• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 29

اگر دچار بیماری نقرس هستید خوراکی های زیر را نخورید!

اگر قصد دارید تا اسید اوریک خون خود را کاهش دهید باید به طور جدی از غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، پرهیز کنید. غذاهای پروتئینی باعث می شود که اسید اوریک بیشتری در بدن تولید شود و خطر نقرس و حملات آن را افزایش می دهد. کنترل نقرس بسته به این که در چه مرحله ای از بیماری هستید با نظر پزشک می باشد.

در این مقاله به لیستی از خوراکی هایی اشاره می شود که در بیماری نقرس بایستی از خوردن آن ها پرهیز کرد. در 100 گرم از هر یک از خوراکی های زیر مقدار پورین محاسبه شده است.

پورین ها ترکیبات شمیمایی اند که جزء فراوان ترین ترکیب های هتروسیکلیک نیتروژنی در طبیعت هستند. پورین ها در برخی غذاها یافت می شود و به اسید اوریک تجزیه می شود. یک رژیم غذایی محتوی پورین، می تواند سطح اسید اوریک خون را بالا ببرد و بالا رفتن اسید اوریک گاهی منجر به بیماری نقرس می شود. در مجموع گوشت ها و فراورده های دریایی خطر نقرس را افزایش می دهد ولی لبنیات کمتر شخص را در معرض خطر نقرس قرار می دهد.

پرهیز از خوردن تخمه آفتابگردان - نقرص

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان

اگر تخمه آفتابگردان محتوی پورین بالایی نبود جزء بهترین تنقلات محسوب می شد. 100 گرم تخمه آفتابگردان، محتوی 143 میلی گرم پورین است که 584 کالری انرژی تولید می کند.

ماهی ساردین

ساردین نیز غذایی است که اگر نقرس دارید از خوردن آن اجتناب کنید. درست است این ماهی دریایی امگا3 و اسیدهای چرب بالایی دارد، اما محتوای ترکیبات پروتئینی بالایی هم هستند و برای نقرسی ها شبیه اسلحه ای است که ماشه ی آن کشیده باشد! 100 گرم ساردین، 480 میلی گرم پورین و 208 کالری انرژی دارد.

فراورده های فرعی گوشت

بیماران نقرسی از مصرف فراورده های فرعی گوشت مانند کله پاچه، جگر، شش، سیرابی،… جدا خودداری کنند، چرا که این خوراکی ها بیشترین سطح پورین را دارا هستند. درست است که این فراورده های گوشتی، منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن، منیزیم و پتاسیم است اما پورین بالایی نیز دارد. 100 گرم فراورده های فرعی گوشت، 444 تا 773 میلی گرم پورین دارد که قسمت های مختلف آن، انرژی های متفاوتی تولید می کند.

خاویار

خاویار غذای افراد اعیانی جامعه است بنابراین طبقه متوسط و حتی طبقه بالای جامعه نیز از خاویار بسیار به ندرت مصرف می کنند با این حال اگر نقرس دارید مصرف خاویار را محدودتر کنید. 100 گرم خاویار، 144 میلی گرم پورین و 284 کالری انرژی دارد.

مرغابی

مرغابی غذای معمول و پر مصرف بسیاری از خانواده ها نیست اما در لیست غذایی بسیاری از رستوران ها دیده می شود و توجه شما را جلب می کند. اما اگر نقرس دارید و قصد دارید از غذاهای پورینی پرهیز کنید، مرغابی نخورید یا مصرف آن را بسیار محدود کنید. هر صد گرم گوشت مرغابی، 138 گرم پورین و 337 کالری انرژی دارد.

جوجه

جوجه پورین زیادتر از گوشت گاو و کمتر از ماهی دارد. هر 100 گرم جوجه، 175 میلی گرم پورین و 172 کالری انرژی دارد.

ماهی

ماهی ها پورین بالایی دارند. بدترین نوع ماهی ها برای نقرسی ها، انچوویز، شاه ماهی و ماهی خاردار پرچ است. ماهیان دیگر پورین کمتری دارند ولی با این حال به طور میانگین میزان پورین ماهی از دیگر غذاها بالاتر است. اگر نقرس شما پیشرفت کرده است باید از خوردن ماهی صرفنظر کنید مگر این که پزشک شما به طور خاص یک نوع ماهی را برای شما تجویز کند. 100 گرم ماهی، 110 تا 345 میلی گرم پروتئین و بسته به نوع ماهی، کالری های مختلف دارد.

عدس

با این که عدس در بین مردم بسیار محبوب و پر خاصیت است، ولی بیماران نقرسی باید از خوردن آن صرفنظر کنند چون محتوای پورین بالایی است. عدس فیبر خوبی دارد و منبع پروتئینی غیر گوشتی است بنابراین این بیماران مصرف عدس را بسیار محدود کنند. 100 گرم عدس 127 میلی گرم پروتئین و 353 کالری انرژی دارد.

نقرسی ها این غذاها را نخورند پرهیز غذایی بیماری نقرس عدس
کشمش

کشمش می تواند برای نقرسی ها مشکل زا شود زیرا کشمش منبع قابل قبولی از پورین است. در مورد خوردن ماهی، حلزون، گوشت ها محتاط باشید اما فراموش نکنید که کشمش تنها می تواند باعث سخت شدن بیماری شود. هر 100 گرم کشمش، 107 میلی گرم پورین و 302 کالری دارد.

گوشت بره

گوشت بره همانند گوشت های دیگر در لیست ممنوعیت مصرف نقرسی ها قرار می گیرد چرا که هم پروتئین و هم پورین بالایی دارد. میزان پورین در گوشت بره بیشتر از گوشت گاو است بنابراین بهتر است گوشت بره را اصلا نخورید. هر 100 گرم گوشت بره، 182 میلی گرم پورین و 283 کالری دارد.

میگو

در مناطق نزدیک دریا، میگو و فراورده های دریایی از غذاهای اصلی آن مناطق است. بسیاری از رستوران های چینی در ترکیب غذایی خود میگو به کار می برند بنابراین قبل از خوردن هر غذا از نداشتن میگو و فراورده های دریایی در آن مطمئن شوید. هر 100 گرم میگو، 147 میلی گرم پورین و 106 کالری دارد.

گوشت گاو

برای بیمار نقرسی مشکل است که گوشت گاو را مصرف نکند و در بسیاری از رستوران ها نیز از این گوشت استفاده می کنند. پورین گوشت گوساله بالاتر از گوشت گاو است. اگر نقرسی ها از گوشت گاو به مقدار زیاد مصرف کنند در معرض خطر جدی بیماری قرار می گیرند. هر 100 گرم گوشت گاو 110 تا 133 میلی گرم پورین دارد.

بوقلمون

متاسفانه بیماران نقرسی مجبور هستند کمتر بوقلمون مصرف کنند چرا که باعث بدتر شدن نقرس می شود. پورین بوقلمون کمی کمتر از جوجه است اما به هر حال سطح پورین هر دو از متوسط بالاتر است. هر 100 گرم بوقلمون، 150 میلی گرم پورین و 104 کالری دارد.

الویت با این است که از حمله های نقرس جلوگیری کنید و به خود بقبولانید که باید از غذاهای بالا چشم بپوشید. از پزشک خود درباره جایگزینی خوراکی های دیگر با مواد غذایی بالا و چگونه مدیریت نقرس سوال کنید تا سطح اسید اوریک خون را کنترل کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید