• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 10

ایمنی در ورزش کودکان

چه خطراتی کودکان را در ورزش تهدید می کند؟

در برخی کشورها بزرگترین خطر ورزشی برای فرد، قرار گرفتن پوست و چشم در برابر صدمات نور خورشید است. صرف نظر از این مساله برخی اتفاقات ناگوار در ورزش می افتد که می توان با کمک برخی ابزار و لوازم از وقوع آنها جلوگیری کرد.

ایمنی در ورزش با لوازم مخصوص

حفاظت در برابر خورشید

نور خورشید در هر کجایی از جهان که زندگی می کنید می تواند به راحتی به پوست کودکان آسیب وارد کند اما در کشورهای گرم و خشک این آسیب جدی تر است. اگر ورزش در بیرون از باشگاه یا مکان غیر مسقف انجام می شود، بدن را با لباسهای مناسبی بپوشانید و در قسمتهایی که لباس ندارید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و از راهنمای کرم در مورد مقدار مصرف و طول زمان تجدید کرم پیروی کنید.

در صورت امکان از کلاه استفاده کنید. ترجیحا از کلاه لبه دار استفاده کنید تا صورت و بینی شما از آسیب در امان بماند. حتی بهتر است قسمت پشت کلاه، زایده ای آویخته داشته باشد تا از پوست گردن در مقابل آفتاب حفاظت کند.

عادت کنید هر روز سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

حتی در روزهای برفی نیز پوست خود را با کرم ضد آفتاب محافظت کنید چرا که برف، نور را بر می گرداند و بازتاب می دهد.

در حالی که ورزشهایی را انجام می دهید که نیاز به محافظت از چشم دارد از عینک های مخصوص آن رشته استفاده کنید و اگر در محیط باز ورزش می کنید سعی کنید از عینک ضد آفتاب استفاده کنید. اگر نمی توانید عینک مخصوص رشته ورزشی تان را تهیه کنید از لوازم ارزان تری بهره ببرید مثلا زمانی که می دوید از باندهای نواری برای حفاظت از پوست صورت خود استفاده کنید. عینک حتما نباید گران قیمت باشد همین که استانداردهای لازم را داشته باشد مناسب است.

در هنگام انتظار برای شروع بازی یا تعویض بازیکنان در قسمتهایی که سایه هستند، قرار بگیرید.

کلاه و لوازم ایمنی مناسب هر ورزشی

لباسهای مخصوص رشته ورزشی تان را بپوشید
حفاظت از پا

کفشهایی که مخصوص رشته ورزشی شما طراحی شده است را تهیه کنید. در بیشتر رشته های ورزشی نوع کفش یکسان است اما اگر روی چمن می دوید، لگد می زنید یا ضربه می زنید بایستی کفش مخصوص همان رشته را داشته باشید. در کف برخی کفشها میخهایی کار گذاشته شده است که برای عدم لغزش پا و حرکت سخت تر پا به جلو و حفاظت از انگشتان کاربرد دارد.

حفاظت از دهان

در برخی از ورزشهای توپی، شخص باید از محافظ دندان استفاده کند چرا که ممکن است توپ یا بازیکنی با صورت او برخورد کند.

این محافظها را از فروشگاههای لوازم ورزشی تهیه کنید و ابتدا در آب داغ قرار دهید تا بتوانید متناسب با دهان خود آن را شکل دهید یا دندانپزشک شما می تواند نوعی از این حفاظ را متناسب با دهان شما بسازد. این کار هزینه بیشتری را به شما تحمیل می کند ولی در عوض قالب دهان شماست و احتمال کمتری وجود دارد که در حین بازی از جای خود در رود.

محافظ دهان جزو لوازم ایمن در برخی ورزش ها

حفاظت از ساق پا

اگر در ورزش ضربه یا لگد می زنید و یا از ابزار دیگری مثل چوب برای ضربه استفاده می کنید (مثل فوتبال، چوگان بازی، لاکروس) احتمالا نیاز به حفاظت کننده ساق پا دارید.

چه ابزار حفاظتی دیگری در ورزش نیاز دارید؟

در ورزشهایی که سوار چرخ هستید یا از کفشهای چرخ دار استفاده می کنید، حتما از کلاههایی که بر روی سر محکم می شود برای محافظت از سر استفاده کنید.

ضربه به آرنج و زانو بسیار دردناک است پس از این اندامها نیز با لوازم مخصوص، حفاظت کنید.

درست است که داشتن تمامی این ابزار حفاظتی، هزینه زیادی در بر دارد اما شما را از آسیب ورزشی حفظ می کند. شاید بخواهید که از لوازم دست دوم استفاده کنید ولی مسلما به اندازه جنس نو، ایمن نخواهد بود.

مچ بند، بازوبند، زانوبند از لوازم محافظت در ورزش

مربی

شاید شما ورزشی را انجام می دهید که مربی بایستی اعضای گروه را سازماندهی کند و هر یک را در جای خود بچیند، در این صورت مربی بایستی کمکهای اولیه را بیاموزد.

اگر به باشگاهی می پیوندید همیشه باید یک شخص آموزش دیده در کنار شما باشد تا در صورت بروز جراحت و آسیب به کمک آید و هر طوری می توانید قرض بگیرید، کرایه کنید و یا لوازم دست دوم را تهیه کنید بایستی حتما مجهز به لوازم حفاظتی لازم برای اندامهای مختلف بدن خود باشید.

گرم و سرد کردن در ورزش

قبل از شروع حرکات ورزشی، پیشنهاد خوب و مناسب این است که حرکات کششی، پیاده روی، آهسته دویدن را انجام دهید تا عضلات شما گرم شوند. عضلات زمانی که گرم باشند بهتر عمل می کنند و کمتر با ضربات ناگهانی، صدمه می بینند.

در پایان ورزش نیز بایستی به آهستگی عضلات را سرد کنید یعنی حرکات ورزشی ملایمی را انجام دهید تا عضلات به آرامی به وضعیت اولیه خود بازگردند. این حالت نیز سبب می شود عضله، کمتر صدمه ببیند.

کمکهای اولیه برای ورزش

همه مربیان ورزش بایستی از کمکهای اولیه در ورزش آگاهی داشته باشند تا اعضای تیم را در هنگام وقوع حادثه از آسیب بیشتر حفظ کنند.

اگر در جایی مربی یا بزرگتری حضور نداشت و شما و دوستتان با یکدیگر ورزش می کنید بهتر است با کمکهای اولیه آشنایی داشته باشید تا بتوانید در مواقع خطر به دوستتان کمک کنید.

بچه ها بایستی کمکهای اولیه پایه و ابتدایی را در مدارس آموزش ببینند.

همین طور جعبه کمک های اولیه نیز در هر باشگاه یا مرکزی بایستی وجود داشته باشد و در جایی نصب شود که در دید همگان باشد تا در صورت بروز حادثه امدادگر بتواند از آن وسایل استفاده نماید.

کمکهای اولیه در هر باشگاه و ورزشگاهی

دکتر کیم می گوید: برخی مردم فکر می کنند که پوشیدن لوازم ایمنی برای ورزش، اهمیت ندارد. اما هر ورزشکار حرفه ای می داند که پوشیدن لوازم ایمنی قطعا مهم است. ملاحظه کنید چگونه همه ورزشکاران به دقت قبل از ورزش خود را گرم می کنند و چگونه مطمئن می شوند که لوازم ایمنی متناسب با هر اندام را قبل از شروع ورزش می پوشند.

ورزشکاران حرفه ای می دانند که لوازم ایمنی چقدر اهمیت دارد چرا که یک جراحت یا آسیب می تواند برای یک مدت یا حتی برای همیشه شخص را از ورزش دور نگه دارد. زمان برای شما ارزش زیادی دارد پس نباید آن را با مصدومیت ورزشی تبدیل به زمانی خسته کننده و دردناک کنید.

هر کاری انجام دهید تا خود را ایمن نگه دارید مثل پوشیدن لوازم ایمنی به طور صحیح، پیروی از قوانین، نوشیدن آب به اندازه کافی و بازی ایمن و بی خطر.

اطلاعات این مقاله به کودکان کمک می کند که بدانند سلامتی و شاد بودن آنها از هر چیزی مهم تر است. به آنها بیاموزید که در صورتی که بیمار یا ناراحت هستند این احساس را با مادر، پدر، معلم یا دوست، خواهر یا برادر بزرگتر خود در میان بگذارد.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید