• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 10 / 13

استفاده از شگرد X Ray در فتوشاپ برای ویرایش عکس ها

X ray یکی از شگرد های فتوشاپاست که کمتر شناخته شده و روشی جالب برای به نمایش گذاشتنپیکسل های پنهان در تصویر است. این ابزار در هر عکس یا تصویری کارساز نیست، اما در یک عکس واقعی می توانید با استفاده از X ray جزییاتی را از لایه های پنهان تصویر بیرون بکشید که ارزش عکس شما را چند برابر کند.

ایکس ری در فتوشاپ

X ray در فتوشاپ چیست و به چه دردی می خورد؟

X ray یک ابزار یا شگرد ساده نیست بلکه یک سری از فنون فتوشاپ است که با یکدیگر کار می کنند و می توانند لایه از تصویر را نامریی کنند تا لایه دیگر نمایان شود. برای اینکه از این شگرد استفاده کنید روش های مختلفی وجود دارد. بیشتر جلوه هایی که در نتیجه این روش ها ایجاد می شوند شبیه یکدیگر هستند. به عنوان مثال می توان لایه لباس را با استفاده از این شگرد کم رنگ کرد یا از بین برد و البته این شگرد همیشه کار ساز نیست و نه در هر عکسی. عکس هایی که با فلالش روشن دوربین گرفته شده اند معمولاً نتیجه بهتری می دهند. اما در تصاویری که پر است از لایه های کم رنگ این چنین نیست و برای X ray خیلی مناسب نیستند. که از آن جمله می توان به عکس هایی که شامل:

  • پوشاک
  • پرده
  • پارچه ها
  • سفره رومیزی
  • ابرها
  • دود
  • مه

هستند اشاره کرد.

کم رنگ کردن برخی  پیکسل ها روی لایه بالایی برای دیده شدن آنچه که در زیر پنهان شده است امکان پذیر است. آنچه که می خواهید نمایش دهید هر چه که می خواهد باشد برای اینکه قابل دیدن شود باید در سطح پیکسل ها روی آن کار شود و برای آن که این پیکسل های زیرین دیده شود باید پیکسل هایی که در بالا قرار گرفته شوند حذف شوند.

چرا از X ray در فتوشاپ استفاده کنیم؟

استفاده از X ray در فتوشاپ یک شگرد سرگرم کننده و جالب است که برای ایجاد برخی جلوه های ویژه کارایی دارد. این ابزار برای موارد زیر مناسب است:

  • هنرمندی که از فتوشاپ برای ایجاد جلوه های بصری استفاده می کند.
  • یک چشم جادویی بسازید که چیزهایی را به نمایش می گذارد که با چشم معمولی نمی توان آن را دید.
  • واضح کردن قسمتی از تصویر که قبلاً به خوبی دیده نمی شد.
  • حذف کردن لباس برای نمایش قسمتی از بدن که در زیر آن قرار دارد.
  • حذف برخی از لباس ها برای تغییر مدل پوشش یا جایگزین کردن لباس فرد با لباس جدید از همان مدل.
  • آموختن این فن فتوشاپ نیاز به مهارت هایی دارد که شما را تبدیل به یک متخصص فتوشاپ می کند.

چگونه جلوه X ray را ایجاد کنیم؟

جلوه X ray همانطور که قبلا هم گفته شد در هر تصویر یا عکسی کارایی ندارد و همچنین در هر نسخه از فتوشاپ هم کار نمی کند. این ابزار در فتوشاپ نسخه 6.01تا CS2 به خوبی کار می کند و در عکس هایی که خیلی دست کاری شده اند تا 60 درصد از جزییات را به خوبی نشان می دهند. و البته این نسخه ساده از کاری است که با این ابزار می توان انجام داد اما برای کسی که تجربه بیشتری داشته باشد و وقت کافی برای کار کردن با این ابزار را داشته باشد می تواند از آن برای موارد زیر استفاده کند:

  • نسخه فتوشاپی عکس شما را ویرایش کند و لایه ای را که می خواهید حذف کند چیزی مانند لباس یا حتی پرده ای که روی پنجره قرار دارد را حذف کنید تا زیر آن به نمایش در آید.
  • می توانید از هر یک از ابزار های pen یا lasso استفاده کنید تا قسمتی از تصویر که مورد نظرتان است را انتخاب نمایید. این که برای انتخاب ناحیه کوچکی از تصویر از چه ابزاری استفاده کنید به نسخه فتوشاپ شما بستگی دارد.
  • با استفاده از Channel Mixer یا Image Adjustment جزییات قسمتی را که انتخاب کرده اید می توانید بهتر نمایش دهید برای این منظور آن قسمت را به سیاه و سفید یا Black and White تبدیل می کنیم و برای type of enhancement باید Infrared انتخاب شود. به این ترتیب این قسمت تصویر می شود سیاه و سفید و با جزییات بیشتر و کم کم جزییاتی که در زیر قرار دارند نمایان می شوند.
  • در قسمت Constant bar پایین قسمت Infrared selection عدد مورد نظر را روی -55.5 تنظیم نمایید. به این ترتیب کنتراست تصویر باز هم بالاتر می رود و جزییات بیشتری نمایش داده می شود.
  • در قسمت Image Adjustment وارد تنظیمات Exposure Setting شوید و عدد مربوطه را روی 5.88 قرار دهید. قسمتی از تصویر که انتخاب کرده اید اکنون باید مانند یک تصویر سیاه و سفید با کیفیت و جزییات بالا نمایش داده شود. خوب آنچه را می خواهید حذف کنید هم اکنون بیشتر به چشم می آیند از این بابت نگران نباشید.
  • از منوی بالایی وارد فیلتر ها شوید و Other را انتخاب نمایید.
  • سپس High pass را انتخاب نمایید و آنرا روی 80 تنظیم نمایید در این مرحله بعضی از قسمت های مخفی عکس شروع به درخشیدن می کنند البته در قسمتی که انتخاب کرده بودید. به عنوان مثال اگر می خواستید پارچه حریری که روی میز شما قرار دارد را حذف کنید و قبلاً میز را از پشت آن می دید اما اکنون میز با وضوح بسیار بیشتری به نمایش در می آید.
  • اکنون دوباره از منوی filter استفاده کنید ولی این بار Blur را انتخاب نمایید.
  • حال Gaussian Blur را انتخاب نمایید تا لایه رویی را که می خواهید حذف کنید حالت یکنواخت تری پیدا کند.
  • برای اینکه تصویر نرم تر و یکنواخت تر شود با مقدار contrast کمی بازی کنید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. متوجه خواهید شد به مرور قسمت های مخفی بیشتری از پشت زمینه تصویر ظاهر خواهد شد.
  • حال وارد قسمت Levels شوید و با بالا و پایین کردن آنها سعی کنید لایه اضافه را به صورت کامل نامرئی نمایید. در این مرحله ممکن است بخواهید رنگ ها را هم تنظیم کنید تا قسمتی را که انتخاب کرده اید از حالت خاکستری خارج شود یا ممکن است بخواهید کنتراست، سایه ها یا جهت تابش نور را تنظیم نمایید تا بهترین نتیجه حاصل شود. به خاطر داشته باشید این کارها به این معنی است که لایه بالایی را مانند شیشه شفاف کنید نه این که آنرا به طور کامل حذف کنید.
  • اگر ناحیه ای که روی آن کار کرده اید خیلی تیره شده است می توانید با استفاده از ابزار Dodge آنرا کمی روشن تر نمایید به این ترتیب لایه رویی را کم رنگ تر کرده اید. و بعد از اینکه به اندازه کافی آن قسمت را روشن کردید حال زمان آن است که با استفاده از ابزار Burn آن قسمتی مد نظر را بیشتر نمایان کنید.
عکس های خود را X ray کنید.

با استفاده از شگرد X ray می توانید به شکل های مختلف جلوه های هنری ایجاد نمایید. با استفاده از X ray علاوه بر اینکه می توانید لایه هایی از عکس را نامرئی کنید، یا چیزهایی را که مخفی هستند نمایان کنید می توانید جلوه هایی جادویی به عکس های خود اضافه کنید که توجه هر کسی را به این عکس ها جلب خواهد کرد. علاوه بر اینکه این تکنیک نیاز به صبر و حوصله دارد باید دانش کافی برای کار کردن با این نرم افزار را داشته باشید و همچنین باید برای اینکه به بهترین شکل از این شگرد استفاده کنید آنقدر از آن استفاده کنید که تجربه لازم را در انجام تنظیمات مربوطه بدست آورده باشید. ولی نتیجه نهایی به همه این زحمات می ارزد.

ممکن است بعد از کار روی عکس های خود و اعمال X ray متوجه شوید که جزییاتی در تصاویر شما بوده است که تا کنون به آنها توجه نکرده بودید. و آنوقت است که خواهید آموخت با لایه های زیرین تصاویر چگونه رفتار کنید و چه عکس هایی را انتخاب کنید که شانس بیشتری برای به نمایش گذاشتن جزییات مخفی دارند. با استفاده از این شگرد چشم هنری شما تقویت می شود و دنیایی جدید برای کار کردن با نرم افزار قدرتمند فتوشاپ در برابر شما ظاهر می شود. همین امروز آنرا امتحان کنید و سعی کنید چیزهایی را که در تصویر شما مخفی هستند از آنها بیرون بکشید.

نوشته: سارا بث اساف

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید