• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 13

خوراک لوبیا برای 15 نفر

خوراک لوبیا از جمله غذاهای آبدار، خوشمزه، مقوی و گرم است که بیشتر در فصل زمستان خورده می شود. خوراک لوبیا هم با مواد اولیه ارزان و سالمی طبخ می شود و هم پروتئین بالایی دارد که مصرف آن برای کودکان سفارش می شود.

خوراک لوبیا برای شام، عصرانه و همین طور میهمانی ها و دورهمی های عصرانه گزینه مناسبی است که می توانید در کنار خانواده، دوستان و فامیل از خوردن آن لذت ببرید.

دستور زیر برای حدود 15 نفر می باشد البته بستگی به میزان خوراک افراد و اینکه در چه وعده ای یا میان وعده ای خورده شود نیز دارد.

طرز تهیه خوراک لوبیا

مواد لازم:
  • لوبیا چیتی یا لوبیا رشتی محلی 6 لیوان
  • پیاز 4 عدد متوسط
  • رب به میزان لازم
  • سیب زمینی 2 عدد
  • قارچ ریز نیم کیلوگرم
  • گلپر 1 قاشق مرباخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
  • آبلیمو و روغن زیتون به میزان لازم
  • آرد 2 قاشق غذاخوری در صورت نیاز
  • جعفری تازه برای تزیین
طرز تهیه:

نکته: خوراک لوبیا با لوبیا چیتی مرسوم تر است و ظاهر بهتری دارد ولی اگر در موقعیتی هستید که لوبیا چیتی محلی در بازار نیست بهتر است از لوبیا رشتی محلی استفاده کنید. لوبیاهای خارجی یا وارداتی باید به مدت طولانی خیس شود و زمان پخت آن برای مغز پخت شدن لوبیا طولانی تر خواهد بود از طرفی لوبیاهای محلی خوشمزه تر از بقیه هستند.

منظور از لیوان در پیمانه لوبیا همان لیوانهای دسته دار است که در تمامی خانه ها یافت می شود.

نکته: لعاب برنج مزه خوراک لوبیا را فوق العاده می کند. برای تهیه لعاب کافیست که هر گاه برنج را بعد از جوشیدن آبکش می کنید، زیر سبد آبکش کاسه بزرگی قرار دهید تا لعاب حاصل از برنج را در آن جمع آوری کنید سپس بعد از سرد شدن لعاب را در ظروف پلاستیکی یا یکبار مصرف بریزید و در فریزر نگهداری کنید. لعاب برنج را در بسیاری از غذاها می توانید استفاده کنید که هم مقوی است و هم طعم خوبی به غذا می دهد مثلا در خورشتها، آبگوشت، سوپ و آشها. حتی با ریختن لعاب در غذا در حجم کم نیاز به ریختن آب نخواهید داشت.

لوبیا را از شب قبل خیس کنید.

پیاز را بهتر است خیلی ریز خرد کنید تا بعد از پخت در غذا دیده نشود می توانید پیاز را به دستگاه خرد کن نیز بزنید.

پیاز را با کمی نمک در روغن تفت دهید تا طلایی شود سپس به آن زردچوبه اضافه کنید تا خوش رنگ شود.

لوبیا را به پیاز داغ اضافه کنید. به مقداری آب در قابلمه بریزید که بعد از پخت حدود 10 سانت روی لوبیا آب باشد. سعی کنید آب زیاد در قابلمه نریزید. همان طور که در بالا گفته شد اگر لعاب برنج را که قبلا در فریزر نگه داشته اید در این خوراک استفاده کنید طعم بسیار دلپذیر و خوبی به خوراک لوبیا می دهد. بعد از یکدست شدن لعاب با لوبیا اگر میزان آب کم بود می توانید آب جوش به آن اضافه کنید.

لوبیاها به اندازه ای بپزد که وقتی با ملاقه آن را حرکت می دهید، له نشود.

قارچ های ریز انتخاب کنید تا وقتی از عرض به دو یا سه قسمت برش می خورد شکل زیبای خود را حفظ کند. البته مقدار قارچ نباید زیاد باشد و در هر ظرف هنگام سرو، دو تا سه برش قارچ وجود داشته باشد. قارچ های برش خورده را در کمی روغن تفت دهید.

در نیم ساعت آخر پخت، سیب زمینی ها را نگینی خیلی ریز خرد کنید و همراه با قارچ های تفت خورده به خوراک اضافه کنید.

گلپر را در هاون یا در آسیاب خرد کنید و به خوراک اضافه کنید. گلپر را کم بریزید چون بسیاری از افراد، طعم غالب گلپر در غذا را دوست ندارند.

رب را در کمی روغن سرخ کنید تا خوش رنگ شود بعد در اواخر پخت به غذا اضافه کنید. خوراک لوبیا باید رنگ نارنجی – قرمز داشته باشد و نباید زیاد قرمز شود.

فلفل سیاه و قرمز نیز اضافه کنید ولی در مورد نمک به خصوص اگر لعاب برنج ریخته اید اول طعم غذا را تست کنید سپس در صورت کم بودن، نمک اضافه کنید.

زمانی که لعاب در خوراک لوبیا ریخته می شود غذا به خوبی جا افتاده می شود و نیازی به آرد ندارد ولی در غیر اینصورت می توانید 2 قاشق آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و به قابلمه اضافه کنید منتظر بمانید بعد از زمان اندکی غذا جا می افتد.

چاشنی خوشمزه خوراک لوبیا، آبلیمو است که با توجه به ذائقه شما در اواخر پخت اضافه می شود.

خوراک لوبیای خوشمزه و مقوی آماده شده است نوش جانتان!

نکته: وقتی برای میهمانی و حجم بالا خوراک لوبیا می پزید می توانید یک کنسرو خوراک لوبیا را از بازار تهیه و به خوراک خود اضافه کنید این کار طعم خوبی به غذا می دهد.

نکته: می توانید برای طعم بهتر غذا از یک یا دو عدد عصاره گوشت گاو که به صورت جامد و پودری در بازار یافت می شود استفاده کنید. دقت کنید که این عصاره ها را در یک لیوان آب جوش کاملا حل کنید و سپس به قابلمه اضافه کنید وگرنه ممکن است به صورت حل نشده یا گلوله گلوله در ظرف غذا باقی بماند که ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

برای تزیین خوراک لوبیا می توانید چند برگ جعفری تازه روی هر کاسه قرار دهید. در هنگام سرو خوراک می توانید روغن زیتون را در سر سفره یا میز قرار دهید تا در صورت تمایل هر کس به ظرف خود اضافه کند.

خوراک لوبیا به عنوان چاشت مهدکودک و مدرسه بچه ها نیز استفاده می شود سعی کنید هر چند وقت این غذای پرخاصیت را تهیه کنید تا بچه ها با طعم دلپذیر خوراک لوبیا آشنا شوند و از خوردن آن استقبال کنند چرا که هم مقوی است و هم سالم و خوشمزه.

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام. جزاکم الله خیرالجزاء

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید