• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 26

اعمال ماه ذی الحجه

ماه ذی الحجه از ماه های شریفی است که صحابه صالح و تابعین عبادت بسیار در این ماه می کردند. دهه اول این ماه را ایام معلومات می گویند.

از رسول خدا (ص) روایت شده که عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر از این دهه نیست.

اعمال ماه ذی الحجه

اعمال مشترک دهه اول ماه ذی الحجه

اول: نه روز اول این ماه را روزه بگیرید.

دوم: دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا در تمام شب های این دهه بخوانید به این صورت که بعد از حمد، یک مرتبه توحید و آیه 142 سوره اعراف را بخواند.

سوم: بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب دعایی از حضرت صادق (ع) نقل شده است که در مفاتیح الجنان بخوانید.

اعمال ماه ذی الحجه به تفکیک روز
روز اول ماه ذی الحجه

در روز اول ماه ذی الحجه نماز حضرت فاطمه (س) را بخوانید به این صورت که دو نماز دو رکعتی بخوانید در هر رکعت یکبار حمد و پنجاه بار توحید خوانده شود و بعد از نماز تسبیح حضرت زهرا (س) و دعایی دارد که آن را از مفاتیح الجنان بخوانید.

در روز اول ماه ذی الحجه حضرت ابراهیم (ع) به دنیا آمده است، حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) در این روز با یکدیگر ازدواج کرده اند.

روز هفتم ماه ذی الحجه

روز هفتم ماه ذی الحجه سال روز وفات حضرت امام محمد باقر (ع) است.

روز هشتم ماه ذی الحجه

روز هشتم روز ترویه است و روزه اش فضیلت دارد.

نهم ماه ذی الحجه

شب نهم ماه ذی الحجه از شب های متبرک است که توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است.

روز نهم از اعیاد بزرگ مسلمانان است اگر چه به اسم عید نامیده نشده است. روزی است که خداوند بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده است، جود و احسان خویش را گسترانیده و شیطان در این روز حقیرترین و رانده ترین و خشمناک ترین موقع در اوقات سال است.

اعمال روز نهم ماه ذی الحجه این است که غسل کند، زیارت امام حسین (ع) بخواند، بعد از نماز عصر و قبل از خواندن دعای عرفه دو رکعت نماز بخواند و به گناهان خویش نزد خداوند اعتراف کند، دعای عرفه بخواند، روزه بگیرد به شرطی که برای خواندن دعای عرفه ضعف پیدا نکند، نماز امیر المومنین را بخواند، تسبیحاتی که در مفاتیح الجنان در این روز وارد شده است را بخواند، دعای ام داود که در اعمال ماه رجب وارد شده است را نیز در این روز بخواند.

دهم ماه ذی الحجه

شب دهم از شب های متبرک و از آن چهار شبی است که احیای آن سفارش شده است در این شب درهای آسمان باز است و در این شب خواندن زیارت امام حسین (ع) سفارش شده است.

روز دهم ماه ذی الحجه که روز عید قربان است، روز بسیار شریفی است. اعمال آن عبارتند از: غسل، خواندن نماز عید قربان که مانند نماز عید فطر است، خواندن دعای ندبه، قربانی کردن که سنت تاکید شده است، بعد از ده نماز از نماز ظهر عید تا صبح روز دوازدهم این تکبیرات را بگوید: اَللهُ اَکْبَرُ اَللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ اَللهُ اَکْبَرُ و لِلّهِ الحَمْدُ اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدینا اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنّ بَهیمَهِ الاَنْعامِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما اَبْلانا

روز پانزدهم ماه ذی الحجه

روز پانزدهم ماه ذی الحجه ولادت امام دهم حضرت علی النقی (ع) است.

هجدهم ماه ذی الحجه

شب هجدهم ماه ذی الحجه شب عید غدیر و شب با شرافتی است.

روز هجدهم ماه ذی الحجه روز عید غدیر، عید الله اکبر، عید آل محمد (ع) و از بزرگ ترین اعیاد است. در این روز حضرت رسول (ص) امیر المومنین (ع) را به خلافت خود برگزید و فرمود هر که من مولای اویم پس علی (ع) مولا، آقا و پیشوای اوست.

اعمال ماه ذی الحجه

از مهم ترین اعمال در روز عید غدیر، روزه گرفتن است. در این روز عبادت کنید، محمد و آل محمد (ص) را یاد کنید و بر آن ها صلوات بفرستید. این روزی است که حضرت موسی (ع) بر ساحران غلبه کرد، خداوند آتش را بر ابراهیم خلیل (ع) سرد و سلامت کرد، حضرت موسی (ع) یوشع بن نون را وصی خود گردانیده و حضرت عیسی (ع) شمعون الصفا را وصی خود قرار داده است، حضرت سلیمان رعیت خود را بر استحلاف آصف بن برخیا اشهاد کرده و جناب رسول خدا (ص) مابین اصحاب خود برادری افکنده و شایسته است در این روز با برادران مومن خود عقد اخوت بگوید.

در حدیث ابن ابی نصر بزنطی از حضرت رضا (ع) روایت شده است که فرمود: ای پسر ابی نصر هر کجا هستی سعی کن که روز عید غدیر نزد قبر مطهر امام علی (ع) باشی، به درستی که خداوند در این روز از هر مرد و زن مومن گناه شصت ساله ایشان را می آمرزد، در این روز دو برابر آن چه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش جهنم آزاد کرده است، آزاد می کند، یک درهم در این روز به برادران مومن بدهی برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر بدهی، در این روز به برادران مومن خود احسان کن و زن و مرد مومن را شاد گردان، به خدا قسم اگر مردم فضیلت این روز را بدانند چنان که باید هر آینه هر روز ده مرتبه ملائکه با ایشان مصافحه کنند.

اعمال عید غدیر عبارتند از: اول روزه که کفاره شصت سال گناه است، دوم غسل، سوم زیارت امیرالمومنین (ع)، زیارت امین الله و زیارت جامعه مطلقه، چهارم دو رکعت نماز بخواند و به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند پس سر از سجده بردارد و دعایی را بخواند که در اعمال روز عید غدیر مفاتیح الجنان آمده است، دعای ندبه را نیز بخواند.

روز بیست و چهارم ماه ذی الحجه

روز بیست و چهارم ماه ذی الحجه روزی است که رسول خدا (ص) با نصارای نجران مباهله کرد و پیش از آن که خواست مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمومنین، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را در زیر عبا داخل نمود و گفت: پروردگارا هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترین خلق با او بوده اند،خداوندا اینان اهل بیت من هستند پس شک و گناه را از ایشان پاک گردان پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شان ایشان آورد پس حضرت رسول (ص) این چهار تن را برای مباهله بیرون برد اما همین که نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقیقت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده کردند جرات مباهله نکردند و تقاضای صلح و قبول جزیه نمودند.

در روز مباهله، امیرالمومنین(ع) انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داد. و اما اعمال این روز: اول غسل، دوم روزه، سوم دو رکعت نماز که مانند روز عید غدیر است، چهارم خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحر ماه رمضان است و دعای این روز از حضرت صادق (ع) نقل شده است که در مفاتیح الجنان در اعمال روز مباهله می بینید.

روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه

روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه روز شریفی است که “هل اتی” در حق اهل بیت علیهم السلام نازل شده است به جهت این که سه روز روزه گرفتند و افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادن و به آب افطار نمودند. در این روز صدقه دهید و روزه بگیرید.

روز آخر ماه ذی الحجه

روز آخر ماه ذی الحجه روز آخر سال قمری است. دو رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت یک مرتبه حمد و ده مرتبه توحید و ده مرتبه آیة الکرسی بخواند و بعد از نماز دعایی دارد که در مفاتیح الجنان در اعمال روز آخر ماه ذی الحجه بخوانید.

سمیه مظفری

برگرفته از کتاب مفاتیح الجنان نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید