• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 29

حیوانات ترا ریخته

امروزه پیشرفت های وسیعی در زیست شناسی مولکولی اتفاق افتاده است . یکی از این پیشرفت ها ،توانایی مهندسی حیوانات ترا ریخته است. به عنوان مثال حیواناتی که ژن را از گونه های دیگر حمل می کنند. این تکنولوژی حیواناتی همچون موش، خرگوش، گاو، خوک و گوسفند را تولید کرده است .

اگرچه مسائل اخلاقی زیادی در مورد حیوانات ترا ریخته وجود دارد ما در این مقاله قصد داریم منافع و معایب این فناوری را بررسی کنیم .

حیوانات تراریخته

یک حیوان ترا ریخته چیست؟

تعاریف مختلفی برای حیوانات ترا ریخته وجود دارد. این اصطلاح به عنوان یک اصلاح عمدی در ژنوم های حیوانات در نظر گرفته می شود. هسته ی همه سلول ها شامل ژن هایی است که ازDNA ساخته شده اند. این ژن ها اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. این ژن ها را می توان به طور مصنوعی تغییر داد. بنابراین برخی از ویژگی های این حیوانات در اثر تغییر ژن ها تغییر می کنند. اولین حیوان ترا ریخته ی تولید شده موش است. چند سال بعد حیواناتی همچون خرگوش، خوک و گوسفند به لیست این حیوانات اضافه شدند.

دلیل تولید این حیوانات چیست ؟؟

برخی از این حیوانات به دلایل اقتصادی خاص تولید می شوند. به عنوان مثال، گاو ترا ریخته برای تولید شیر، حاوی پروتئین های خاص که ممکن است در درمان آمفیزم به انسان کمک کند، ایجاد شد.

حیوانات ترا ریخته ی دیگر به عنوان مدل بیماری تولید شدند. (این حیوانات دست کاری ژنتیکی شدند تا دچار بیماری خاصی شوند و راه درمان این بیماری ها کشف شود). به عنوان مثال موشی در دانشگاه هاروارد تولید شد که حاوی ژن های بیماری زای سرطان بود.

tararikhte1

منافع و معایب حیوانات تراریخته
منافع :
  • افراد مبتلا به دیابت می توانند از انسولین تولید شده توسط حیوانات ترا ریخته بهره مند شوند.
  • افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل می توانند از حیوانات ترا ریخته که به ژن درمانی کمک می کنند بهره مند شوند.
  • حیوانات ترا ریخته می توانند به ایجاد داروهای جدید کمک کنند.
معایب:
  • آیا تغییر ژنتیکی سلول های حیوانات اخلاقی است؟
  • دانشمندان همیشه عوارض جانبی که می تواند از اصلاح ژن به وجود آید را نمی دانند .
  • حتی اگر انسان ها از حیوانات تراریخته بهره مند شوند، حیوانات به خودی خود از این موضوع بهره ای نمی برند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید