• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 18

خوراکی های سرشار از “روی” یا “زینک” برای سلامت عمومی بدن

روی یکی از مهم ترین مواد معدنی بدن است. کمبود روی سبب ریزش مو و اسهال می شود. بنیاد ملی سلامت می گوید که مردان بالغ روزانه بایستی 11 میلی گرم روی و زنان بالغ روزانه 8 میلی گرم روی مصرف کنند.

به یاد داشته باشید که روی در طی روز در بدن انباشته می شود، بنابراین نباید در یک وعده یا میان وعده مقدار زیادی روی مصرف کنید.

در ادامه خوراکی هایی معرفی می شود که هر یک از آن ها را می توانید در وعده های مختلف غذایی روزانه خود بگنجانید تا نیاز روزانه شما به روی را تامین کند.

اسفناج

شاید اسفناج خوراکی با بیشترین مقدار روی در آن نباشد، اما منبع خوب گیاهی با محتوای بالای ویتامین ها و مواد معدنی در درون خود است. خوردن سالاد اسفناج قبل از غذا، راهی ساده برای تامین روی در آن وعده ی غذایی است.

هر 100 گرم اسفناج، 0.53 میلی گرم روی و 23 کالری دارد.

گوشت گاو

گوشت گاو نسبت به خوراکی های دیگر دارای سطح بالایی از روی است. بسیاری از خوراکی های این مجموعه حاوی روی بالایی هستند اما نمی توان در یک وعده مقدار زیادی از آن ها را مصرف کرد مانند تخمه کدو، اما مقدار کمی از گوشت گاو، بخش زیادی از نیاز روزانه به روی را تامین می کند.

هر 100 گرم گوشت گاو، 4.18 میلی گرم روی و 254 کالری دارد.

میگو

میگو غذای خوبی برای دریافت روی مورد نیاز بدن است، همچنین فواید دیگری مثل مقدار بالایی پروتئین و مقدار کمی کالری دارد. همین طور منبع فوق العاده آنتی اکسیدان است و با التهاب بدن مبارزه می کند.

هر 100 گرم میگو، 1.34 ملی گرم روی و 85 کالری دارد.

باقلا

باقلا منبع خوب گیاهی برای تامین روی است. باقلا سطح گلوکز خون را متعادل نگه می دارد. باقلا را هم به صورت جوشانده و به صورت پیش غذا یا میان وعده استفاده کنید و هم می توانید چند دانه باقلا را به هر غذا اضافه کنید تا علاوه بر روی از فیبر و پروتئین آن بهره ببرید.

هر 100 گرم باقلا 2.79 میلی گرم روی و 127 کالری دارد.

بذر کتان

بذر کتان، امگا3 و فیبر زیادی دارد و منبع خوب روی است. هر چند بذر کتان به عنوان یک وعده غذایی نیست اما در میان وعده می توانید مقداری از آن را مصرف کنید و یا مانند ادویه در غذاهایی مثل آبگوشت و سوپ بپاشید.

هر 100 گرم بذر کتان، 5 میلی گرم روی و 534 کالری دارد.

خوراکی های سرشار از روی

تخمه کدو

شاید شما از آن دسته افرادی هستید که تخمه کدو به اندازه کافی نمی خورید. در اواخر پاییز و اوایل زمستان که کدو تنبل فراوان می شود، می توانید دانه های کدو را بشویید و خشک کنید و برای مصرف سالیانه ی خود نگهداری کنید. چرا که تخمه کدو منبع فوق العاده ی روی است. فواید دیگر تخمه کدو این است که به خواب راحت تر شما در شب کمک می کند، محتوای امگا3 است و سطح گلوکز خون را متعادل نگه می دارد. در تحقیقات جدید تخمه کدو به عنوان خوراکی ضد التهابی مشخص شده است.

هر 100 گرم تخمه کدو، 7.81 میلی گرم روی و 559 کالری دارد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید