• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 25

خشک شدن نود درصدی دریاچه ارومیه

بهروز ساری صراف، استاد اقلیم شناسی و مدیرگروه هواشناسی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، بر نقش این دریاچه در تعدیل آب و هوایی شهرهای اطراف تاکید کرد.

نود درصد دریاچه ارومیه خشک شده است

دریاچه ارومیه، یکی از دو دریاچه شور جهان، از دهه ۸۰ شمسی با بحران خشکی مواجه شد. محققان می گویند؛ عدم اقدام به موقع، مصرف بی‌رویه از منابع حوضه آبریز این دریاچه و ساخت سد بر رودخانه‌های آبریز، احداث جاده‌ای بر روی آن و خشکسالی سالهای اخیر را باعث وضعیت بحرانی این دریاچه شده است.

مدیرگروه هواشناسی دانشگاه تبریز می گوید که اکنون بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است. بهروز ساری صراف ضمن انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها نادرست در زمینه کشاورزی در برنامه ششم توسعه، کشت و تولید محصولات کشاورزی در این منطقه بدون توجه به میزان آب مورد نیاز را باعث تشدید خشکسالی دریاچه ارومیه دانست.

مدیر گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با اشاره به جدی نگرفتن هشدارها در سالهای گذشته و خلا قانونی درباره خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: «مسئولان به مردم نیاز دارند و از این رو می‌کوشند که مردم را ناراحت نکنند.» وی افزود: «با وجود منابع آبی محدود و بحران خشکی دریاچه، نمایندگان وعده سدسازی هم به مردم می‌دهند.»

آقای صراف، استاد دانشگاه تبریز درباره حجم آب دریاچه ارومیه گفت: «طبق آمار منتشر شده در وبسایت شرکت آب منطقه‌ای استان در تاریخ ۲۴ آذر، حجم آب دریاچه برابر با یک میلیارد و ۶۶ میلیون متر معکب است. این در حالی است که طبق میانگین دراز مدت سی ساله، میزان آب موجود در دریاچه باید برابر با ۱۶ میلیارد متر مکعب باشد.»

نابودی دریاچه ارومیه

این استاد اقلیم شناسی دانشگاه تبریز برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی، تدوین منشور محیط زیست و حمایت ملی از این موضوع را در حل بحران خشکی دریاچه ارومیه ضروری خواند و گفت: «پانزده سال پیش برخی افراد هشدارهای محققان و دانشگاهیان مبنی بر خشک شدن این دریاچه را سیاه نمایی می‌خواندند.»

تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن چغندر در حاشیه دریاچه

بهروز ساری‌صراف در ادامه صحبت‌های خود از کشت چغندر در حاشیه دریاچه ارومیه هم انتقاد می‌کند. او در این رابطه به تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار حاشیه دریاچه ارومیه به باغ هم اشاره می‌کند. به نظر ساری‌صراف، طرح کشت چغندر با توجه به نیاز شدید به آب اشتباه بوده و اجرای این طرح بحران خشکی دریاچه ارومیه را تشدید کرده است.

وی همچنین به نقش دریاچه ارومیه در تعدیل آب و هوایی شهرهای اطراف اشاره کرد و افزود: «پهنه آبی دریاچه در گذشته نقش موثری در تعدیل هوای شهرها حاشیه دریاچه داشت. اما امروز با توجه به پهنه خشکی در سطح وسیع و همچنین خاصیت خشکی‌ها، شاهد گرم شدن هوا حتی در فصل سرد سال هستیم.»

فرهاد سرخوش، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وسعت دریاچه ارومیه در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۴۲ کیلومتر کاهش یافته است، گفت: «بارش باران در حوضه آبریز دریاچه نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۹ درصد و نسبت به ۴۹ سال گذشته حدود ۵۶ درصد کاهش یافته است.»

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید