• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 25

مدار شارژر DC خودرو براي موبايل و وسايل مانند آن

در اينجا مدار يك آداپتور DC براي شارژ تلفن همراه، MP3 Player و مانند آن را به كمك تغذيه 24 ولت باتري خودرو مشاهده مي كنيد. اين آداپتور ولتاژ را روي 4.7 ولت تنظيم مي كند که به كمك تغذيه  13.7 ولتي DC باتري خودرو اين عمل انجام مي شود.

مدار شارژ موبایل و تبلت

مدار اصولاً يك كانورتر DC به DC است كه ولتاژ و جريان خروجي آن محدود شده است. ولتاژ 13.5 ولت باتري به كلكتور و بيس ترانزيستور T1 اعمال مي شود.  R1 جريان بيس ترانزيستور T1 را كنترل مي كند تا جريان خروجي كنترل شده تر باشد و شارژر خطري براي وسيله شما نداشته باشد. ترانزيستور T1 يك زوج دارلينگتون NPN است بنابراين گين بالاي آن بيشترين جريان را مي دهد. ديود D1 مدار را در برابر اتصال پلاريته اشتباه محافظت مي كند. با تغيير مقدار ZD مي توانيد ولتاژ خروجي مورد نظر خود را بدست آوريد در اينجا ديود زنر 4.7 ولت ولتاژ 4.7 ولت را مي دهد كه براي شارژ تلفن هاي همراه مناسب است براي احتياط مي توانيد ديود زنري با ولتاژ كمتر انتخاب كنيد باز هم باتري دستگاه شما شارژ مي شود اما ممكن است به شارژ صد در صد نرسيد. آداپتور خود را مي توانيد به تغذيه فندك خودرو متصل كنيد. بهتر است براي ترانزيستور T1 يك هيت سينك نصب كنيد تا گرماي آنرا به محيط منتقل كنيد.

ترانزيستور دارلينگتون TIP 122

adaptor2 adaptor3

نوشته: دكتر موهانكومار

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. خدایش هیچی نفهمیدم!!!!!!
    میگم نمیشه ی جورایی ساده ترش بکنین!!ها!!!!!

  2. سلام من مدار و بستم ولی جواب نمی ده

  3. سلام من مدار و بستم ولی جواب نمی ده

    با سلام دوست عزیز مدار ها تست شده هستند لطفا از کسی که دانش کافی دارد کمک بگیرید و توجه داشته باشید که بستن مدار روی بریدبرد پاسخگو نخواهد بود.

  4. سلام!
    بيش از دو دهه با وسايل الكترونيكي و تعميرات سر و كار دارم.
    مدار رو بستم و خروجي بين 4.5 تا 5 ولت مي‌ده. (ماشين روشن يا خاموش باشه ولتاژ خروجي فرق داره!) اما شارژ نمي‌كنه.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید