• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 15

اعدادي كه روي لنز دوربين نوشته شده اند به چه معنا هستند؟

بعضي چيزها هستند كه به نظر خيلي بديهي مي آيند و انگار همه آنها را مي دانند، اما بعضي مواقع پيش مي آيد كه همين چيزهای ساده را افراد بسیاری از شما مي پرسند يكي از آنها اعداد نوشته شده روي لنز هستند كه دانشجويان عكاسي هميشه از من مي پرسند. به همين دليل تصميم گرفتم اين مقاله را بنويسم چون فكر مي كنم ذهن بسياري از افراد را مشغول كرده است به خصوص وقتي كه مي خواهند دوربين يا لنز جديدي بخرند احتمالاً اين اطلاعات به آنها كمك مي كند تصميم بهتري بگيرند. و البته اگر اين اعداد را نمي دانيد فكر نكنيد ضعف دانش شماست چون بعضي مواقع اين اعداد واقعاً گيج كننده هستند. خوب اكنون مي خواهم اين اعداد را يكي يكي براي شما توضيح دهم.

آنچه كه به صورت معمول در دوربين هاي ديجيتال مي بينيد
فاصله كانوني

اگر يك لنز زوم داشته باشيد و تغيير زوم با دست انجام شود يك رينگ روي لنز شما وجود خواهد داشت كه به كمك آن مي توانيد تصوير را بزرگ يا كوچك كنيد با اين تغييرات فاصله كانوني هم تغيير مي كند كه اين اطلاعات با اعدادي كه روي لنز نوشته شده اند نمايش داده مي شوند. به عنوان مثال اگر شما هم مانند من يك لنز زوم 200 تا 70 ميليمتر مانند شکل زیر داشته باشيد ممكن است آن چيزي را كه من در زوم 100 ميليمتر مي بينم شما هم ببينيد. مطابق تصویر زیر فاصله کانونی لنز با یک نشانگر مشخص شده است که روی عدد 100 میلیمتر تنظیم شده است.

اعداد نوشته شده بر روی لنز

اگر يك لنز پرايم يا لنز با زوم ثابت داشته باشيد لنز شما رينگ زوم نخواهد داشت، و به سادگي يك عدد براي فاصله كانوني آن مشخص شده است همانطور كه اين عدد را در لنز 85 ميليمتري من در شكل زير مي بينيد.

adadelenz2

 

بزرگترين اندازه ديافراگم يا MAXIMUM APERTURE

بيشترين اندازه ديافراگم يا گشادي ديافراگمي (كوچكترين عدد f ) را كه لنز شما قابليت باز شدن دارد نشان مي دهد. لنز هايي كه دريچه ديافراگرم آنها قابليت باز شدن زيادي دارند مانند f2.8 يا حتي بيشتر از آن f1.8 بسيار ارزشمند هستند چون اجازه مي دهند نور بيشتري وارد دوربين شود و در شرايطي كه نور كم است مي توانيد بدون اينكه عكس در اثر لرزش دست مات شود عكس هاي خوبي بگيريد. به هر حال اين عدد از لنزي به لنز ديگر متفاوت است و ممكن است گشادي لنز را در بازه اي مثلاً بين 3.5 تا 6.3 ببينيد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله عکاسی در وضعیت الویت گشادی دیافراگم دوربین یا مود A یا AV را مشاهده کنید.

معمولاً اين عدد را مي توانيد در دو جا بر روي لنز ببينيد يا حتي ممكن است در هر دو جا ببينيد:

  • درست در انتهاي لنز و بر روي لبه آن
  • جلوي لنز داخل رينگي كه فيلتر لنز نصب مي شود.

در مثال زير مي توانيد دو لنز متفاوت را ببنيد يكي لنز تامرون 17-35 ميليمتر (توجه كنيد كه فاصله كانوني هم در آنجا نمايش داده شده است.) و لنز 85 ميليمتر. در لنز تامرون اعداد

1:2.8-4

را مشاهده مي كنيد و در لنز 85 ميليمتري اين اعداد نوشته شده اند:

1:1.8

به سادگي اين بدان معناست كه در لنز 85 ميليمتري گشادي ديافراگم در بيشترين مقدار مي تواند f1.8 باشد و در لنز زوم تامرون اين عدد با تغيير زوم از f2.8 تا f4 تغيير مي كند يعني اگر زوم دوربين را روي حداقل قرار دهم و در وايدترين حالت يعني 17 ميليمتر مي توانم ديافراگم را در بيشترين مقدار يعني f2.8 باز كنم اما وقتي كه زوم مي كنم يعني روي 35 ميليمتر بيشترين مقداري كه مي توانم ديافرگم را حداكثر به اندازه f4 باز كنم.

لنز دوربین

محدوده فوكاس و حداقل فاصله

در بعضي لنز ها و نه همه لنزهاي ديجيتال اين اعداد را مي بينيد كه بيانگر يك محدوده براي فاصله هستند و معمولاً در دو مقياس متر و فوت مشخص شده است. به دنبال سمبل بي نهايت در يك سمت بگرديد و در سمت ديگر نزديكترين فاصله قابل عكاسي با آن لنز يا كمترين فاصله قابل فوكاس را خواهيد ديد. به برخي لنزها قابليت ماكرو اضافه شده است كه به شما كمك مي كند كمي بيشتر به سوژه نزديك شويد. البته چنين لنز هايي نمي توانند مانند يك لنز ماكرو عمل كنند ولي با هزينه كمتر كار شما را راه مي اندازند و همچنين نياز عكاس را براي حمل يك لنز اضافي تا حدودي برطرف مي كند. ولي براي عكاسي حرفه اي ماكرو اگر فاصله كم براي شما بسيار اهميت دارد بهتر است از يك لنز مجزاي ماكرو براي اين منظور استفاده كنيد.

در دو لنز زير مي توانيد حداقل فاصله را ببينيد در لنز تامرون كه سمت راستي است اين اعداد روي بدنه لنز نوشته شده است كه با فلش قرمز رنگ مشخص شده است و در لنز 70 تا 200 ميليمتري (سمت راست) هم مي توانيد اين اعداد را ببينيد كه در زير يك كاور شفاف قابل ديدن است. هر دو قابل تنظیم هستند. (توجه مهم: هنگامي كه مي خواهيد به صورت دستي آن را تغيير دهيد از خاموش بودن اتوفوكاس اطمينان حاصل كنيد در غير اين صورت ممكن است صدمه جدي به لنز وارد كنيد.)

لنز

اندازه فيلتر يا قطر لنز

همچنين در انتهاي لنز ممكن است سمبلي ببينيد كه كمي هم عجيب به نظر برسد به شكل يك دايره كه خطي مورب روي آن كشيده شده است و بعد از آن عددي وجود دارد. اين عدد در حقيقت بيانگر قطر جلوي لنز يا اندازه فيلتر قابل نصب روي آن است. حتي مي توانيد همان عدد را در پشت درپوش لنز در تصوير زير ببينيد همانطور كه در تصوير مي بينيد قطر اين لنز 77 ميليمتر است.

adadelenz5

و دانستن اين عدد وقتي كه مي خواهيد به فروشگاه لوازم و تجهيزات دوربين براي خريد فيلتر يا هود برويد بسيار مفيد خواهد بود.

نوشته: دارلين هيلدبرنت

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید