• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 11

با گوشی تلفن همراه خود بهترین عکس ممکن را بگیرید

تلفن های همراه یکی از ارزشمندترین ابزار های عکاسی هستند که دنیای عکاسی را متحول کرده اند یکی از دلایلی که تلفن های همراه را در دنیای عکاسی محبوب کرده است جمع و جور بودن و در دسترس بودن آن است و زمانی که یک صحنه زیبا می بینید که می خواهید آنرا شکار کنید کافیست گوشی موبایل خود را از جیبتان بیرون بیاورید و عکس بگیرید. حقیقت این است که الهام بخش ترین عکس ها در زندگی روزمره اتفاق می افتد و این حرف را عکاسان حرفه ای به خوبی درک می کنند و فقط آه و افسوس است که چرا دوربین خود را به همراه ندارند و در این هنگام اگر محدودیت های دوربین خود را بشناسید و سعی کنید با همان دوربین معمولی گوشی تصاویر زیبایی بگیرید شاید این افسوس تبدیل به یک کار زیبا و تاثیرگذار شود.

عکاسی با گوشی تلفن همراه

برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

لحظه ها را از دست ندهید

بزرگترین ارزش دوربین موبایل شما در دسترس بودن آن برای شکار لحظه هاست. پس زمانیکه با چنین صحنه هایی روبرو شدید قبل از اینکه دیر شود فقط عکس بگیرید چون زمانی را که برای تنظیمات صرف می کنید ممکن است به قیمت از دست دادن آن لحظه به یاد ماندنی تمام شود. و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که عکس بگیرید.

لنز دوربین را تمیز کنید

یکی از دلایلی که دوربین های گوشی های تلفن همراه به مرور کیفیت خود را از دست می دهند این است که لنز آنها گرد و غبار ، کثیفی و چربی جمع می کند و برای اینکه عکس های خوب و با کیفیت قابل قبولی بگیرید باید مرتب لنز دوربین را با پارچه ای نرم و مرطوب تمیز کنید. حتی اگر لازم است قاب گوشی را باز کنید یا حتی می توانید از یک تعمیرکار تلفن همراه بخواهید که لنز دوربین شما را تمیز کند.

از سوژه خود با دقت عکس بگیرید و محدودیت های دوربین گوشی خود را بشناسید
  • سعی کنید برای سوژه خود نور کافی فراهم کنید. سنسورهای کوچک تلفن همراه نمی توانند ISO بالایی در اختیار شما قرار دهند و به همین دلیل در محیط دربسته که معمولا نور کافی وجود ندارد نمی توانید بدون فلاش عکس های واضحی یا عکس هایی که نویز کمی داشته باشندبگیرید. و در این گونه موارد بهتر است از هر منبع نوری که در اختیار دارید استفاده کنید فراموش نکنید عکاسی یعنی هنر استفاده از نور و بهترین عکس ها را کسانی می گیرند که می دانند چگونه از نور استفاده کنند.
  • از تابش نور شدید نقطه ای یا منطقه در مقابل دوربین ممانعت کنید چون در این شرایط دوربین به صورت خودکار سنسور ها را کمتر در معرض نور قرار می دهد و بقیه تصویر شما تیره می شود و تصویری را که نور زیادی به آن تابیده است می توان تا حدودی ویرایش کرد و مشکل آنرا برطرف کرد اما وقتی سوژه شما تیره می شود مقدار زیادی از جزییات را از دست می دهید و نمی توانید کار زیادی با ویرایش آنها انجام دهید. البته از این ویژگی می توانید برای ایجاد جلوه های خاص استفاده کنید اما همیشه سوژه را در هنگام عکاسی به خاطر داشته باشید. یک ترفند برای برطرف کردن اینگونه تیرگی وجود دارد و آن استفاده از فلاش است چون در این حالت معمولاً  به خاطر بالا بودن نور فلاش به صورت اتومات کار نمی کند و می توانید آنرا به صورت دستی فعال نمایید. و اگر دوربین دیجیتال گوشی شما به اندازه کافی جدید باشد احتمالاً فناوری HDR در آن به کار رفته است که به کمک آن می توانید عکس های بهتری بگیرید حتی اگر نور از پشت سر به سوژه شما بتابد.
  • تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید یکی از محدودیت های مشترک بیشتر گوشی های تلفن همراه این است که همه آنها فاصله کانونی کوچکی دارند و به همین دلیل در عکاسی از سوژه هایی که در نزدیکی آنها قرار می گیرد به خوبی عمل می کنند اما هنگامی که سوژه در فاصله زیادی از دوربین قرار می گیرد وضوح آن به شدت افت می کند.
  • تا حد امکان سعی کنید از خود در آینه عکس نگیرید یا با گوشی از خود عکس نگیرید  آینه فوکاس خودکار دوربین را به اشتباه می اندازد وقتی که بیرون از خانه هستید می توانید از کسی بخواهید که از شما عکس بگیرد. و اگر ترجیح می دهید که از خودتان عکس بگیرد بهتر است دوربین را در جایی ثابت قرار دهید و با استفاده از تایمر آن از خود عکس بگیرید تا عکس های زیباتری از خود داشته باشید.
رزولوشن دوربین گوشی خود را روی حداکثر کیفیت تنظیم کنید

ممکن است پس از چندی بخواهید از بعضی عکس های گوشی خود پرینت بگیرید و آن هنگام است که کیفیت واقعی عکس های شما مشخص می شود بنابراین همیشه رزولوشن عکس ها را در تنظیمات دوربین گوشی خود روی حداکثر مقدار ممکن قرار دهید تا کیفیت تصویر مناسبی داشته باشید.

سوژه در تصویر بزرگ باشد

همانطور که قبلا هم اشاره شد اگر می خواهید جرییات بیشتری در تصویر داشته باشید باید تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید باید آنقدر به سوژه خود نزدیک شوید که جزییاتی مانند برگ های درختان به خوبی و با حداکثر کیفیت ممکن در تصویر به نمایش گذاشته شود. فراموش نکنید قسمت بزرگی از تصویر باید به سوژه اختصاص یابد.

از قاب ها و فریم های موجود در نرم افزار گوشی خود استفاده نکنید

یک عکس خوب و ارزشمند به راحتی با یک فریم نا مناسب خراب می شود. اگر واقعا باید این کار را انجام دهید بهتر است آنرا بعد از عکس گرفتن به تصویر خود اضافه کنید. و اگر این کار را با نرم افزار ویرایش تصویر در کامپیوتر خود انجام دهید بسیار بهتر است.

هر جلوه ای را در دوربین گوشی خود خاموش کنید

جلوه هایی مانند سیاه و سفید، sepia، رنگ های مکمل و از این قبیل واقعا لازم نیستند هر چیزی جایی دارد و بهتر است این کار ها را با استفاده از نرم افزار های ویرایش تصویر پس از عکس گرفتن و انتقال آن به کامپیوتر انجام دهید و زمانی که تصویر را در صفحه بزرگتر مانیتور می بینید بهتر می توانید تصمیم بگیرید که با رنگ ها چه بکنید و چه تغییراتی در آنها ایجاد کنید.

تنظیمات سفیدی یا White balance را تغییر دهید

اگر دوربین گوشی شما چنین قابلیتی دارد می توانید از آن بهترین استفاده ممکن را ببرید. همانطور که می دانید چشم انسان در نور های مختلف خود را طوری هماهنگ می کند که رنگ سفید همیشه سفید دیده شود اما دوربین ها چنین قابلیتی ندارند و در نورهای مختلف رنگ ها با هم متفاوت خواهند بود به عنوان مثال در نور خورشید و نور لامپ فلورسنت اگر دو عکس را با هم مقایسه کنید می توانید این تفاوت را به خوبی ببینید همچنین با استفاده از این قابلیت می توانید به تصاویر خود جلوه گرم تر بدهید به عنوان مثال اگر در نور روز عکاسی می کنید و تنظیمات سفیدی را روی ابری قرار دهید خواهید دید که رنگ ها گرم تر خواهند بود.

از فلاش دوربین گوشی خود خردمندانه استفاده کنید

درست است که استفاده از فلاش در نور کم می تواند مفید باشد اما سعی کنید تا حد امکان از منبع نور دیگری استفاده کنید چون فلاش دوربین به هیچ وجه منبع نور مناسبی برای عکاسی نیست و بهتر است هنگامی که از فلاش استفاده می کنید و منبع دیگری ندارید، خیلی به سوژه خود نزدیک نباشید.  همچنین زمانیکه نور زیادی از پشت سوژه می تابد می توانید از فلاش استفاده کنید تا مانع از تیره شدن آن شوید. یا با استفاده از فلاش دوربین می توانید با سایه ها جلوه هایی ایجاد نمایید. زمانیکه نور کمی دارید و تنها منبع نور شما فلاش دوربین است و مجبورید به سوژه نزدیک شوید برای اینکه مانع از درخشندگی ها نا خواسته شوید می توانید از یک تکه کاغذ کوچک استفاده کنید و آنرا مقابل فلاش دوربین گوشی خود قرار دهید به این ترتیب تصویری ملایم و با نور کافی خواهید داشت.

در نهایت عکس بگیرید

سعی کنید سوژه را در موقعیت مناسب و مرکز توجه قرار دهید و گوشی خود را ثابت نگه دارید و عکس بگیرید و به اندازه کافی صبر کنید تا تصویری صاف و شفاف داشته باشید یکی از اشتباهات معمول که سبب می شود عکس ها تار شوند این است که افراد پس از فشردن دکمه شاتر کمی صبر نمی کنند تا دوربین پروسس لازم را انجام دهد و گوشی را تکان می دهند.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید