• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 25

داروی ونلافاکسین چیست؟

نام عمومی: venlafaxine (VEN la fax een)

نام تجاری: Effexor XR, Effexor

داروی ونلافاکسین یک داروى ضد افسردگى از گروه مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین و نوراپینفرین است. ونلافاکسین مواد شیمیایی را در مغز تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در افراد افسرده احتمالا تعادل این مواد از حالت طبیعی خارج شده است.

داروی ونلافاکسین چیست؟

ونلافاکسین برای درمان اختلال مهم افسردگی، اضطراب و اختلال ترس استفاده می شود.

اطلاعات مهم

اگر گلوکوم زاویه محدود کنترل نشده دارید یا اگر در حال درمان با متیلن بلو تزریقی هستید، نباید از ونلافاکسین استفاده کنید.

در طول 7 روز قبل یا 14 روز بعد از مصرف یک بازدارنده ی MAO همچون ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو تزریقی، phenelzine، rasagiline، سلژیلین و ترانیل سیپرومین از ونلافاکسین استفاده نکنید.

افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. مراقب تغییرات خلق و خو یا نشانه ها باشید. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. این موارد شامل تغییرات خلقی و یا رفتاری، اضطراب، حملات درد آور، مشکل در خواب، احساس تحریک پذیری، عصبانیت، خشونت، نا آرامی افکار خودکشی، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی بیشتر می باشد.

بدون مشورت با پزشک خود مصرف ونلافاکسین را متوقف نکنید.

بدون دستور پزشک این دارو را به افراد کمتر از 18 سال ندهید، ونلافاکسین برای مصرف کودکان تایید نشده است.

قبل از مصرف این دارو به موارد زیر توجه کنید:

اگر به ونلافاکسین یا desvenlafaxine آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید.

برخی داروها ممکن است با ونلافاکسین تداخل داشته باشند و منجر به شرایط حادی شود که سندروم سروتونین نامیده می شود. اگر از داروهای مخدر، فراورده های گیاهی یا داروهای افسردگی، بیماری روانی، بيمارى پارکينسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی یا پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید.

برای اینکه مطمئن شوید مصرف ونلافاکسین برای شما بی خطر است اگر موارد زیر را دارید حتما به پزشک معالج خود خبر دهید:

  • اختلالات دو قطبی
  • تشمع کبدی یا دیگر بیماری های کبدی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا
  • دیابت
  • گلوگوم زاویه محدود
  • سابقه صرع
  • خونریزی یا اختلال لخته شدن خون
  • سطح پایین سدیم در خون
  • اگر در حال تغییر داروهای ضدافسردگی دیگر به ونلافاکسین هستید.

افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید باید پزشک شما به صورت مرتب فرآیند طول درمان را بررسی کند. خانواده و اطرافیان شما نیز باید در مورد تغییرات خلقی حاصل از این دارو هشیار باشند.

داروی ونلافاکسین امکان دارد روی شیر مادر تاثیر بگذارد و به کودک شیرخوار آسیب برساند. تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید کودک را با شیر خود تغذیه نکنید.

مصرف داروی ونلافاکسین برای افراد زیر 18 سال تایید نشده است.

چطور داروی ونلافاکسین را مصرف کنید؟

این دارو را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمامی دستورالعمل های موجود بر روی برچسب دارو را دنبال کنید. این دارو را بیشتر و یا کمتر از طول دوره ی درمان مصرف نکنید.

ونلافاکسین باید همراه با غذا مصرف شود، سعی کنید دارو را در زمان های معینی از روز استفاده نمایید.

از خرد کردن، جویدن یا باز کردن طولانی مدت روکش قرص یا کپسول خودداری کنید. دارو را به طور کامل ببلعید.

می توانید برای بلعیدن راحتتر کپسول، آنرا باز کنید و دارو را با مقدار کمی پوره سیب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را بدون جویدن ببلعید و برای مصرف بعدی نگه داری نکنید.

ممکن است تا بهبود علائم بیماری چند هفته طول بکشد. استفاده از دارو را طبق دستور ادامه دهید، بدون مشورت با پزشک مصرف ونلافاکسین را متوقف نکنید. ممکن است متوقف کردن ناگهانی این دارو عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

فشار خونتان اغلب باید بررسی شود. احتمال اینکه ونلافاکسین تاثیر مثبت کاذب روی نتایج آزمایشگاهی داروهای مخدر داشته باشد وجود دارد. اگر تست ادرار ساده برای داروی مخدر دارید حتما مسئول آزمایشگاه را در مورد مصرف داروی ونلافاکسین مطلع کنید.

این دارو را دور از گرما و رطوبت و در دمای معمولی اتاق نگهداری کنید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فرموش کنید چه اتفاقی می افتد؟

به مجض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف نمایید، اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده بگذرید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

داروی ونلافاکسین

تا زمانی که از ونلافاکسین استفاده می کنید از چه مواردی باید اجتناب کنید؟

مصرف نوشیدنی های الکلی با این دارو امکان دارد سبب عوارض جانبی شود.

قبل استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای درد، آرتریت، تب یا تورم با پزشک مشورت نمایید. این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و … . مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی همراه با ونلافاکسین ممکن است به آسانی منجر به کوفتگی و خونریزی شود.

ونلافاکسین ممکن است روی افکار یا عکس العملتان تاثیر منفی داشته باشد بنابراین هنگام رانندگی یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد مراقب باشید.

عوارض جانبی ونلافاکسین

اگر نشانه های آلرژیکی همچون کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان و گلو را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک اطلاع دهید مانند: تغییرات وضع روانی یا رفتاری، اضطراب، وحشت‌زدگی، اشکال در خواب یا اگر احساس تکانشى (کسيکه از روى انگيزه انى و بدون فکر قبلى عمل ميکند)، زودرنجی، بی تابی، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت بیش از اندازه (مغزی، فیزیکی)، افسردگی یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را داشتید به پزشک اطلاع دهید.

اگر علائم زیر را داشتید سریعا به پزشک اطلاع دهید:

تاری دید، دید تونلی (از دست دادن دید محیطی با حفظ دید مرکزی)، درد چشم یا تورم، دیدن هاله اطراف نورها

کبودی یا خونریزی آسان (خون دماغ یا خونریزی لثه)، وجود خون در ادرار یا مدفوع، سرفه خونی

سرفه، تنگی قفسه سینه، اشکال در تنفس

صرع (تشنج)

سطح پایین سدیم در بدن – سردرد، گیجی، سخن گفتن با لکنت، ضعف شدید، استفراغ، توهم، احساس بی ثباتی، کندی تنفس

عکس العمل شدید دستگاه عصبی– سفتی زیاد ماهیچه ها، تب بالا، عرق کردن، پریشانی، ضربان قلب سریع یا نامتعادل، رعشه، احساس غش کردن

اگر علائم سندرم سروتونین را داشتید سریع به اورژانس مراجعه کنید، علائمی مانند: بیقراری، توهم، تب، عرق کردن، احساس لرز، ضربان قلب سریع، سفتی ماهیچه ها، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل:
  • تغییرات بینایی
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال
  • تغییر اشتها یا میل جنسی و تغییر وزن
  • خشکی دهان یا خمیازه کشیدن
  • سرگیجه، سردرد، اضطراب، عصبی شدن
  • ضربان قلب سریع، رعشه یا لرزش
  • مشکلات خواب (بیخوابی)، خواب یا رویاهای عجیب، احساس خستگی
  • افزایش عرق ریزی
  • کاهش میل جنسی، ضعف جنسی، اشکال در ارگاسم

این لیست عوارض جانبی کامل نیست و ممکن است عوارض دیگری نیز وجود داشته باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تداخلات داروئی

مصرف این دارو با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می شود می تواند این اثر را بدتر کند. قبل از مصرف ونلافاکسین با قرص خواب، داروهای ضد درد، آرامش عضله یا داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج، با پزشک خود مشورت نمایید

برخی داروها ممکن است با ونلافاکسین تداخل داشته باشند. همه تعاملات ممکن در اینجا لیست نشده است. با پزشک معالج خود درباره تمام داروهای فعلی و هر دارویی که قصد توقف یا مصرف آن را دارید مشورت نمایید مخصوصا:

  • داروهاى ضد افسردگى
  • سایمتیدین
  • داروهای بدون نسخه مانند علف چای (St. John’s Wort)
  • ترامادول
  • تریپتوفان
  • رقیق کننده خون – وارفارین، کمادین، Jantoven
  • داروهای درمان اختلالات خلق و خو، اختلالات فکری یا بیماری های روحی – بوسپیرون، لیتیم و داروهای دیگر.
  • داروی سردرد میگرنی – سوماتریپتان، zolmitriptan و غیره.

این لیست کامل نیست ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند که امکان دارد با ونلافاکسین تداخل داشته باشند که شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی نیز می شود. لیست کاملی از تمام داروهایتان به پزشک معالج خود بدهید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. با سلام من از آلمان تماس می گیرم هر روز صبح به مدت دو سال به علت حملات عصبی بیست میلیگرم قرص اس سیتالوپرام استفاده می کنم ولی به علت اینکه حملات هنوز تمام نشده و احساس خستگی زیادی درطول روز دارم دکتر قرصم را عوض کرد و الان قرص ونلافاکسین ۳۷.۵ میلیگرم میخورم میخواستم نظرتان رابدونم چون دو روز هست این قرص را مصرف می کنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید