• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 10 / 01

آن چه پزشک به زن باردار نمی گوید

بارداری موضوعی است که کتاب های فراوانی در مورد آن به نگارش در آمده است. اما علی رغم اطلاعات زیادی که در کتابخانه ها و جزوات پزشکی می توان دید، بارداری تنها تجربه ای است که زنان آن را درک می کنند و از معجزه طبیعت و قدرت خداوند به شگفت می آیند.

آن چه پزشک در معاینات بارداری بیان نمی کند

پزشک در معاینات بارداری به دلایلی از اشاره و بیان موضوعات زیر چشم پوشی می کند. بارداری در موارد مختلف روحی و جسمی بر زن تاثیر می گذارد.

مثلا برخی زنان در صبحگاه حالت تهوع دارند و برخی در تمام روز این حالت را تجربه می کنند و عده ای اصلا تهوع ندارند.

پزشک معمولا به مواردی که جنبه درمانی ندارد، اشاره نمی کند. مثلا سایز کفش شما نسبت به قبل افزایش می یابد!

برخی زنان در سوال پرسیدن از پزشک در مورد برخی موارد احساس خجالت می کنند مثل افزایش سایز سینه و بواسیر.

علی رغم این که بسیاری از مسایل ممکن است پیش پا افتاده به نظر آید ولی فکر شما را مشغول کرده است همین طور هر گونه نگرانی که در مورد احساسات خودتان یا بچه تان یا سلامت جسمانی دارید با پزشک مشورت کنید. پزشک می داند که برخی مادران باردار نگرانی کمتر و برخی نگرانی بیشتری دارند. با مشورت با پزشک، او به شما اطمینان می دهد که در چه حالاتی هیچ مشکلی وجود ندارد و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد تا خیال شما را راحت کند.

بارداری تنها تغییرات جنینی نیست بلکه بر روی روح و جسم مادر نیز تاثیر می گذارد.

تغییر محیط منزل

بسیاری از زنان باردار اصرار دارند تا محیط منزل را برای نوزاد آینده خود، زیبا، تمیز و تغییر دکوراسیون دهند، هر برنامه و کاری که در ذهن خود دارند را عملی می کنند چرا که می دانند این کارها را در ماه نهم بارداری نمی توانند انجام دهند! تمایل به تغییر دکور داخلی منزل و خرید ملزومات کودک، خوب و مفید است چون امید و انگیزه مادر را برای پرورش بچه بعد از تولد افزایش می دهد. فقط دقت کنید بیش از حد توان کار نکنید تا به سلامتی خود و جنین آسیب نرسانید.

فراموشی و کم شدن تمرکز

در سه ماهه اول بارداری، خستگی و تهوع صبحگاهی، مادر را از نظر روانی خسته و گیج می کند. حتی با استراحت خوب مادر باز هم ممکن است تمرکز خود را در کارهایش از دست دهد و در دورانی فراموشی و بی احتیاطی را تجربه کند.

شیفتگی و علاقه شدید مادر به کودک کمی به علت تغییرات هورمونی مادر است. هر چیزی که اهمیت آن کمتر از تولد نوزاد است مثل کار، حساب کتاب و قرار ملاقات با پزشک را ممکن است فراموش کند. برای این که با حس فراموشی خود مبارزه کنید، کارهایی که هر روز یا هر هفته بایستی انجام دهید را لیست کنید و در مقابل دید و توجه خود قرار دهید.

عصبانیت و بدخلقی

حالت هایی که زنان قبل از قاعدگی دارند با حالت های بارداری شباهت دارد. سینه متورم و حساس می شود، سطح هورمون بالا و پایین می رود و بی علت عصبانی و بدخلق می شود. البته این حالت ها در بارداری شدیدتر است. یک لحظه احساس سرور و شادی می کنید و بلافاصله ناراحت و حتی گریان می شوید. ممکن است در روزهایی به طور غیر منطقی با همسرتان یا همکارانتان با عصبانیت برخورد کنید.

ولی بدانید که عصبانیت و بدخلقی در بارداری کاملا طبیعی است و ممکن است فقط در سه ماه اول و یا تا پایان بارداری ادامه داشته باشد.

حدود 10% از زنان باردار دچار افسردگی می شوند. اگر علایمی مانند خواب آشفته، تغییر در عادات غذایی (کاملا بی اشتها شدن یا عدم توانایی در توقف غذا خوردن) و بیش از دو هفته مداوم عصبانی و بدخلق بودید بایستی با پزشک مشورت کنید.

تغییر سایز سوتین

یکی از اولین نشانه های بارداری بزرگ شدن سایز سینه است. در سه ماهه اول بارداری سینه به علت افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون بزرگ و متورم می شود. افزایش سایز سوتین لزوما مختص سه ماهه اول نیست و ممکن است در طی بارداری اتفاق بیفتد.

به علاوه، بزرگ شدن سینه و شش ها روی قفسه سینه نیز تاثیر می گذارند. در بارداری ظرفیت شش ها افزایش می یابد تا اکسیژن بیشتری را برای مادر و جنین فراهم آورد و خود عاملی برای بزرگ شدن سایز قفسه سینه است. بنابراین ممکن است لازم باشد سایز سوتین را در دوران بارداری چند سایز بزرگ تر از قبل در نظر بگیرید.

آن چه پزشک به زن باردار نمی گوید

پوست

زمانی که دوستان به شما می گویند که پوستتان قرمز و نازک شده است درست گفته اند، قرمزی و نازکی پوست تنها یکی از تغییرات زیاد پوست در بارداری است که به علت تغییر هورمونی رخ می دهد و پوست به سمت وسیع و بزرگ شدن تمایل پیدا می کند.

ظرفیت خونی در این دوران افزایش می یابد تا خون بیشتری به سمت رحم جریان یابد و نیازهای جنین را برآورده سازد. همین طور جریان خون به سمت ارگان های دیگر مثل کلیه افزایش می یابد.

حجم بیشتری از خون به رگ ها جریان می یابد و ترشح غده های چربی افزایش می یابد.

در برخی از زنان لکه های قهوه ای – زردی روی صورتشان ایجاد می شود که کلزما یا ماسک بارداری نامیده می شود.

در برخی خط عمودی تیره ای در قسمت پایینی شکم و یا از بالا تا پایین شکم ایجاد می شود، همچنین نوک سینه، اندام های تناسلی و ناحیه مقعدی تیره تر از قبل می شود، تمام این تغییرات پوستی به علت تغییرات هورمونی بارداری است که باعث می شود رنگدانه های بیشتری تولید شود.

بدن نمی تواند در تمام سطح پوست، به طور یکنواخت رنگدانه تولید کند بنابراین رنگدانه ها تنها در نقاطی از پوست به شکل لکه هایی ظاهر می شود. متاسفانه نمی توان مانع ایجاد کلزما شد اما می توانید با زدن کرم ضد آفتاب تاثیر منفی اشعه ماوراءبنفش را به حداقل برسانید.

آکنه در بارداری شایع است چون تولید چربی غده های پوست افزایش می یابد. ممکن است لکه های جدیدی روی صورت یا بدن ظاهر شود و یا لک یا کک و مک هایی که از قبل روی صورت و بدن بودند، بزرگ تر و تیره تر شوند.

حتی هاله دور نوک پستان نیز ممکن است تیره تر شود. به جز تیرگی هاله نوک پستان که معمولا ثابت می ماند، بقیه تغییرات پوستی در بارداری، پس از تولد نوزاد به تدریج از بین می رود.

برخی زنان خارش شدید پوست و احساس گرمای بیش از حد را تجربه می کنند که سبب عرق ریزی بیشتر در طی بارداری می شود.

به طور کلی در بارداری خارش پوستی زنان زیاد می شود. کشیده شدن پوست شکم، ممکن است باعث خارش و خراشیدن پوست شود. پزشک می تواند کرم هایی را برای تسکین خارش یا خشکی پوست تجویز کند.

مو و ناخن ها

بسیاری از مادران رشد خوب موها را در طی بارداری تجربه می کنند. هورمون هایی که در بدن ترشح می شوند باعث رشد سریع تر موها و ریزش کمتر آن ها می شود. اما این تغییرات معمولا پایدار نیستند. بسیاری از زنان مقدار قابل توجهی از موهایشان پس از وضع حمل یا قطع شیردهی ریزش می کند.

در برخی زنان، موهای زایدی در قسمت های دیگر بدن مثل صورت یا شکم یا نوک پستان می روید. تجربه دیگر برخی زنان خشک یا چرب شدن مو است در برخی حتی رنگ موهایشان تغییر می کند.

در ناخن ها مثل موها نیز تغییرات قابل ملاحظه ای دیده می شود. هورمون های بیشتر در بدن سبب رشد سریع تر و قوی تر شدن ناخن می شود. با این وجود ناخن برخی از زنان در این دوران شکاف بر می دارد و سریع تر می شکند.

تغییر در رشد مو و ناخن پایدار نیست. اگر ناخن هایتان شکاف می خورد و به آسانی می شکند سعی کنید آن ها را کوتاه نگه دارید و از استعمال مواد شیمیایی، لاک و جلا دهنده ناخن خودداری کنید.

مواردی که زن باردار را متعجب می کند

سایز کفش

می دانید که در بارداری لباس های قبل از این دوران به تن شما اندازه نیست ولی آیا در مورد کفش نیز چنین است؟ شاید بله و شاید نه.

چون میزان مایعات افراد باردار زیاد است، اغلب زنان در پا تورم دارند و مجبور هستند کفش با سایز بزرگ تر بپوشند و پوشیدن کفش گشادتر باعث راحتی بیشتر مادر به خصوص در فصل تابستان می شود.

حرکت مفاصل

در طی بارداری، بدن هورمونی به نام ریلکسین تولید می کند که استخوان شرمگاهی و دهانه رحم را برای تولد نوزاد آماده می کند. ریلکسین لیگامنت ها را در بدن شل، استقامت آن ها را کمتر و مستعد جراحت و آسیب می کند. کار ساده ای می توانید انجام دهید و آن کشش عضلات و استخوان ها به ویژه کشش لگن خاصره، نیمه پایینی پشت و زانو است.

زمانی که ورزش می کنید یا جسمی را بلند می کنید، مراقب باشید حرکت ناگهانی انجام ندهید بلکه بسیار آرام و یکنواخت حرکت کنید.

سیاهرگ های گشاد شده و واریس، بواسیر و یبوست

زمانی که خون با افزایش هورمون بارداری در رگ ها جریان می یابد، احتمال ابتلا به واریس در ران ها و کشاله ران بیشتر می شود. بعد از بارداری رگ های گشاد شده برطرف می شوند. اما بهتر است توصیه های زیر را عمل کنید:

  • از ایستادن یا نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • جوراب مخصوص واریس بپوشید.
  • زمانی که نشسته اید، پای خود را به حالت کشیده از روی زمین بلند کنید.

بواسیر، رگ های گشاد شده در مقعد است که در بارداری به تناوب اتفاق می افتد.

چون حجم خون به سمت رحم افزایش می یابد فشار بیشتری به لگن خاصره وارد می آید، سیاهرگ های مقعد ممکن است بزرگ شود و پوست مقعد به شکل دانه دانه مشخص می شود. بواسیر ممکن است به شدت دردناک شود و حتی خون ریزی کند، خارش بردارد یا به شکل دانه های تیزی باشد. این حالت به ویژه بعد از خروج مدفوع اتفاق می افتد که معمولا همراه با یبوست نیز هست. بواسیر در هنگام دوش گرفتن نیز احساس ناخوشایندی به وجود می آورد.

یبوست در بارداری بسیار شایع است چون هورمون های بارداری سرعت حرکت عبور غذا از لوله گوارش را کاهش می دهد. در طی مراحل بعدی بارداری، رحم به سمت روده بزرگ فشار وارد می کند بنابراین دفع مواد زاید به سختی انجام می گیرد. یبوست در تشدید بواسیر شرکت می کند چون فشار و زور زدن زیاد در هنگام دفع، باعث بزرگ شدن سیاهرگ های مقعد می شود.

بهترین راه برای مبارزه با یبوست و بواسیر این است که از بروز آن ها جلوگیری کنید.

  • غذاهای فیبر دار بخورید
  • به مقدار زیادی مایعات در روز بنوشید
  • ورزش منظم به حرکات منظم روده کمک می کند.
  • خوردن خوراکی های ملین (نه مصرف قرص و داروی ملین) به رقیق شدن مدفوع و خروج راحت تر آن کمک می کند. اگر بواسیر دارید با پزشک خود مشورت کنید.
ترشحات قبل زایمان

حالت تهوع و بواسیر برای برخی مادران تا پایان بارداری ادامه می یابد پس از نظر این مادران، عجیب ترین موردی که ممکن است برایشان پیش آید، بهبودی و رهایی از این مشکلات است.

حتما اکثرا حدس می زنید روزی که بچه به دنیا می آید عجیب ترین معجزه برای مادر رخ می دهد.

تنها در 10% مادران قبل از درد زایمان و رسیدن به بیمارستان، کیسه آب (کیسه حاوی مایع آمنیوتیک) اطراف جنین پاره می شود. در مواردی که زن درد زایمان ندارد و دهانه رحم آماده گشاد شدن است، ممکن است نیاز باشد پزشک، کیسه آب را پاره کند.

انتظار می رود با پاره شدن کیسه آب، چقدر آب خارج شود؟ برای جنین کامل و رسیده انتظار می رود به طور طبیعی حدود 2 تا 6 فنجان مایع آمنیوتیک خارج شود.

برخی زنان احساس شدید ادرار کردن دارند که منجر به ریزش مایع کیسه آب می شود. در بقیه موارد مایع آمنیوتیک به صورت چکه چکه بر روی ران پا فرو می ریزد چون سر بچه مانند یک سد عمل می کند و از خروج یکباره مایع آمنیوتیک جلوگیری می کند.

در تمام موارد، مایع آمنیوتیک بوی شیرینی دارد و کمرنگ یا بی رنگ است و هر سه ساعت با مایعات بدن مادر جایگزین می شود بنابراین تعجب نکنید اگر هر یک ساعت، حدود یک فنجان مایع آمنیوتیک از شما خارج شد و تا هنگام زایمان ادامه پیدا کرد.

مواد غیر منتظره دیگری به علاوه نوزاد، خون و مایع آمنیوتیک ممکن است از بدن مادر خارج شود. برخی قبل زایمان حالت تهوع می گیرند و برخی دچار اسهال می شوند و احساس نفخ شکم در این زمان طبیعی است. در حین زایمان و خروج نوزاد ممکن است کنترل ادرار یا مدفوع خود را از دست دهید.

عبور از مرحله زایمان، رسیدن به آرزوی بچه دار شدن است و هیچ احساسی شیرین تر از در آغوش گرفتن نوزاد تازه به دنیا آمده نیست!

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. با سلام من دور سینه ام رنگدانه های برجسته و قهوه ای بوجود اومده زیر دلم مثل پری درد میکنه خسته بی اشتها و به شدت گرمم میشه انگار وسط آتیشم نه روزه از اقدامم میگذره آیا ممکنه باردار باشم صبح و شب هم تهوع دارم؟

  2. سلام من هجده روز پریود عقب افتاده امروز بیبی چک گذاشتم دوخط کمرنگ دراومدبعد چند دقیقه یک خط موند ودیگری خیلی کمرنگ موند بادقت میشه دید.. همه علایم بارداری رادارم فک میکنید باردارم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید