• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 26

نکات امنیتی برای کامپیوتر

امنیت سیستم شخصی شما، قطعا مسئله ای است که مدت هاست با آن سر و کار دارید. اگر آنتی ویروس تان به روز باشد، پسوورد های قوی برای اکانت های خود انتخاب کرده باشید و آن ها را مرتبا عوض کنید، پایه های امنیتی را رعایت کرده اید. اما آیا واقعا این چنین است؟

نکات امنیتی برای کامپیوتر

برای هرچه ایمن تر شدن تجربه ی آنلاین خود و در امان ماندن از هکر ها و دزدان اطلاعات شخصی، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

فایر وال خود را چک کنید

چک کردن فایروال به نظر پیچیده می آید اما در واقع این طور نیست.

اگر از ویندوز استفاده می کنید کافی است به کنترل پنل رفته در نوار جستجو کلمه ی firewall را بنویسید.

اگر فایروال روشن و یا کانکت باشد آن گاه می توانید وارد آن شوید. اگر از mac استفاده می کنید بر روی آیکون apple نوار ابزار کلیک کنید و به system preferences بروید، سپس security و در پایان firewall. اطمینان از درست کار کردن فایروال، خود بخش مهمی برای جلوگیری از تهدیدات است.

مطمئن شوید که فولدرهایتان تنها در شبکه خانگی به اشتراک گذاشته شده اند و اگر نیازی به اشتراک گذاری ندارید گزینه ی file and media sharing را غیرفعال کنید.

از فایل های خود پشتیبان تهیه کنید

پشتیبان گیری شما را در برابر از دست دادن اطلاعاتتان در اثر کراش کردن سیستم یا اتصال برق ناشی از رعد و برق و موارد دیگر ایمن می کند. پشتیبان گیری را می توانید به صورت دستی و با ریختن فایل ها بر روی یک هارد اکسترنال انجام دهید و یا با استفاده از سرویسی مانند Carbonite.

اگر حجم داده هایتان زیاد نیست می توانید از Dropbox استفاده کنید که 2 گیگا بایت فضای ذخیره سازی مجانی به شما می دهد.

از وب سایت های نامعتبر دوری کنید

تعیین این که سایتی معتبر باشد یا نه کار ساده ای نیست اما می توان مهارت تشخیص خود را بالا برد. در نوار آدرس اگر قفل سبز و کد پیشوند https:// را در ابتدای آدرس سایت بانک ها مشاهده می کنید، آن گاه شماره کارت و رمز عبور خود را وارد کنید. در هنگام خرید از سایت هایی که از خارج مرز اجناس را می فروشند مراقب باشید و روی لینک هایی که به ایمیل شما ارسال می کند کلیک نکنید و مستقیما به سایت بروید.

به معامله هایی که شرایط اغواکننده دارند اعتماد نکنید

به طور مثال اگر حراجی 90 درصدی به چشمتان خورد شک نکنید که طعمه خواهد بود. بعضی از سایت ها هم این گونه هستند که شما را وارد معامله ای کرده و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی تان ناپدید می شوند انگار نه انگار که وجود خارجی داشته اند. اطلاعاتتان دزدیده می شود و حتی کالایی ندارید که اثبات کنید. قانون ساده ای دارد: اگر پیشنهادی اغواکننده بود مشخصا کلکی در کار است.

اطلاعات مهم را هیچ گاه آشکار نسازید

فرقی نمی کند چه وب سایتی باشد مراقب اطلاعاتی که آشکار می سازید باشید. همان طور که مراقب آشکار شدن اطلاعات بانکی و شماره تامین اجتماعی[1] خود هستید مراقب دیگر اطلاعات شخصی خود نیز باید باشید. حتی آشکار سازی اطلاعات به ظاهر بی اهمیتی همچون نام حیوان خانگی یا کارگرتان می تواند به دزدی هویتی منجر شود چراکه ممکن است آن ها را به عنوان پاسخ سوال امنیتی یک وب سایت به کار برده باشید.

از باز کردن ایمیل های ناشناس بپرهیزید

هیچ گاه ایمیل هایی که منبع ناشناس دارند را باز نکنید و فایل های پیوست آن ها را نیز به هیچ وجه دانلود نکنید. البته باید مراقب ایمیل هایی که از لیست تماستان هم می رسد باشید مبادا هک شده باشند. اگر ایمیلی از فردی دریافت کردید که دائما با او تماس دارید اما محتوا یا لینکی مشکوک داشت سریعا آن را حذف کنید و به آن شخص اطلاع دهید که ممکن است اکانتش هک شده باشد. این کار شما را در برابر هک و پیشینگ ایمن می کند.

 

[1] شماره ای نه رقمی در تامین اجتماعی آمریکا که با آن اقامت دائم و موقت (کار) برای شهروندان آمریکایی صادر می شود و هدف آن ردیابی افراد برای مقاصد تامین اجتماعی است

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید