• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 01

آموزش پرسنل ضروری یا اتلاف هزینه ها

شکی نیست که آموزش پرسنل کمک بزرگی در راه پیشرفت یک سازمان باشد و در دنیای امروز شرکت ها و سازمان ها ناگزیر هستند مدام خود را با شرایط متغییر وقف دهند و انعطاف پذیر باشند آموزش پرسنل امری اجتناب ناپذیر است اما مدیران با تجربه هم از هزینه های بالای این نوع آموزش ها شاکی هستند و ابراز می کنند که نسبت به هزینه ای که شده نتیجه قابل قبولی بدست نیامده است. پس اشکال از کجاست؟ اگر آموزش لازم است چرا این آموزش ها راندمان کافی ندارند؟ مشکل کجاست؟

آموزش پرسنل

 در پاسخ باید بگویم که مشکل در آموزش گروهی است! بله آموزش گروهی، یعنی همه افراد به صورت گروهی و بدون توجه به نیاز های آموزشی در این دوره های آموزشی شرکت می کنند. به این ترتیب از دو جهت برای سازمان مشکل ساز است اول اینکه وقت افراد برای کاری غیر ضروری تلف می شود در حالیکه لازم نیست تعداد زیادی از افراد زمانی را برای گذراندن دوره هایی که مرتبط با وظیفه و مسئولیت آنها نیست صرف کنند، شاید در کوتاه مدت این زمان ها و به نظر کوچک بیایند اما در بلند مدت در راندمان کلی سازمان تاثیر منفی خواهد داشت. و از جهت دیگر همه افراد آموزش های تخصصی که مورد نیاز آنهاست نمی توانند کسب کنند و ضعف های آموزشی سازمان تشخیص داده نمی شود در حالیکه آموزش ها باید با توجه موقعیت شغلی افراد، وظیفه و نقش آنها در سیستم و نیاز های آموزشی آنها صورت بگیرد و قبل از اینکه دوره های آموزشی برای یک سازمان طراحی شود باید یک ممیزی انجام شود همچنین در این ممیزی توانایی ها و مهارت های افراد و ضعف های آنها مشخص شود و برای هر کس با توجه به نیاز آموزشی او آموزش های متناسب با نیازش پیش بینی شود.

البته این به معنای کمتر هزینه کردن نیست و هنوز هم احتمالاً به همان مقدار بودجه آموزشی که تعیین شده است هزینه خواهد شد اما یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن در نتیجه کار است چون این بار شما توانایی های افراد سازمان خود را به صورت هدفمند تقویت کرده اید و با دانش و درکی که در آنها ایجاد می کنید پرسنل در هر رده شغلی که باشند در پیشرفت سازمان مشارکت بیشتری خواهند کرد و مدیران هم با دانش بیشتر روابط قوی تری با پرسنل کار می کنند از اتلاف هزینه های سازمان و البته هزینه های آموزشی کاسته خواهد شد.

البته باید بدانید که شرکت هایی که خدمات آموزشی ارائه می دهند بیشتر به فکر سود دهی خود هستند معمولاً در برابر آموزش به این روش مقاومت می کنند و آموزش های گروهی را ترجیح می دهند چون درآمد بیشتری برای آنها به همراه خواهد داشت و مدیران باید آگاه باشند تا بودجه آموزشی خود را به هدر ندهند.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید