• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 08

خطر مصرف تورادول یا ویتامین T برای ورزشکاران

مصرف تورادول چه خطراتی دارد، آیا لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) این ماده تسکین دهنده درد را به عنوان ویتامین T می شناسد؟

به استناد بسیاری از بازیکنان سابق ورزشی، مربیان و تعدادی از شکایات در دادگاه، خطر تورادول یا “ویتامین T” متوجه بازیکنان و ورزشکاران است چرا که دارویی است که ورزشکاران آماده مسابقه را حتی روزهای تعطیل نیز در زمین بازی نگه می دارد.

اثرات تورادول بر ورزشکاران

تورادول چیست؟

تورادول یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که شبیه آسپرین یا ایبوپروفن عمل می کند.

جزء فعال در تورادول، کتورولاک ترومتامین است که در بیمارستانها کاربرد دارد و کمک می کند تا درد را در بیماران تحت عمل جراحی مدیریت کنند. دارو مخصوص بیمارانی است که بدون از دست دادن هوشیاری، درد کنترل شود.

این دارو اولین بار توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 1989 آزمایش و تایید شد.

تورادول تنها برای یک دوره کوتاه تجویز می شود این زمان نباید بیشتر از 5 روز به طول انجامد.

چگونه تورادول توسط لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) استفاده می شود؟

در اوایل دهه 2000 میلادی تورادول در لیگ ملی فوتبال نفوذ کرد. مطالعه ای در سال 2002 منتشر شد که مصرف تورادول در NFL در 28 از 30 تیم گزارش شد که به این دارو معتاد شده بودند و مصرف آن در مقدار زیاد در 93% از این تیمها گزارش شد. سر مربی تونی دانجی در شبکه ای اس پی ان گفت که عملا همه در NFL از تورادول استفاده می کنند.

روشی که تیم های NFL در مصرف این دارو پیش گرفتند به چند دلیل عجیب بود. بر طبق گزارشات بازیکنان سابق و کنونی NFL، اغلب هر کسی که از تورادول مصرف می کند “پنج روز مصرف می کند و دیگر مجدد تکرار نمی کند”. این روش را دوست دارند.

بازیکنان فوتبال آمریکایی با تورادول چه آسیبی دیدند؟

درو بنت، گیرنده توپ سابق فوتبال آمریکایی گفت که هفته ای یک بار در شش سال اخیر فعالیت حرفه ای خود، تزریق انجام می داده است.

اسکات فوجیتا که زمان زیادی در خط مقدم فوتبال آمریکایی بازی می کرد،کلیولند براونز و دیگران از بازیکنان می خواستند که قبل از هر بازی تورادول مصرف کنند.

رکس هدنات، مدافع سابق فوتبال آمریکایی گفت که تورادول را هفته ای یکبار به مدت نه سال مصرف میکرده است.

جانی انانیموس و بسیاری از بازیکنان سه قرص تورادول را قبل از هر بازی مصرف میکردند.

اثرات جانبی تورادول

لیست اثرات جانبی استفاده از تورادول بسیار زیاد است. زخم معده گوارشی، خونریزی معدی رودوی، افزایش خطر سکته، از کار افتادگی کلیه، افزایش فشار خون و صدمه به کلیه تنها چند اثر مهم مصرف این داروست.

بر طبق مطالعات 2002، تورادول همچنین می تواند تا 50% سبب خونریزی شود در زمانهایی که بازی طولانی می شود به ویژه برای کسی که ورزش برخوردی انجام می دهد دردسر ساز خواهد بود.

افزایش دوز تورادول به بیش از 40 میلی گرم در بزرگسالان، اثربخشی دارو را بیشتر نخواهد کرد بلکه تنها خطر اثرات مهم جانبی را افزایش می دهد.

در 2011 ادی متس می نویسد که بازیکنان NFL برای اینکه دارو سریعتر اثر کند مقدار 60 میلی گرم را تزریق می کنند.

سخنان بازیکنان سابق NFL

اثرات جانبی تورادول، شکایت های بسیاری از بازیکنان سابق NFL را به همراه داشت کسانی که در مورد زیان تکرار مصرف تورادول در کوتاه و بلند مدت هرگز چیزی از لیگ یا تیمشان نشنیده بودند.

در 2011 گروهی متشکل از 12 بازیکن سابق NFL، ادعا کردند که تکرار مصرف تورادول سبب بدتر شدن جراحتهای پر خطر سر مثل تشنج می شود.

بسیاری از بازیکنان توپگیر سابق تیم فوتبال آمریکایی نیو اورلینز سینتز شامل جو هورن و مت جویس از تیم آریزونا کاردینالز می گویند که اکنون درد و ناراحتی زیادی را به خاطر مصرف تورادول در گذشته، تحمل می کنند مثل افسردگی، اضطراب، بی خوابی و کم شدن حافظه.

تاثیر مخرب تورادول بر بازیکنان

هورن به نیویورک تایمز گفت: “آنها نمی خواهند با شما مواجه شوند چرا که این مشکلات از پنج سال پیش بوجود آمد” “من میدانستم که عوارضی دارد اما هرگز تصور این همه مشکلات را نمیکردم.”

جرمی نیوبری یک گروه بیش از 600 بازیکن سابق را جمع آوری کرد و در سال 2014 از NFL شکایت کردند که NFL به طور غیر قانونی برای آنها تورادول و دیگر داروهای اینچنینی را فراهم کرده بدون اینکه از اثرات جانبی این داروها مطالبی را اعلام کند. نیوبری به ویژه از مصرف تورادول برای از کار افتادن کلیه اش انتقاد کرد. این مورد سرانجام سبب معافیت او از ورزش حرفه ای شد و این معافیت زودتر از موعد عادی خودش افتاد.

شکایات بسیار زیاد و مکرر می شوند، در نوامبر 2014، DEA تحقیق عجیبی در تجویز و سوء استفاده از دارو در NFL انجام می دهد. بر طبق گفته واشنگتن پست، تحقیق بر پایه “شک و تردید در مورد توزیع داروهای غیر قانونی تیم های NFL است که بازیکنان در زمینه مصرف این مواد، متخلف محسوب می شوند و این شکایت توسط نیوبری و بیش از 600 نفر دیگر در سال 2014 در دادگاه مطرح می شود.

امروزه نیز استفاده از تورادول در NFL ادامه دارد

علی رغم گزارشی که پزشکان NFL در سال 2012 منتشر کردند که تورادول فقط در جراحی های پزشکی به کار رود و نه به عنوان “پیشگیری از درد ورزش روزانه” و این که مصرف ویتامین T در NFL متوقف نشده است.

NFL در مصرف پخش داروهای ممنوعه سهل انگاری کرده است و بایستی فقط این داروها طبق دستور پزشک تجویز گردد. پزشک هر تیمی، مقدار مشخصی از دارو را برای بازیکنان تیم مشخص می کند که با توجه به شرایط هر شخص متفاوت است.

بخش جدیدی توسط بازیکن سابق NFL مت بوون نوشته شده است، جزئیاتی از چگونگی آسیب رسانی به خود در بازیکنانی مثل بن رادلیسبرگر و جرمی مکلین بیان شد. درست است که بدنهای آنها روی فرم آمد تا بتوانند در بازی های حذفی شرکت کنند اما این دارو بازیکن را به خاطر درد و رنجی که متحمل می شود به عقب می راند.

علی رغم شکایات دادگاهی و بیشتر شدن اطلاعاتی از اثرات جانبی و حتی تحقیقات فدرال، بازیکنان NFL هنوز تورادول را راهی برای بازی در یکشنبه ها می دانند!

کرخ شدن بدن از درد جاری و قبلی در مورد کسی مثل رادلیسبرگر رنج آور است او شاید بتواند در یک هفته 50 متر پرتاب کند اما درد متفاوتی در شانه اش تحمل می کند و سخن آخر اینکه مصرف تورادول بزرگترین خطر برای همه ی ورزشکاران است.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید