کند. همچنین ویتامین E ممکن است به درمان التهاب پوست کمک می کند.

اگر چه ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود است، مشکل این است که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید هر گونه اثرات آن به حداقل می رسد. ترجیح داده می شود ویتامین E لازم از رژیم غذایی گرفته شود.

اکثر بزرگسالان روزانه حدود 15 گرم ویتامین  E نیاز دارند. شما می توانید ویتامین E را با مصرف موارد زیر تامین کنید:

  • خوردن زیاد آجیل و دانه ها، از قبیل: بادام، فندق و دانه های آفتابگردان
  • مصرف مکمل مولتی ویتامین یا ویتامین E جداگانه
  • استفاده از محصولات موضعی حاوی ویتامین E و ویتامین C (ترکیب این دو ویتامین موثرتر از یکی از آنهاست.)
ویتامین K

سبزیجات دارای ویتامین K

ویتامین K بسیار ضروری است و برای لخته شدن خون مهم است که به بدن کمک می کند تا زخم ها و کبودی ها و مناطقی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند را درمان کند.

همچنین وظایف اصلی ویتامین K برای کمک به برخی از شرایط پوستی مانند:

  • نشانه های کشش
  • رگ های عنکبوتی (رگه دار شدن)
  • جای زخم
  • نقاط تیره
  • گودی (پف) زیر چشمهای شما

ویتامین K را می توان در بسیاری از کرم های مختلف موضعی برای پوست پیدا کرد و ممکن است به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. پزشکان اغلب از کرم هایی که حاوی ویتامین K هستند برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند استفاده می کنند تا به کاهش تورم و کبودی کمک کند و این ممکن است به سرعت بهبود پوست کمک کند. با این حال، مطالعه درباره تاثیرات ویتامین K بر پوست کمتر از ویتامین E و C انجام شده است.

بزرگسالان روزانه بین 90 تا 120 گرم ویتامین K نیاز دارند. شما می توانید با مصرف موارد زیر ویتامین K بدن خود را تامین کنید:

  • کلم کالی (کلم برگ)
  • اسفناج
  • کاهو
  • کلم
  • لوبیا سبز
کمبود ویتامین
ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند

همانطور که ویتامین ها برای عملکرد بدن ضروری هستند، کمبود ویتامین می تواند اثرات نامطلوب بر وری پوست داشته باشد. از آنجا که ویتامین و نقش مهمی در محافظت از پوست شما در برابر خورشید دارند، کمبود ویتامین می تواند خطر آسیب پوست از جمله سرطان پوست را افزایش دهد.

آگاهی
با پزشک خود مشورت کنید

امروزه مکمل های ویتامینی به راحتی قابل دسترسند، بنابراین با متخصص پوست یا پزشک خود مشورت کنید تا یک رژیم برای سلامتی پوست خود شروع کنید. با یک آزمایش خون می توانید متوجه شوید که آیا کمبود ویتامین دارید یا نه.

برای پیشگیری از مصرف بیش از حد فقط باید ویتامین ها را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید