• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 01

بیوگرافی تونی کولت

نام: آنتونیا کولت

زاده: 1 نوامبر، 1972 در سیدنی استرالیا

تحصیلات: تئاتر استرالیا برای جوانان، نهاد ملی هنرهای دراماتیک

پیش درآمد

تونی کولت بازیگر استرالیایی زاده ی 1 نوامبر 1972 در سیدنی است. او در بچگی نقش اصلی یک کار موزیکال را در یک جشن 200 سالگی استرالیایی ایفا کرده بود. فیلم های مشهور او عبارتند از: «ازدواج میوریل»، «حس ششم» و «خورشید خانم کوچولو». کولت در سریال تلویزیونی «ایالات متحده ی تارا» نیز نقشی بر عهده داشته که برای ایفای آن برنده ی جوایز امی و گلدن گلاب شده است.

تونی کلت

دوران کودکی

او بزرگ ترین فرزند خانواده اش بود و در خانه شان در حومه ی سیدنی بزرگ شد. پدرش راننده کامیون بود و مادرش نماینده ی خدمات مشتری یک شرکت بود. چندی پس از بازی در کاری در دبیرستانش به نام Godspell، کولت از میان هزاران کاندیدای دیگر برای نقش اصلی موزیکال جشن 200 سالگی استرالیایی برگزیده شد. پس از این موفقیت او تصمیم به ترک مدرسه گرفت و در 16 سالگی کار در تئاتر استرالیایی برای جوانان را آغاز نمود.

در اواخر دهه ی 80، کولت به نهاد ملی هنرهای داراماتیک رفت، اما پس از 1 سال و نیم و با حضور در کار «عمو وانیا» محصول سیدنی استیج، آنرا رها کرد.

دوران بازیگری

اولین فیلم بلند او، کمدی کمتر دیده شده ی The Efficiency Expert محصول 1992 بود؛ فیلمی که در آن آنتونی هاپکینز و راسل کرو نیز حضور داشتند. سال 1993 زمانیکه برای نقشی که بعدها نقطه ی عطف کارش شد تست می داد، در نمایش نامه ی «تابستان بیگانه ها» بازی کرد؛ «ازدواج میوریل» کمدی پی جی هوگان در سال 1994. او برای بازی در این فیلم تحسین همگان را برانگیخت و از آن جمله جایزه بهترین بازیگر زن نهاد فیلم استرالیا را دریافت کرد. پس از آن، کولت چندین نقش سینمایی دیگر را نیز بر عهده گرفت که مهم ترین آنها نقش هریت اسمیت در نسخه ی فیلم رمان «اما» جین آستین در سال 1996 بود که در کنار گوینس پالترو آنرا ایفا کرد. او دو جایزه ی دیگر نهاد فیلم استرالیا برای بهترین بازیگر مکمل زن را نیز با ایفای نقش در فیلم های «داستان لیلیان» در سال 1996 و «پسرها» در سال 1998 از آن خود کرد.

tonicolt

سال 1999، کولت به همراه بروس ویلیس در فیلم موفق و مشهور «حس ششم» در نقش مادر نگران یک پسر بچه (با بازی هالی جوئل آزمنت) ظاهر شد. کولت برای بازی حرفه ای و لهجه ی آمریکایی تحسین بر انگیزش در این فیلم نامزد جایزه ی اسکار بهترین بازیگر مکمل زن شد. سال 2000، او اولین کار برادوی خود را انجام داد؛ نقش یک رقاص کاباره ی دهه ی 20 در فیلم «پارتی وحشی» که نامزدی جایزه ی تونی را برایش به ارمغان داشت.

کولت همچنین در فیلم Shaft در کنار ساموئل ال جکسون و کریستیان بیل ایفای نقش کرده؛ بازسازی جان سینگلتون از فیلمی به همین نام در سال 1971.

با ادامه ی بازی در کمدی ها و درام ها، کولت نقش مکملی را در فیلم تحسین برانگیز «ساعت ها» محصول سال 2002 در کنار نیکول کیدمن و مریل استریپ ایفا کرد. در همان سال، او به همراه هاگ گرانت در فیلم «درباره ی یک پسر» که بر پایه ی رمانی از نیک هورن بای ساخته شده بود نیز بازی کرد. کولت سال 2006، به همراه استیو کارل، آبیگل برسلین و گرگ کی نیر در کمدی درام خانوادگی «خورشید خانم کوچک» ایفای نقش کرد.

tonicolt3

مشهور ترین کار تلویزیونی او که تحسین همگان را برانگیخت سریال «ایالات متحده ی تارا» بود؛ نقش زنی که به ناهنجاری DID دچار بوده و به همین خاطر، کارکترش چندین شخصیت مجزا از نظر سن و جنس را در خود داشت. این سریال که ساخته ی کودی دایابلو بود چندین و چند نامزدی گلدن گلاب و امی را به همراه خود داشت که کولت توانست دوتا از آنها را از آن خود کند؛ امی 2009 و گلدن گلاب 2010 (این سریال در سه فصل ساخته شد که پایانش 2011 بود).

از آن پس، کولت به سینما بازگشت و سال 2011 با کالین فارل در کمدی ترسناک «شب وحشت» بازی کرد. سال 2012 نیز در فیلم «هیچکاک» نقش دستیار آلفرد هیچکاک را داشت.

دیگر فیلم ها

  • دزد و پینه دوز، سال 1993
  • نعش کش، سال 1996
  • داستان لیلین، سال 1996
  • گنگ جیمز، سال 1997
  • من و دایانا، سال 1997
  • شام در کنار دوستان، سال 2001
  • کار های بد، سال 2002
  • کانی و کارلا، سال 2004
  • ماری و مکس، سال 2009
  • شب وحشت، سال 2011
  • هکتور و جستجوی شادی، سال 2014

دیگر خواندنی ها

  • سال 2003 با دیو گالافاسی موزیسین در سیدنی ازدواج کرد. آنها دو فرزند دارند؛ سیج دخترشان و آرلو پسرشان است.
  • تونی یک بند موزیک به نام The Finish داشته که درامر آن همسرش دیو گالافاسی بوده است.
  • تاکنون 5 بار سرش را تراشیده که تنها یک بارش برای فیلم بوده؛ فیلم 8 و نیم زن.
  • سه ماه پس از به دنیا آوردن پسرش آرلو به سر کار بازگشت.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید