• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 03

چغندر قند مغذی، هموگلوبین می سازد

هموگلوبین یک پروتئین است که در سلول های قرمز خون وجود دارد و اکسیژن را در تمام بدن حمل می کند. شاید فکر کنید این یک پروتئین منحصر به فرد انسان است، اما در گیاهانی از جمله چغندرقند نیز یافت می شود.

محققان دانشگاه لند در سوئد، که تذکر دادند هموگلوبینی که از اهدای خون بدست می آید به مراتب کمتر از تقاضای آن است، امید است که این سطح از هموگلوبین که لگاموگلوبین نامیده می شود، ممکن است روزی تبدیل به یک جایگزین خون برای نجات جان انسانها شود.

از خواص چغندر بیشتر بدانید

دو و نیم هکتار از چغندر می تواند جان هزاران انسان را نجات دهد؟

چغندر قند (متاسفانه اغلب از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده است) یک ماده خام معمولی است که برای تولید شکر استفاده می شود، اما استخراج قند از چغندر بسیار ساده تر از استخراج هموگلوبین است.

طبق تحقیقات، تلاش می شود که از هر چغندر رسیده، به اندازه کافی استخراج می شود، اگر چه آنها برآورد می کنند که یک هکتار چغندر می تواند 1 تا 2 تن هموگلوبین تولید کند که گفته می شود ممکن است جان هزاران نفر را نجات دهد.

هموگلوبین چغندر به طرز شگفت انگیزی تقریبا مشابه هموگلوبین انسان است، به جز موارد مختصری که با هموگلوبین انسان متفاوت است.

برخی مزایای چغندر قند برای سلامتی

ریشه ی چغندر دارای بالاترین مقدار قند در تمام سبزیجات است، اما آنها نیز حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی خود چند بار در هفته یک راه خوب برای بهره بردن از مواد مغذی آن است بدون اینکه قند خون شما بیش از حد شود.

به یاد داشته باشید چغندرهای قرمز (لبو) که بیشتر به سالاد اضافه می کند و همراه وعده اصلی خورده می شود در آمریکا به عنوان چغندر روی میز شناخته می شود ولی میزان قند لبو به اندازه چغندر سفید نیست.

پایین آورنده فشار خون

نوشیدن آب چغندر احتمالا به کاهش فشار خون کمک می کند. یک مطالعه نشان می دهد که نوشیدن یک لیوان از آب چغندر، فشارخون (بالا) سیستولیک را به طور متوسط 4 تا 5 درجه کاهش می دهد.

احتمالا مزیت آن ناشی از نیترات های طبیعی در چغندر قند است، که در بدن شما تبدیل به اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک، به نوبه خود کمک می کند تا رطوبت و رگ های خونی خود را افزایش داده و جریان خون و کاهش فشار خون را بهبود بخشد.

تقویت استقامت

افرادی که قبل از ورزش آب میوه مصرف کردند، 16 درصد قادر به ورزش طولانی تری بودند. تصور می شود که این مزایا نیز مربوط به نیتراتی است که تبدیل به اکسید نیتریت می شود، که ممکن است میزان اکسیژن در ورزش های معمولی را کاهش دهد و به خوبی میزان اکسیژن را در ورزش های شدید بالا ببرد.

مبارزه با التهاب

چغندرها یک منبع منحصر به فرد از بتائین هستند، بتائین مواد مغذی هستند که به محافظت سلول ها، پروتئین ها و آنزیم ها از استرس محیطی کمک می کنند. همچنین برای مبارزه با التهاب، محافظت از اندام های داخلی، اصلاح فاکتورهای خطر قلبی عروقی، افزایش عملکرد و احتمالا کمک به جلوگیری از بیماری های متعدد مزمن شناخته شده است.

خاصیت ضد سرطانی

مواد مغذی قدرتمند گیاهی که چغندر را به رنگ قرمز تیره تبدیل می کند می تواند برای جلوگیری از سرطان کمک کند. تحقیقات نشان داده است که عصاره ریشه چغندر رشد تومور را در چند عضو مختلف حیوانی کاهش می دهد و این زمانی است که در آب نوشیدنی از عصاره چغندر قند استفاده شود. عصاره ریشه چغندر در درمان سرطان های لوزالمعده، پستان و پروستات مورد مطالعه قرار گرفته است.

غنی از مواد ارزشمند و فیبر

چغندرها به  علت دارا بودن میزان بالایی از ویتامین C ایمنی بدن را بالا می برد، فیبر و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم (ضروری برای سلامتی عصب و عملکرد ماهیچه) و منگنز (که برای استخوان ها، کبد، کلیه ها و لوزالمعده مناسب است) را به میزان زیادی داراست.

همچنین چغندرها دارای فولات ویتامین B است که به کاهش خطر نقایص مادرزادی کمک می کند.

کمک به دفع مسمومیت

رنگدانه های بتالین در چغندرها به فرایند سم زدایی مرحله دوم بدن شما کمک می کند، هنگامی که مولکولهای سموم شکسته می شود با اتصال به مولکول های دیگر از بدن دفع می شود.

گذشتگان معتقد بودند که چغندرها برای حمایت از سم زدایی و کمک به تصفیه خون و کبد کمک می کند.

برگهای سبز چغندر نیز خوب هستند

برگهای سبز چغندر سالم ترین بخش گیاه هستند. بعلاوه دارای مواد مغذی مهمی مثل پروتئین، فسفر، زینک، فیبر، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز هستند همچنین مقادیر مهمی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و آهن را فراهم می کند.

برگهای سبز چغندر بیش از اسفناج، آهن دارند همچنین روی هم رفته ارزش مواد مغذی آن بالاتر از ریشه چغندر است.

شاید از تحقیقات زیر راجع به برگهای سبز چغندر متعجب شوید:

  • دفع پوکی استخوان با تقویت استخوانی
  • مبارزه با بیماری آلزایمر
  • تقویت سیستم ایمنی با تحریک تولید آنتی بادی ها و سلولهای سفید خونی
  • اگر تاکنون از برگ سبز چغندر نخورده اید می توانید به صورت خام به آبمیوه های سبزیجات اضافه کنید و یا همانند اسفناج در روغن تفت دهید.

امیدواریم با خواندن این مقاله بیش از پیش ریشه و برگ چغندر قند را مصرف نمایید خصوصا در اواخر پاییز که این میوه ارزشمند در بازار فراوان می شود و ماندگاری و طول عمر بالایی دارد.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید