• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 12

راهکارهایی ساده و عملی برای درمان گلودرد در منزل

قورت دادن آب دهان مانند پلک زدن عملی غیرارادی است تا زمانیکه دچار گلو درد نشده اید متوجه نخواهید شد که این عضو از بدن در روز چقدر کار می کند. اما در این مقاله راههایی ساده برای درمان و تسکین گلودرد پیشنهاد شده که می توانید آنها را در منزل انجام دهید.

درمان گلو درد

توجه: با تشخیص خود یا دیگران و بدون تجویز پزشک از دادن عسل به بچه های زیر 1 سال خودداری کنید.

  •  غرغره کردن با آب نمک گرم

زمانی که مادربزرگ تان در گلودرد به شما می گفت آب نمک گرم غرغره کنید. این فقط یک پیشنهاد قدیمی نیست بلکه علم جدید هم آب نمک را دارویی برای گلودرد می داند.

در گلودرد، بدون توجه به علت بوجود آورنده آن، سلولهای مخاط گلو متورم و ملتهب می شوند. اصلی ترین کار نمک، کاهش التهاب و تسکین درد است. همچنین مخاط اضافی را شسته و از راه بینی خارج می کند.

مواد لازم: یک فنجان آب گرم و نصف قاشق چایخوری نمک نیاز دارید.

طرز تهیه: نمک را به طور کامل در آب گرم حل کنید. آب، داغ و سوزاننده نباشد. روزی 3 بار در دهان غرغره کنید. بیشتر از 3 بار در روز، بافتهای سالم مخاطی نیز در معرض خطر خشک شدن قرار می دهد و گلودرد بدتر می شود.

  •  سرکه آب سیب یا Apple Cider Vinegar

سرکه سیب در مخلوط با سیر توصیه می شود هر چند مزه خوبی ندارد ولی این مخلوط به علت اسیدی بودنش باکتریها را به طور کامل از بین می برد. زمانی که سرکه سیب و سیر با عسل مخلوط شود گلودرد را تسکین می دهد.

مواد لازم: یک قاشق سرکه سیب، یک قاشق عسل، یک فنجان آب داغ نیاز دارید. این مخلوط را هنوز گرم است بنوشید.

اگر نخواستید این مخلوط را قورت دهید 2 قاشق سرکه سیب را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کنید و روزی یک بار غرغره کنید.

  •   مکیدن سیر

شاید بعد از مکیدن سیر نخواهید که به مهمانی روید، اما بدانید سیر دارویی طبیعی برای رفع گلودرد شدید و التهاب ناشی از آن است. ماده موثره سیر آلیسین است که باکتریهای استرپتوکوکوس و میکروبهایی که باعث درد و سوزش در گلو می شوند را از بین می برد.

روزی یکبار، یک حبه سیر را نصف کنید، در هر گونه نصف حبه را قرار دهید و بمکید. گهگاهی زیر دندان و فک فشار دهید تا آلیسین آزاد شود البته نیاز نیست که سیر را گاز بزنید.

  •  گل ختمی

ریشه گل ختمی چندین قرن در آمریکای شمالی و اروپا بعنوان لعاب لزج گیاهی استفاده می شده که مخاط آسیب دیده گلو را تسکین میدهد.

توجه داشته باشید اگر دیابت دارید قبل از مصرف ریشه گل ختمی با پزشک تان مشورت کنید چون ممکن است قند خون را کاهش دهد.

مواد لازم: یک قاشق پودر ریشه خشک شده ختمی و یک فنجان آب جوش نیاز دارید. 30 تا 60 دقیقه قبل از نوشیدن محلول را تهیه کنید.

  • بخار آب

وقتی علت گلودرد خشکی هوا باشد بخار دادن می تواند مدت بیماری را کوتاه کند و نفس کشیدن را آُسان تر کند.

مواد و وسایل لازم: یک کاسه بزرگ، مقداری آب که حداقل نصف کاسه را پر کند، یک حوله حمام و در صورت تمایل روغن اکالیپتوس نیاز دارید.

طرز تهیه: آب را بجوشانید و در کاسه بریزید. صورتتان را بالای کاسه بگیرید، حوله را روی سر قرار دهید تا حالت چادر ایجاد شود و بخار به راحتی خارج و سرد نشود، از بخار خارج شده تنفس کنید. همچنین می توانید از حمام پر از بخار نیز استفاده کنید.

  • نوشیدنی حاوی فلفل قرمز

در گلودرد آب گرم حاوی فلفل قرمز، احساس بهتری به شما خواهد داد. فلفل را به هر شکلی که می توانید ذخیره کنید. فلفل های تند ترکیب شیمیایی به نام کپسیسین دارند که همانند آسپرین درد را موقنا تسکین می دهد.

مواد لازم: نصف قاشق چایخوری فلفل تند، یک فنجان آب جوش، یک قاشق چایخوری عسل نیاز دارید.

طرز تهیه: فلفل را در آب جوش هم بزنید. عسل را به آن مخلوط کنید. این نوشیدنی را بصورت گرم و نه داغ و سوزاننده مصرف کنید. آنقدر این نوشیدنی را بعنوان میان وعده در روزهای متمادی تکرار کنید تا اثر خود را بگذارد. اگر به فلفل حساسیت دارید می توانید میزان آن را به 1/8 قاشق چایخوری کاهش دهید.

  • چای ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان، بطور طبیعی گلودرد را تسکین می دهد. خاصیت ضدویروس و ضدالتهابی ریشه شیرین بیان، تورم و سوزش را کاهش می دهد و گلو را صاف می کند.

مواد لازم: یک فنجان ریشه شیرین بیان ریز و خشک شده، نصف فنجان دارچین، دو قاشق میخک و نصف فنجان گل بابونه نیاز دارید.

طرز تهیه: مواد بالا را کاملا با هم مخلوط کنید. در شیشه ای دور از نور و حرارت برای دفعات بعد نگهداری کنید. برای تهیه این چای، 3 قاشق غذاخوری پر از مخلوط را به 2.5 فنجان آب سرد اضافه کنید. بگذارید بجوشد بعد زیر شعله را کم کنید تا 10 دقیقه آهسته بجوشد. در صورت تمایل از صافی رد کرده و در لیوان بزرگی بریزید. بنوشید و لذت ببرید.

  •  استراحت کرده و مایعات بنوشید.

این مساله بارها و بارها تکرار شده چون بسیار موثر است، پس آنرا فراموش نکنید. آب، آبمیوه، آب بیشتر، جوشانده و هر مایع دیگری که به آن علاقه مندید را در دوره درمانی گلودرد بنوشید.

البته از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید.

  • چای جوش شیرین

چای جوش شیرین یا بیکربنات سدیم یکی از متداولترین درمان های ساده است که مورد استفاده قرار می گیرد. جوش شیرین خاصیت ضد باکتری دارد و به دفع کثافات از گلو کمک می کند و همچنین از نظر  PH قلیایی است این خاصیت به تسکین سوزش های خفیف پوستی یا محل گزش حشرات و خارش آن کمک می کند همچنین اثر مشابهی روی بافت متورم گلو دارد. مخلوط جوش شیرین و نمک گلو را صاف می کند.

مواد لازم: یک فنجان آب خیلی گرم، نصف قاشق چایخوری نمک، کمی کمتر از نصف قاشق چایخوری جوش شیرین نیاز دارید.

طرز تهیه: آب باید آنقدر گرم باشد که بتوانید آنرا بنوشید نه این که داغ یاشد. جوش شیرین و نمک را به اندازه ای که گفته شد به آب گرم اضافه نمایید، هم زده و امتحان کنید که داغی آن، گلو را نسوزاند. مقداری از آنرا داخل گلو بریزید کمی صبر کنید تا خوب روی گلو بنشیند و سپس غرغره کنید. این کار را دوبار انجام دهید و در هر روز سه بار آنرا تکرار کنید.

  •  آب اکسیژنه

وقتی کودکی زمین می خورد و زانوهایش زخمی، خون آلود و کثیف می شود، در حالی که جیغ می زند و گریه می کند مادر در حمام، کمی آب اکسیژنه روی بریدگی و زخمهای زانو می زند. او در واقع با آب اکسیژنه باکتریها و عفونت ایجاد شده را از بین می برد. حال در بخش وسیعتر می توان از این ماده برای گلودرد به شکل غرغره استفاده کرد.

مواد لازم: آب اکسیژنه 3% ، آب و یک فنجان نیاز دارید.

طرز تهیه: آب را گرم کنید در حالی که داغ نشود. یک فنجان پر آب اکسیژنه را با آب گرم رقیق کنید. این مایع را غرغره کنید سپس تف کنید و از دهانتان خارج کنید. اگر طعم آن هنگام غرغره برایتان غیر قابل تحمل است، با کمی عسل مخلوط کنید.

  • از آزردگی گلو خودداری کنید.

این مطلب واضح و بدیهی است. وقتی سرکار، بازی فوتبال، سرکلاس،… می روید، حتی اگر مراقب گلوی آزرده خود باشید باز هم عواملی مثل غبار و دود بیش از حد معمول، سوزش گلو را بدتر می کند. پس از آنها اجتناب کنید.

کافئین و الکل توانایی بدن در مبارزه با عفونت را کاهش داده و روند بیماری طولانی تر می شود. باز هم تکرار و تکرار می شود: استراحت سلامتی شما را باز می گرداند.

  •  انار

انار با توجه به خواص مفید زیادی که دارد برای هر دردی توصیه می شود. انار با آنتی اکسیدانهایی که دارد عفونت را از بین می برد در حالی که محتوی مواد قابض است. قابض یعنی موادی که بافت بدن را منقبض می کند و این عمل در هنگام شروع درد، التهاب را در گلو کاهش می دهد. می توانید به روشهای مختلف مثل تهیه چای انار، نوشیدن و غرغره کردن آّب انار از خواص آن بهره مند شوید.

مواد لازم: یک انار و 3 تا 4 فنجان آب نیاز دارید.

طرز تهیه: یک شیشه آّب انار با کمی شکر را طبق سلیقه خود مزه دار کنید. برای تهیه چای انار، انار را پوست کنید. پوست انار را در 3 یا 4 فنجان آب پانزده دقیقه بجوشانید. چای را بنوشید یا برای کمتر از سی ثانیه غرغره کنید.

پوست انار را در فصلش ذخیره و خشک کنید. در شیشه خالی از هوا قرار داده و دور از نور خورشید نگهداری کنید تا در روزهای ناخوشی حداقل سه بار در روز از آن بهره ببرید.

  • چای بابونه

داروی گیاهی گلودرد بابونه است. خاصیت ضد باکتری و کاهش دهنده درد دارد. همچنین خاصیت ضد انقباضی یا ضد اسپاسمی دارد که به شل شدن عضلات کمک می کند. در مجموع بابونه به عنوان گیاه تسکین دهنده درد شناخته شده است.

مواد لازم: یک چای کیسه ای بابونه، یک لیوان و یک فنجان آب جوش نیاز دارید.

طرز تهیه: چای کیسه ای بابونه را در آب جوش بیندازید. ده دقیقه صبر کنید تا چای موادش را به آب پس دهد. سپس اگر تمایل داشتید کمی عسل و لیمو نیز اضافه کنید و گرم بنوشید.

  • جوشانده زنجفیل

زنجفیل طعم تقریبا تندی دارد، پس آیا می شود وقتی گلو حساس و دردناک شده آن را قورت داد؟ بله. از خواص زنجفیل این است که برطرف کننده درد است. داروی شناخته شده ای برای سرماخوردگی و گلودرد می باشد.

سبب خلط آوری و بیرون راندن خلط از سیستم تنفسی می شود. به علت وجود ماده معطری به نام اروما، سینوس ها را باز می کند. به افزایش و گردش اکسیژن در سلولها، خروج سموم و سرعت بخشیدن به درمان کمک می کند.

خاصیت ضد التهابی و مبارزه با باکتریهای بد بدن را افزایش می دهد. آرامش بخشی نیز یکی دیگر از فواید زنجفیل است.

مواد و وسایل لازم: ریشه زنجفل تازه به طول پنج سانتی متر، عسل، چاقوی تیز، تخته آشپزخانه، دو تا سه فنجان آب و کاغذ روغنی نیاز دارید.

طرز تهیه: ریشه زنجفیل را بطور کامل شسته و پوست بکنید. به تکه های کوچک برش دهید، روی تخته قرار داده و با کاغذ روغنی رویش را بپوشانید. با گوشتکوب یا با سطح پهن چاقو بکوبید و فشار دهید. آب را بجوشانید و زنجفیل سه تا پنج دقیقه در آب بجوشد. وقتی هنوز خیلی داغ است اگر تمایل دارید عسل یا چاشنی های دیگر را اضافه کنید. می توانید قبل از نوشیدن صاف کنید. و از این نوشیدنی مطلوب و گرم لذت ببرید.

  • نعنا

نعنا از زمانهای بسیار دور بعنوان دارویی شفابخش محسوب می شد. بسیاری مردم نعنا را یک داروی موثر گلودرد می دانند. چون دارویی قابض است به این معنا که بافت متورم شده را منقبض می کند. اسید فنولیک در نعنا خاصیت ضدمیکروبی دارد.

مواد لازم: یک فنجان آب جوش، دو قاشق غذاخوری برگ نعنا (خشک یا تازه)، ده گرم نمک نیاز دارید.

طرز تهیه: آب را بجوشانید و روی نعنا در لیوان بریزید، 20 دقیقه صبر کنید. نعنا را فشار دهید تا عصاره آن خارج شود، نمک اضافه کرده و غرغره کنید.

  • شیر بخورید یا نخورید!

شیر گرم به نظر می رسد برای گلودرد موثر باشد. شیر تسکین دهنده است و گلو را نیز نمی سوزاند، همچنین تامین کننده آب بدن نیز هست. ولی تحلیل درستی برای همه انواع گلودرد نیست، اگر گلودرد همراه با جمع شدن خلط است، بهتر است شیر نخورید. دلیلش این است که شیر روی خلط اضافی جمع شده در گلو می نشیند و نمی گذارد آن خارج شود. همچنین سبب تولید خلط بیشتر شده که گلو اصطلاحا کیپ می شود. به عبارت دیگر اگر گلودرد خشک یا نپخته دارید، مقداری شیر و عسل ممکن است  تنها چیزی باشد که به تسکین گلودرد کمک می کند.

  • غذا و نوشیدنی را در دمای متعادل مصرف کنید.

یک لیوان بزرگ آب یخ، گلودرد را بیشتر می کند و ممکن است صدایتان نیز تغییر کند. چای و سوپ اغلب با صفت داغ شناخته می شوند در صورتی که مایعات بایستی گرم مصرف شود چون داغی گلو را می سوزاند و باعث درد بیشتر می شود. در مجموع دمای خوردنی ها را متعادل نگه دارید و از داغ یا یخ خوردن خودداری کنید.

  • از خوردن غذاهای پر ادویه خودداری کنید.

جدا از خوردن غذاهای چاشنی دار در هنگام گلودرد اجتناب کنید، اما یک چاشنی مهم در درمان خانگی که سبب تسکین گلودرد ناشی از سرماخوردگی می شود، دارچین است. آنتی اکسیدان های فراوان و اروما که به باز شدن سینوس ها کمک می کند، در دارچین وجود دارد.

یک راه درمانی موثر این است که: مخلوط پودر دارچین در آب بنوشید.

مواد لازم: یک تا دو تکه دارچین، یک فنجان آب جوش و یک نوع چای به سلیقه خودتان نیاز دارید.

طرز تهیه: دارچین را به آب جوش اضافه کرده و بگذارید 2 تا 3 دقیقه بجوشد سپس به چای گیاهی انتخابی خود اضافه کنید. بنوشید و لذت ببرید.

ترکیب چای بابونه، دارچین و عسل برای رفع بیماری معجزه می کند.

برخی در درمان خانگی پیشنهاد می کنند ترکیب این مواد خورده شود: آبلیمو و عسل یا عسل و آب گرم یا ترکیب آبلیمو، عسل، آب گرم و کمی فلفل.

اگر هیچ کدام از درمانهای بالا برایتان موثر نیفتاد، 5 ترکیب پرطرفدار و موثر برای کمک به گلودرد در زیر بیان شده است:

نمک: نمک را مستقیما روی بافت متورم گلو بمالید تا تورم و درد را کاهش دهد.

عسل: وقتی گلودرد خشک، خراش دار و دردناک دارید سطح داخلی گلو را با عسل بپوشانید. عسل ضد باکتری است. عسل برای بچه های زیر 2 سال ممنوع است.

لیمو: برای کاهش خلطهای ناخواسته با مصرف لیمو درمان را کوتاه کنید چرا که باکتریها را از بین برده و درد را کاهش می دهد. اغلب لیمو با عسل مصرف می شود.

سرکه آب سیب: از بین برنده مهم میکروب است. ACV یا Apple Cider Vinegar واقعا می تواند به درمان گلودرد کمک کند.

جوش شیرین: به علت سطح قلیایی PH جوش شیرین، سوزش پوست را تسکین می دهد، باکتریهای بد را نیز از بین می برد.

عوامل گلودرد

اگر علت ایجاد گلودرد را بدانید، درمان سریعتر و موثرتری خواهید داشت. در زیر از مهم ترین عوامل گلودرد گنجانده شده است.

  • تورم: بافتهایی در گلو متورم می شود، درد می گیرد و بدن به دنبال مواد ضدالتهابی یا قابض می گردد.
  • خشکی: بدن به دنبال چیزی می گردد که سطح گلو را بپوشاند و از خشکی رها سازد. منظور از این ماده خلط بیشتر نیست.
  • باکتریایی: علت گلودرد می تواند باکتری باشد و بدن به طور طبیعی به دنبال کشنده میکروب هاست.

در آینده همینکه تازه احساس گلودرد کردید، خیلی زود از درمانهای بالا تا جایی که می توانید استفاده کنید. خواهید دید که بیماری در همان شروع متوقف می شود همچنین درمان خانگی در حین بیماری، از بدتر شدن آن جلوگیری می کند.

در حالی که درمان عجیب و غریبی وجود ندارد دارو درمانی در منزل به طور طبیعی، مدت علایم آنفلوانزا و سرماخوردگی را کوتاه کرده و شدت بیماری را کاهش می دهد. زمانی که راهکارهای طبیعی را برای پیشگیری، درمان و تسکین گلودرد انتخاب می کنید، بدن احساس بهتری دارد نسبت به زمانی که از داروهای تجاری بهره می برید و بدن سالم بدنی است که به طور غریزی بیماری را به سمت بهبودی هدایت می کند.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. خیلی ممنونم موفق باشید

  2. عالی بود

  3. قرص لیکوفار بسیار مفید است

  4. nsj ‘gj nvn k;kn
    معادلشو رو کیبرد به فارسی پیدا کن

  5. با ژله هم میشه اینکارو کرد البته ژله نشاسته. صداتم بازتر میکنه

  6. متشکرم

  7. دمتون گرم حال کردم

  8. salam besiar khob bod

  9. خیلی عالی بود

  10. salam….
    rahkare khob o samar bakhshi bod….
    azaton mamnonam…
    movafagh bashid
    😉

  11. وای دهنم سوخت فلفل زیاد ریخته بودم

  12. ای بد نبود اینا رو بلدم مطلب بهتر دارین رو کنین ممنون

  13. سلام لطفا درمورد تب راه های را مقابله با مریضی و مطالب بهتر بگذارید

  14. دوست عزیز سلام شما می توانید مقاله “تب به تنهایی یک بیماری نیست دلایل و درمان خانگی تب” را در این آدرس ببینید
    https://www.yadbegir.com/new/?p=5147

  15. خیلی خوبه ممنون

  16. عالي بود..ممنون

  17. ممنون بابت راهنمایی شما

  18. آویشن قرقره کنید

  19. ازمطالب مهم شما درس گرفتم

  20. خیلی درده بدیه

  21. سلام منم میخوام

  22. هنوزامتحان نکردم

  23. وای من حالم بده کمکم کنيد گلوم خیلی درد میکنه ????

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید