• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 10 / 18

کاری کنید که تبلیغات برای شما سود آوری کند

نسخه صوتی

چندی پیش از طرف یکی از بازدیدکنندگان، ایمیلی دریافت کردم به این مضمون و این شد که تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسم و اما آن ایمیل:

« من از روش های مختلفی برای تبلیغات از جمله: ایمیل مستقیم، کوپن های تخفیف و تبلیغات در نشریات استفاده کرده ام تا مشتریان بیشتری به سمت فروشگاه خودم بکشانم. اما اخیراً از یکی از همکارانم پیشنهادی دریافت کرده ام که نوع جدیدی از تبلیغ را به من پیشنهاد کرده است و آن تبلیغات در فضای خالی زیر بروشور های آنهاست. و من فکر می کنم این ایده بسیار خوبی است! به نظر شما این کار درستی است چه روش های مبتکرانه دیگری برای تبلیغات وجود دارد که به درد من بخورد.»

تبلیغات طبقه بندی شده

خوب باید بگویم، برای اینکه این توانایی را دارید که خلاقانه فکر کنید و اراده قوی دارید برای استفاده از روش های مختلف تبلیغاتی و کشف راه های جدید جلب مشتری، به شما تبریک می گویم. به خاطر داشته باشید که تبلیغات خلاقانه بسیار خوب است اما برای موفقیت باید تبلیغات شما تاثیرگذار هم باشد. تبلیغات تاثیرگذار فقط در صورتی امکان پذیر است که بر اصول پایه کسب و کار شما بنا نهاده شده باشند که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  • بررسی و تجزیه و تحلیل رقبا: رقبای شما که هستند؟ مشتری هدف آنها کیست؟ آنها چگونه به مشتری خود دست پیدا می کنند؟ و شما چگونه نقش خود را در میان رقبا برجسته می کنید؟ چه چیزی شما را در میان آنها خاص و منحصر به فرد می کند؟
  • مشتری هدف: مشتری هدف شما چه کسانی هستند آنها چه لازم دارند؟ آیا شما مانند کمپانی هایی مانند مک دونالد بازار گسترده ای را در اختیار دارید؟ یا اینکه بازار و مشتریان شما بسیار محدود است و فقط به قسمتی از یک شهر منتهی می شود.
  • تثبیت موقعیت در برابر رقبا: چه خصوصیتی است که شما را در برابر رقبا منحصر به فرد می کند؟ آیا پایین ترین قیمت را دارید؟ آیا بهترین خدمات را ارائه می دهید؟ آیا کالاهایی با بهترین کیفیت در اختیار آنها قرار می دهید؟ آیا بهترین انتخاب ها را برای مشتریان خود دارید؟ پیام تبلیغاتی شما باید روی آن چیز ارزشمندی که به مشتری ارائه می دهید و رقبا ارائه نمی کنند تمرکز کند. آن مزیت شما برای مشتری چیست که دیگران ندارند؟
  • بودجه: برای رسیدن به بازار هدف خود چقدر می توانید هزینه کنید؟ بودجه شما رسانه هایی را که می خواهید از طریق آن تبلیغ کنید مشخص می کند. این انتخاب ها می توانند تبلیغات اینترنتی، روزنامه ها، کوپن تخفیف، رادیو، تلوزیون و هر چیز دیگری باشند.
  • نام تجاری در برابر فروش کالا و خدمات: آیا می خواهید یک نام تجاری قدرتمند بسازید تا مردم با دیدن نام تجاری شما اقدام به خرید کنند. مانند شرکت کوکاکولا که روی ساختن نام تجاری قدرتمند و با اعتبار خود بسیار هزینه کرده است. یا اینکه استراتژی شما این است که مشتریان زیادی به سمت فروشگاه یا وب سایت خود هدایت کنید و بدین وسیله فروش بالایی داشته باشید. قبل از هر چیز استراتژی خود را مشخص کنید.

بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط که از آن جمله می توان به فروشگاه ها اشاره کرد می خواهند یک پیام خرید برای مشتری بفرستند و او را به خرید از خود ترغیب کنند یا به عبارت دیگر، استراتژی جذب مشتری بیشتر را در برابر ساختن نام تجاری قدرتمند انتخاب می کنند. به این ترتیب هر چقدر هم که پیام تبلیغاتی شما خلاق باشد نباید فراموش کنید که هدف شما جلب مشتری بیشتر است پس تبلیغات باید بر مشتری تاثیر گذار باشد و او را به خرید ترغیب کند.

روش های خلاق برای تبلیغات

هزاران راه برای تبلیغات خلاق وجود دارد که از آن جمله می توان به: کوپن های تخفیف، تبلیغات پیامکی، حمایت مالی از رویدادها و اسپانسر شدن، و همچنین حمایت مالی از خیریه ها و شرکت در رویداد های خیریه و تبلیغات در رسانه ها اشاره کرد. اما مهم آن است که توجه و تمرکز در تبلیغات بر مزیت شما برای مشتری باشد. مهم سودی است که به مشتری می رسانید باید مشخص کنید که کالا یا خدمات شما چه ارزشی دارد تا موقعیت خود را در برابر رقبا ارتقا دهید و تثبیت نمایید. در اینجا ایده هایی را به شما معرفی می کنم که کمک می کند بهتر تصمیم گیری کنید و با استفاده از آنها تبلیغات مبتکرانه و در عین حال تاثیرگذاری داشته باشید.

  • کسب و کارهایی که به هم مرتبط هستند و کالا و خدمات مرتبطی ارائه می دهند می توانند به بهترین نحو به یکدیگر کمک کنند. به عنوان مثال یک خشک شویی با یک گل فروشی که در همسایگی اش بود با هم به بهترین نحو کار می کردند خشک شویی به هر مشتری که از آنها خرید می کرد یک کوپن تخفیف یک دلاری برای خرید گل می داد و گل فروشی هم به هر مشتری خود یک کوپن تخفیف خشک شویی می داد، به این ترتیب مشتریان خود را به خرید از یکدیگر ترغیب می کردند. یا یک دامپزشک به مشتریان خودش کوپن تخفیف یک فروشنده خوراک حیوانات خانگی را می دهد و فروشنده هم این کار را برای دامپزشک انجام می داد. این روش تبلیغ می تواند واقعا تاثیرگذار باشد.
  • حمایت مالی از رویدادهای محلی نام تجاری شما را در مرکز توجه قرار می دهد. به عنوان مثال همان خشک شویی که در موردش صحبت کردیم با هزینه کمی اقدام به خرید لباس های یک تیم ورزشی کرد و هر بار که مسابقه ای در جریان است نام او در معرض دید همگان است.
  • تبلیغات در مسیر حرکت مردم و روی کف زمین یا پیاده رو هم روش جدید و جالبی از تبلیغات است. با استفاده از تصاویر گرافیکی و شعار های تبلیغاتی بر روی زمین و در مسیر حرکت آنها سبب می شوید مردم در مسیر حرکت لحظاتی توقف کنند و به شما توجه کنند یا می توانید به کمک این روش افراد را به فروشگاه خود راهنمایی کنید. امروزه کاشی ها و فیلم های مخصوص این کار که به آسانی هم قابل پاک شدن هستند در بازار یافت می شوند.
  • تبلیغات دیواری هم یکی از روش های خلاق تبلیغات است که به شما کمک می کند کالا یا خدمات خود را به مردم یادآوری کنید. اگر در محل کسب شما چنین کاری مجاز است از این فرصت استفاده کنید. یک نمونه از این نوع تبلیغات موفق فروشگاهی بود که به خریداران خود هدیه می داد او همه دیوارهای بیرونی فروشگاه خود را نقاشی کرده بود و با عنوان چرخ و فلک هدایا، جلوه ای زیبا و شاد از این چرخ و فلک کشیده بود و به این ترتیب توانسته بود در ذهن مشتریان جایگاهی خاص بدست آورد.
  • قرار دادن تبلیغات متنی هم در وب سایت ها می تواند ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد و فروش شما را بالا ببرد. به عنوان مثال هنگامی که در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به دنبال طراح وب سایت می گردید بیش از چند صد نتیجه در نتایج جستجو وجود خواهد داشت اما شما احتمالا فقط با 5 الی 20 تای اول تماس بگیرید یا وب سایت آنها را مشاهده کنید. بنابراین با تبلیغات متنی علاوه بر کشاندن ترافیک بیشتر می توانید رتبه خود را در موتور های جستجو ارتقا دهید.
  • استفاده از صفحات راهنمای مشاغل و تبلیغ در آنها کار خلاقی به نظر نمی رسد اما موقعیت خوبی برای تبلیغات پا به پای رقبا است. خوب این صفحات زرد جایی است که مشتریان به دنبال شما می گردند باید نام شما در آن لیست ها وجود داشته باشد. فراموش نکنید حتما لوگو، تیتر های درشت، گرافیک مناسب و پیام تبلیغاتی صحیح را به کار بندید تا دیده شوید و با کسی که تماس گرفته می شود شما باشید نه رقبای شما.
  • تبلیغات در تلویزیون های محلی کارایی بیشتری نسبت به تبلیغات در تلویزیون هایی که پر مخاطب هستند دارد. همچنین تبلیغ در این تلویزیون ها هرینه کمتری دارد پس می توانید تولید برنامه تبلیغاتی خود را به تلویزیون محلی بسپارید که بسیار کم هزینه تر است.
  • همچنین ممکن است مشتریان شما بخش خاصی از جامعه باشند که سلایق خاص خود را دارند و معمولاً مجلات مربوط به خود را مطالعه می کنند تبلیغات در این مجلات که معمولاً به صورت هفتگی ماهیانه یا دو هفته در میان است هم کم هزینه است و هم به بهترین شکل مشتریان واقعی شما را هدف می گیرد. این نوع تبلیغات بسیار هدفمند و مفید است.
  • گرفتن گواهینامه ها و تاییدیه های رسمی که صلاحیت و اعتبار شما را تایید کند یکی از قوی ترین و البته گران ترین روش های تبلیغات است. گواهینامه یا تاییدیه ای که به خوبی نوشته شده باشد و کار شما را تایید کرده باشد می تواند برای مشتریان هدف شما بسیار ارزشمند باشد. توجه داشته باشید که این برگه ها معمولاً برای افزایش اعتبار شماست و تبلیغی برای کالاهای شما و افزایش فروش نیست.

اعتبار بالا ستودنی است اما آن چه کسب و کار شما را می گرداند تاثیرگذاری تبلیغات است. با برنامه و استراتژی صحیح می توانید روی هر دو کار کنید و کسب و کار خود را رونق بخشید ولی هیچگاه از مشتریان خود چشم برندارید و همیشه به نیاز های آنها توجه داشته باشید. از اینکه تبلیغات شما با مشتری ارتباطی صریح و روشن دارد اطمینان حاصل نمایید و به صورت دوره ای، منظم و موثر تبلیغ نمایید.

منبع: مجله اینترنتی اینترپِرِنِر

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید