• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 29

ترکیب ارتباطات و بازاریابی: تبلیغات بهتر و موثرتر!

تثبیت موقعیت نام تجاری و قرار دادن آن در معرض دید مشتریان هدف پایه بازاریابی هر سازمانی است. طراحی ترکیب درستی از بازاریابی با استفاده از همان چهار پی یا چهار P معروف امکان پذیر است. چهار پی عبارت اند از : Product, Price, Place , Promotion که به معنای محصول، قیمت، موقعیت و تبلیغ و ترویج است. اگر در زمینه ارتباطات و بازاریابی فعالیت می کنید آنگاه باید فعالیت های خود را بر اساس پی آخر یعنی Promotion ردیف کنید. که به معنای ترویج و تبلیغ است. باید فروش بالایی برای شرکت به ارمغان بیاورید و همچنین باید پیام تبلیغاتی قدرتمندی بسازید که بتواند با مشتری شما ارتباط برقرار کند ارتباطی بلادرنگ و موثر و همچنین بتواند محصول شما را در بین دیگر محصولات متمایز کند و بیانگر کیفیت خاص آن باشد، باید اطمینان پیدا کنید که می توانید به وعده های خود عمل کنید و برای شرکت خود موقعیتی قابل قبول ایجاد خواهید کرد. همانطور که می دانید ساختن اعتبار برای یک شرکت سالها طول می کشد اما این اعتبار در لحظه ای می تواند ویران شود این افتضاح می تواند با تبلیغات ناشیانه یا ناتوانی در پاسخگویی به مشتریان باشد.

ارتباط

بنابراین ترویج و تبلیغ شرکت به همان اندازه محصول یا کیفیت خدمات، قیمت گذاری و دیگر امتیازاتی که به مشتری ارائه می شود اهمیت دارد. ایجاد ترکیبی موثر از بازاریابی و ارتباطات بر اساس یک استراتژی صحیح که روی آن مطالعات کافی انجام شده باشد نه تنها به شما کمک می کند به مشتریان خود دست پیدا کنید بلکه سبب می شود با دنیای پیشرفته بازاریابی که هر روز در حال تغییر است خود را وقف دهد.

ترکیب بازاریابی و ارتباطات چیست؟

ابزار هایی مانند تبلیغات سنتی، ترویج فروش، ایجاد روابط قوی با جامعه، فروش شخصی، ابزارهای بازاریابی مستقیم و تبلیغات  آنلاین و روش های بازاریابی یکپارچه و دیجیتال را ترکیب ارتباطات می گویند. این چیزی نیست جز راهی برای برقراری ارتباط نام تجاری شما با مشتریان و ایجاد ارتباطی بلند مدت و پایدار با آنها. باید بدانید که در این میان فعالیت های شما بیانگر ارزش نام تجاری شماست. باید با اهمیت و نقش هر کدام از این ابزارها در بازاریابی آشنا باشید و بدانید که هر کدام چه بهره ای به سازمان شما می رسانند. و بازاریابی یکپارچه بدون ایجاد ارتباطات قوی و هدفمند امکان پذیر نیست که سازمان باید روی آن تمرکز داشته باشد.

اهمیت بازاریابی یکپارچه

بسیار پیش می آید که بخش تبلیغات و تیم مدیریت فروش سازمان شما پیام های متفاوتی به مشتریان برسانند، یعنی یه مشتری پیام های متناقضی می رسانید. به عنوان مثال ممکن است در تبلیغاتی که در روزنامه انجام می دهید قیمتی را برای کالا مشخص کنید ولی در فروشگاه اتکیت قیمت متفاوتی روی آن کالا قرار داده باشید، که عملکرد منجر به گیج شدن مشتری می شود و می تواند منجر به خشم مشتری هم بشود. تا زمانیکه کانال های ارتباطی شما توسط بخش های مختلفی اداره شوند ناهماهنگی های زیادی در ترکیب ارتباطات شما رخ خواهد داد. این جاست که سیستم بازاریابی یکپارچه به شما کمک خواهد کرد تا همه این کانال ها را به صورت یکپارچه هدایت کنید تا بتوانند پیامی یکسان و اغوا کننده از نام تجاری خود در اختیار مشتری قرار دهند. این به معنای اتحاد کل مجموعه برای رساندن یک پیام شفاف و بلند مدت به مشتریان هدف و اعتلای سازمان در این راستا می باشد.

 

فاکتور های مختلف ترکیب بازاریابی و ارتباطات
شناسایی مشتری هدف

اگر نمی دانید که مشتری هدف شما چه کسانی هستند برای چگونه ارتباط برقرار کردن، با چه کسی ارتباط برقرار کردن، چه موقع ارتباط برقرار کردن و کجا ارتباط برقرار کردن نمی توانید تصمیم گیری کنید و پیام خود را به آنها برسانید. بنابراین اولین گام در ترکیب بازاریابی و ارتباطات شناسایی مشتریان هدف است.

اهداف ارتباطی باید مشخص شوند

سازمان ها باید سعی کنند بفهمند که مشتریان آنها هم اکنون آمادگی پذیرش چه چیزی را دارند. شش مرحله که مشتریان قبل از اینکه اقدام به خرید کنند باید از آن عبور کنند – آگاهی، دانش، علاقه مند شدن، برتر دانستن، تصدیق کردن و خرید کردن. شما باید ترکیب ارتباطی مناسبی طراحی کنید که بتواند این وجوه را برآورده کند و در عین حال بتواند اهداف سازمان را در جهت رساندن پیام صحیح به مشتری هدف تا خرید کامل با موفقیت برآورده کند.

رساندن پیام

پیام شما به مشتری نباید فقط برای جلب توجه و حک کردن خود در ذهن او باشد، بلکه باید او را به دوست داشتن کالای شما تحریک کند تا برای خرید اقدام نماید. پیام خود را به بحث و تبادل نظر بگذارید و روی آن با کارشناسان خبره بحث کنید، آنگاه رسانه درست را برای ارسال این پیام انتخاب نمایید. انتخاب کانال مناسب ارسال پیام تبلیغاتی چه شخصی و چه غیر شخصی یکی از مهمترین ارکان این فرایند است.

بودجه ترویجی خود را تعیین کنید

در حالیکه راه های بیشماری برای جذب مشتری های جدید وجود دارد اما باید بدانید که چقدر می خواهید خرج کنید تا سازمان یا کسب و کار خود را مطرح نمایید. کلید موفقیت یک فعالیت تبلیغاتی در این است که بودجه خود را بر اساس مشتریان هدف خود و نیاز های او اختصاص دهید. به عبارت دیگر با چشم باز خرج کنید.

یک مجموعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی ایجاد کنید

سازمان های مختلف استراتژی های مختلفی در جذب مخاطب داشته اند و همیشه از ابزار های ترویجی مختلفی مانند تبیلغات در روزنامه ها، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی یا بازاریابی اینترنتی استفاده کرده اند. هر ابزاری برتری خود را دارد اما آنچه برای شما اهمیت دارد انتخاب بهترین ترکیب از آنهاست که برای شما و مشتریان هدف شما مناسب باشد و به نیاز های آنها توجه کامل داشته باشد.

 

عناصر ارتباطات بازاریابی
تبلیغات

که سازمان ها به صورت گسترده ای از آن برای رسیدن به مشتریان هدف خود در مقیاس بزرگی استفاده می کنند. و می تواند از طریق تبلیغات تلوزیونی، چاپ کاتالوگ ها و بروشور های تبلیغاتی، بیلبورد ها، تبلیغات رادیویی و… باشد. اگر چه این روش تبلیغات می تواند تاثیری سریع داشته باشد و مشتریان هم آنها را به عنوان یک روش درست قبول کرده اند، اما بسیار گران است و ضعف دیگر آن یک سوی بودن این گونه تبلیغات است یعنی مشتری نمی تواند با شما ارتباطی برقرار کند و فقط مخاطب محض است.
فروش شخصی

تربیت بازاریاب هایی مختص سازمان شما

این یکی واقعا موثر است و می تواند رابطه ای قوی با مشتری ایجاد نماید و به مشتری کمک کند از مرحله آگاهی و دانش عبور کند تا برای تصمیم گیری و اقدام به خرید آماده شود. بازاریاب های شما باید آموزش دیده باشند و مهارت لازم را داشته باشند تا بتوانند به مشتری گوش فرا دهند و نیاز های آنها را به شما انتقال دهند. و شما با استفاده از این بازخورد باید سعی کنید با بالاترین سرعت ممکن این نیاز را رفع نمایید و با موفقیت فروش خود را بالا ببرید.

تشویق به خرید

با کپن های تخفیف، برگذاری همایش ها و رقابت های گروهی و دیگر مشوق هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهید می توانید بدر زمان کوتاهی فروش خود را بالا ببرید.

رابطه با عموم مردم

می توانید اخبار سازمان خود را به صورت یک روزنامه، هفته نامه یا ماهنامه و مانند آن منتشر کنید، از مناسبت های مختلف استفاده کنید و اقدام به برگذاری مراسم با نام سازمان خود کنید، اسپانسر شوید و دیگر برنامه با مردم ارتباط برقرار کنید. و این کار را در کنار دیگر برنامه های ترویجی خود انجام دهید تا بتوانید به مشتری هدف هم دسترسی داشته باشید. در این نوع فعالیت ها باید توجه داشته باشید که در انتخاب روش و رویداد ها به مشتریان هدف خود توجه کافی داشته باشید تا به نسبت هزینه ای که می کنید نتیجه مناسبی هم کسب کنید. و کاری اقتصادی انجام داده باشید.

بازاریابی مستقیم

این روش شخصی ترین روش ارتباط است چون شما از طریق ایمیل، تلفن یا پیامک، رسانه های آنلاین و… با مشتری در تماس خواهید بود. در این روش مشتری می تواند در واکنش با شما تماس بگیرد نظر خود را بیان کند یا حتی اعتراض کند به عبارت دیگر یک ارتباط دو سویه با مشتری برقرار می شود که بسیار ارزشمند است. این روش بیشتر برای مشتریان هدف استفاده می شود چون نمی توان به این روش به تعداد زیادی از افراد دسترسی داشت و فقط در این صورت است که نتیجه مناسبی می توانید بگیرید.

بازاریابی آنلاین

اینترنت و صنعت قدرتمند تلفن های هوشمند جذابیت های زیادی برای بازاریابی دارند و محبوبیت این نوع بازاریابی در دنیا روز به روز بیشتر می شود و شرکت ها به سرعت در حال افزایش فعالیت های بازاریابی خود در این وادی هستند و سعی می کنند از این طریق بخش بزرگتری از بازار را بدست آورند که از جمله آنها می توان به ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق تالار های گفتگو و انجمن های مجازی، ایجاد وب سایت، استفاده از اپلیکیشن های تلفن های هوشمند، تجارت الکترونیک، تبلیغات اینترنتی و… اشاره کرد. ببینید بهترین ابزار های آنلاینی که می توانید برای کسب و کار خود بکار گیرید کدام است به چه طریقی می توانید پیام درست را به مشتری هدف برسانید و او را تحت تاثیر قرار دهید تا با شما تماس بگیرد یا اقدام به خرید کند. ببینید کدام گروه از افراد و اجتماعات اینترنتی مشتری هدف شما هستند یا مشتری هدف شما مخاطب کدام وب سایت ها هستند. راهی برای ارتباط سریع در اختیار آنها قرار دهید که بتوانند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند یا برای خرید در کمترین زمان ممکن اقدام کنند. همچنین در بازاریابی  آنلاین بسیار مهم است که بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید تا بتواند بدون تردید از شما خرید کند.

آنچه گفته شد ابزار های اصلی برای خلق یک ترکیب مناسب از ارتباطات بازاریابی برای کسب و کار شماست. و البته باید علاوه بر اینکه از این ابزار ها استفاده کنید و این اصول را به کار می گیرید باید فعالیت های تبلیغاتی شما مخالف قانون و عرف نباشد چون همیشه بازاریابی با چنین مشکلاتی همراه بوده است. باید به حریم خصوصی مشتری احترام بگذارید و اگر می خواهید سازمان شما پیشرفت کند برای اجرای ترکیب ارتباطات و بازاریابی خود باید به عرف جامعه و قوانین دولتی پایبند باشید.

نوشته: ریچا

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید