• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 29

با آتش جلوه هايی خلاق و اختصاصی بسازيد.

زمان پرتو دهي مناسب را انتخاب نماييد

ترفندي كه براي عكاسي از آتش وجود دارد اين است كه به كمك ايجاد تعادل بين ميزان پرتودهي و ميزان درخشندگي هايي كه هر جايي از تصوير وجود دارد مي توانيد جلوه هاي خيره كننده اي ايجاد كنيد. انتخاب اندازه صحيح اندازه ديافراگم كليد كنترل اين تعادل در اين نوع عكاسي است. من به تجربه آموختم كه در بيشتر مواقع اگر لنز خود را روي f8-10 و دوربين را با آيزوي 200 تا 400 تنظيم نماييد نتيجه مناسبي خواهم گرفت. اما بعضي مواقع مجبور هستيد با توجه به حجم شعله اين تنظيمات را تغيير دهيد. به هيستوگرام تصاوير خود نگاه كنيد: اگر شعله هاي بسيار درخشنده هستند بايد آيزو را كم كنيد يا عدد f را افزايش دهيد. اگر خيلي از آتش دور هستيد يا شعله ها در تصاوير شما ديده نمي شوند يك بار ديگر با تنظيماتي عكس بگيريد كه سنسور هاي دوربين خود را بيشتر در معرض پرتو دهي قرار دهيد.

عکاسی از اتش ئ خلق جلوه های ویژه

atash2

atash3

در تصاوير بالا تاثير تغيير پرتو دهي را در مسيري كه شعله از خود باقي مي گذارد مي بينيد.

زمان باز بودن شاتر دوربين بايد به گونه اي تنظيم شود كه متناسب با مسيري باشد كه مي خواهيد ايجاد كنيد. ( معمولاً بين نيم تا دو ثانيه نتيجه خوبي به دنبال خواهد داشت). و به خاطر داشته باشيد اگر شعله ثابت باشد و نخواهيد با آن مسيري ايجاد كنيد زمان باز بودن يا سرعت بسته شدن شاتر فقط بر درخشش شعله تاثير خواهد داشت. براي ايجاد جلوه هايي با آتش ابتدا دوربين را در حالت منوئال قرار دهيد و قبل از هر كاري ديافراگم دوربين را تنظيم نماييد و پس از آن روي سرعت شاتر كار كنيد تا تصويري را كه مد نظرتان است خلق كنيد.

سوژه را از آتش مجزا كنيد

فلاش دوربين دوست شماست. فلاش را بايد به گونه اي تنظيم كنيد كه در انتهاي كار و زماني كه شاتر دوربين در حال بسته شدن است عمل كند. اين فن براي زماني مفيد است كه مي خواهيد از نمايش آتش عكس بگيريد و مي خواهيد نمايش دهنده يا آكروباتي كه اين كارهاي خارق العاده را با آتش انجام مي دهد ثبت كنيد. و اگر ابزار لازم را براي عكاسي داشته باشيد بدون شك پرتره ای فوق العاده به همراه جلوه هاي ويژه ديدني ايجاد خواهيد كرد. مشكلي كه در اين گونه عكاسي ممكن است مشاهده نماييد اين است كه نور آتش بسيار گرم تر از نور فلاش است و بايد تنظيمات دروبين را كنترل كنيد و همچنين تا حد امكان نور فلاش را ضعيف نماييد.

 atash4

آيا فقط يك فلاش ساده داريد و نمي توانيد آنرا براي عكاسي كه مد نظر شماست تنظيم نماييد؟ نگران نباشيد. باز هم مي توانيد عكسي بگيريد كه قابل قبول باشد و كار كنيد كه آكروبات شما در تصوير بي حركت به نظر برسد.

نقاشي با آتش

اساس كار نقاشي با آتش مانند نقاشي با نور است. با اين تفاوت كه به حجم نور اضافه شده است. مي توانيد از آتش استفاده كنيد آنرا حركت دهيد تا يك مسير آتشين ايجاد كنيد و به كمك قوه ابتكار و خلاقيت خود اثري هنري ايجاد كنيد. مي توانيد از یک شعله بزرگ يا يك منبع نور قوي استفاده كنيد تا جلوه هاي منحصر به فردی ايجاد نماييد. بي نهايت عكس به شكل هاي مختلف مي توانيد بگيريد هيچ محدوديتي وجود ندارد ولي اگر مي خواهيد اين كار را جايي سرپوشيده يا در استوديو انجام دهيد بايد نكات ايمني را رعايت كنيد. و بهتر است در هر شرايطي كه كار مي كنيد يك كپسول آتش نشاني به همراه مقدار كافي آب و شن در نزديكي شما باشد تا در صورت لزوم به سرعت آتش را خاموش كنيد.

atash5

ترفندهايي به كمك دوربين و عكاسي از آتش

براي اينكه آتش را در عكس زيبا تر كنيد، مي توانيد هر ترفندي را كه موقعيت آتش را در تصوير تغيير دهد به كار بنديد. اين شامل تغيير زاويه ديد دوربين، زوم كردن يا حركت دوربين در يك مسير مشخص مانند يك دايره يا يك قلب در زمان باز بودن شاتر باشد. و اگر از فلاش استفاده كنيد سوژه شما با وضوح مناسب و فقط در لحظه اي كه نور دهي مي شود ثبت مي شود و تصويري رويايي خواهيد داشت. و اينكه با آتش چه شكل و مسيري ايجاد كنيد به خود شما بستگي دارد همه چیز تحت كنترل شماست.

atash6

نمونه اي از تصويري كه با تغيير زوم ايجاد شده است.

عكاسي از شعله آتش پس از مدتي مي تواند كسل كننده و يكنواخت شود. و براي اينكه اين نوع عكاسي را به شيوه اي جالب تر و پويا تر انجام دهيد مي توانيد از عناصر ديگري در تصوير خود استفاده كنيد مي توانيد به خربه ها و مكان هاي متروك برويد و از ساختمان هاي قديمي استفاده كنيد، در كنار بناهاي تاريخي جلوه هاي زيبايي ايجاد كنيد يا در هنگام طلوع يا غروب افتاب عكاسي كنيد، از بركه ها و درياچه ها يا هر آبگير كوچكي مي توانيد استفاده كنيد آب كمك بسيار خوبي براي عكاس است مي تواند به شما كمك كند تا با افزودن بازتاب به صحنه خود جلوه هاي جديد اضافه كنيد، از آينه استفاده كنيد همچنين در برف مي توانيد عكاس هاي زيبايي از آتش بگيريد به خصوص شب هنگام. اگر مي خواهيد از آتش عكس بگيريد و جلوه هاي منحصر به فردي ايجاد كنيد بايد وقت زيادي صرف كنيد و در مكان هاي مختلفي عكاسي كنيد.

atash7

و از همه مهمتر از عكاسي لذت ببريد و به اين بازي با آتش ادامه دهيد! موفق باشيد. خود را سرگرم كنيد، تجربه كسب كنيد و موفق باشيد.

نوشته: پرپل فلوترباي

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید