• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 26

هکر ها به وب کم شما سرک می کشند


خبر تکان دهنده: هکرها به وب کم شما راه می یابند و تصاویر زنده از وب کم تان را برای همه به اشتراک می گذارند

هفته ی پیش پشت کامپیوترم نشسته بودم و مرد جوانی را در هنگ کنگ پشت لپ تاپش، زنی اهل اسلونی را در حال مرتب کردن اتاقش و زن مسنی را در حال تماشای تلویزیون در بریتانیا تماشا می کردم. هیچ کدام از آن ها نمی دانستند که من آن ها را می پایم، هزاران مایل این سو تر، از طریق دستگاه هایی که ناخواسته تصاویر زنده ی آن ها را روی اینترنت پخش می کنند.

تصاویر آن ها را در وب سایتی یافتم که ادعا می کرد پوشش مستقیم هزاران وب کم و دوربین لایو را دارد. در لیست آن، 152 کشور از تایلند و سودان گرفته تا هلند به چشم می خورد؛ بریتانیا 1764 سیستم و آمریکا 8532 سیستم.

این وب سایت آی پی دوربین ها را نمایش می دهد؛ دستگاه هایی اکسترنال که عموما برای اهدافی چون مراقبت از اشیا قیمتی، مواظبت از کودک و یا سیستم های امنیتی شرکت ها کاربرد دارند. بسیاری از این دست دستگاه ها پسووردی پیش فرض دارند که بیشتر کاربران آن را تغییر نمی دهند و از همین طریق وب سایت یاد شده می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

کلاهبرداری اینترنتی

این وب سایت تصاویر دوربین هایی را انتشار می دهد که کاربران آن ها پسووردش را تغییر نداده اند

این ها همه برای بالا بردن آگاهی درباره ی امنیت سیستم هاست و مدیران این وب سایت اظهار داشته اند که هدفشان از راه اندازی آن این بوده که اهمیت تنظیمات امنیتی را مورد تاکید قرار دهد.

پیش از این نیز مواردی از هک دیده شده بوده که با هدف کنترل وب کم های درون ساخت انجام شده بوده است که به آن فرایند، ratting[1] گفته می شد چراکه هکرها ویروسی را به سیستم قربانی می فرستادند که بدون اطلاع آن ها امکان دسترسی به سیستم شان را فراهم می کرده است.

اما بعدها دریافتیم که هک کردن دوربین های امنیتی مستقل یا همان آی پی دوربین ها، فرایندی ساده تر و رایج تر است. بیشتر این دوربین ها که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند پسووردی دارند که اغلب کاربرها حتی نمی دانند که می توانند آن را تغییر دهند.

اگر صاحبان این دوربین ها پسوورد یادشده را تغییر ندهند، تصاویر زنده ی دوربین شان که در اسمارت فون ها امکان دسترسی به آن را دارند، ممکن است توسط هکرهایی که آی پی آدرس ها را در اینترنت اسکن می کنند دزدیده شود. هم اکنون، متخصصان از در معرض خطر بودن تعداد بسیار زیادی از این گونه دوربین ها ابراز نگرانی می کنند.

اما چگونه می توان از حریم خصوصی و دوربین خود محافظت کرد؟
  1. از قابل تغییر بودن پسوورد دوربین تان اطمینان حاصل کنید و آن را تغییر دهید
  2. اگر در دفترچه راهنما، طریقه ی انجام آن نیامده با شرکت سازنده تماس بگیرید
  3. پسووردی قوی شامل حروف بزرگ و کوچک و اعداد انتخاب کنید و آن را مرتبا تغییر دهید

 

[1]گرفته شده از واژه rat به معنای موش و به معنای خیانت یا جاسوسی و خبرچینی علیه خودی هاست و در علم کامپیوتر برای سرک کشی و دزدی اطلاعات به کار برده می شود

 

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید