• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 01

با دوربين ارزان قيمت و كيفيت پايين خودم چگونه عكس هاي خوبي بگيرم؟

من افراد زيادي را ديده ام كه از كيفيت دوربين ديجيتال ارزان قيمت خود شاكي بوده اند. و به خاطر نداشتن تجهيزات گران قيمت نورپردازي و ديگر تجهيزات عكاسي نتوانسته اند تصويري را كه مد نظرشان است ثبت كنند.

برخي از عكس ها مشخص است كه از محدوديت هاي دوربين رنج مي برند. اما در اين مقاله قصد دارم نكات و ترفند هايي را معرفي كنم كه به كمك آن مي توانيد توانايي ها خود را به عنوان يك عكاس به رخ بكشيد نه عكسي را به نمايش بگذاريد كه با يك دوربين فوق العاده گرفته شده است و با اين عكس در حقيقت قابليت هاي دوربين خود را به رخ مي كشيد. با استفاده از اين ترفندها نيازي نيست پول زيادي خرج كنيد تا عكس هايي با كيفيت مناسب بگيريد.

بسياري فكر مي كنند عكس هاي كوچك به توجه كمتري نياز دارند اما در حقيقت بايد توجه بيشتري به اين عكس ها داشته باشيد.

اگر عكسي كه مي گيريد مانند اين مي شود:

image001

ولي مي خواهيد عكس شما مانند اين باشد:

image002

پس به خواندن ادامه دهيد.

عكاسي ماكرو

وقتي كه مي خواهيد يك عكس مايكرو بگيريد و فقط زوم ديجيتال داريد و دوربین شما قابلیت نزدیک شدن به سوژه تا حد ماکرو را ندارد كيفيت عكس كاهش مي يابد و عكسي مات خواهيد داشت. آنگاه مجبور مي شويد از سوژه خود دور شويد و به جاي يك عكس ماكرو يك عكس كوزآپ (عكسي كه از فاصله نزديك گرفته مي شود ولي نه به نزديكي مايكرو) داريد و در پشت زمينه آنچه را كه نمي خواهيد در تصوير نمايش داده خواهد شد.

image001

من اين تصوير را با دوربين 2.1 مگا پيكسل و با استفاده از زوم ديجيتال دوربين گرفته ام همانطور كه مشاهده مي كنيد تصويري تار و با وضوح پايين حاصل شده است.

راه حل: با استفاده از يك عدسي معمولي كه در مقابل لنز دوربين قرار دادم ديگر تصوير تار نبود و وضوح بسيار بهتري داشت. براي بدست آوردن بهترين نتيجه خيلي تمرين كردم تا توانستم بتوانم فاصله مناسب از سوژه را بيابم و تصويري واضح داشته باشم.

image002

البته اين عكسي تمام عيار نيست اما در مقايسه با زوم ديجيتال بسيار بهتر است.

در اينجا عدسي هايي را كه استفاده كرده ام مشاهده مي كنيد همانطور كه در تصوير مي بينيد همه عدسي هايي معمولي هستند و همه نتيجه اي مشابه دارند خیلی فرق نمی کند از کدام عدسی استفاده کنید

image003

اين دو عكس هر دو در حداقل فاصله قابل عكاسي توسط دوربين من گرفته شده است. توجه كنيد كه با استفاده از عدسي من توانستم تصويري به مراتب بزرگتر از سوژه ارائه دهم.

image004

بدون عدسي

image005با عدسي

و در زير دو عكس ديگر مي بينيند كه با استفاده از عدسي و بدون آن گرفته شده اند. اين عكس ها به گونه اي گرفته شده اند كه به يك اندازه باشند. توجه كنيد كه چگونه با استفاده از عدسي كيفيت و وضوح سوژه افزايش يافته است و در عكسي كه بدون استفاده از عدس گرفته شده اين پشت زمينه است كه در فوكاس دوربين قرار گرفته است.

image006

بدون عدسي

image007

با عدسي

نورپردازي

مي خواهيد از يك جسم بي حركت عكس بگيريد ولي هر بار در عكس سايه هايي ناخواسته يا نقاطي كه از نور زياد به سفيدي مي زنند ايجاد مي شوند نور طبيعي براي عكاسي زيادي درخشنده است و نور لامپ هم براي عكاسي روشنايي كافي ايجاد نمي كند و همچنين نور فلاش دوربين هم درخشندگي هاي ناخواسته ايجاد مي كند.

به سادگي مي توانيد از پرنورترين منبعي كه در اختيار داريد استفاده كنيد آنگاه بين منبع نور و سوژه عكاسي خود يك پارچه نازك سفيد رنگ مانند پارچه ملافه اي يا يك تكه كاغذ نازك قرار دهيد. آنگاه عكس بگيريد براي كسب بهترين نتيجه بايد منبع نور را جابجا كنيد تا بهترين نتيجه را بگيريد حتي گاه لازم است كه دو لايه پارچه يا كاغذ قرار دهيد تا در برابر نور شديد از درخشندگي هاي بيش از حد و سايه روشن هاي شديد جلوگيري كنيد.

بدون سه پايه

همانطور كه مي دانيد براي جبران كيفيت پايين دوربين يكي از كارهايي كه بايد انجام شود استفاده از سه پايه است تا دوربین ثابت بماند و عكس مات نشود اما اگر سه پايه نداريد مي توانيد آنرا روي يك سطح صاف قرار دهيد ممكن است سطحي كه در اختيار داريد افقي نباشد. براي رفع مشكل مي توانيد از مقداري پارچه استفاده كنيد و آنها را به گونه اي قرار دهيد كه بتوانيد شيب سطح را پر كنيد.

نوشته:اچ بانچ

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. غزلو چیزی فهمیدی خانومم یا توضیح بدم واست؟منکه سود بردم سایت مفیدیه من برم بقیه مطالبشم بخونم

  2. سایت خوبی بود .حتما امتحان میکنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید