• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 04

گوگل کاربران را از شر کاپچا خلاص می کند

کاپچا: ترکیب حروف و اعداد درهم و برهمی است که برای ایمن تر ساختن اینترنت طراحی شدند، آن قدر گیج کننده هستند که معمولا از سوی کاربران با چشم نفرت دیده می شوند. اینک، گوگل راهی ساده تر برای تشخیص بین انسان و ماشین یافته که کاربر را از اثبات آن رها می سازد.

گوگل چندی پیش راهی ساده تر از کاپچا برای تشخیص انسان و ماشین ارائه کرده است؛ No CAPTCHA-reCAPTCHA

سیستم جدید، از کاربر می خواهد تا انسان بودن خود را با تیک زدن گزینه ای که در آن نوشته شده »من یک روبات نیستم» تایید کند. اگر تیک زدن عمل نکند سپس پنجره ای pop up باز شده و کاپچا خواهد خواست.

راب اندرل، تحلیل گر ارشد گروه اندرل می گوید نظر به ناخوشایند بودن کاپچا، گمان می کنم این گزینه ی جدید، گامی در جهت درست باشد.

گوگل همچنین تکنولوژی کاپچای نوینی برای کاربران موبایل ارائه داده که از آن ها می خواهد تصویری را با یک گالری از دیگر تصاویر جور کند.

گوگل کاربران را از شر کاپچا خلاص می کند

No CAPTCHA-reCAPTCHA چگونه کار می کند؟

تکنولوژی کاپچای نوین گوگل متکی بر نشانه های ریز همچون چگونگی حرکت نشانگر موس برای پاسخ به گزینه ی کاپچا روی صفحه نمایش، هوش مصنوعی و تحلیل ریسک پیشرفته به کار رفته در این تکنولوژی است.

«می دانیم که شما انسان هستید اما به هر روی بگویید، چون که» شاید بهترین نوع بیان خلاصه این رویکرد باشد.

در زیر اعلامیه اکتبر گوگل مبنی بر معرفی این کاپچای جدید، فردی کامنت گذاشته بوده که جالب است اما اگر پیش فرض سیستم، انسان بودن کاربر است پس چرا همان کاپچای ساده را نیز قرار می دهد؟

با این همه، ممکن است طرز کار کاپچای جدید آن طور که کاربران تصور می کنند نباشد.

 

جرمی گیلولا، تکنولوژیست بخش EFF در پاسخ می گوید: «از آن چه در اعلامیه گوگل بیان شد این طور استنباط می شود که کاپچای جدید به صورت زیر کار می کند: گوگل تمام داده ها را پس از تیک خوردن گزینه ی «من یک روبات نیستم» تحلیل می کند.

«اگر از تحلیل داده ها مطمئن نشوند که کاربر انسان است یا روبات، آن گاه کاپچای سنتی ظاهر می شود. پس آن ها تا پیش از کاپچای نخست، فرضی بر انسان یا روبات بودن شما ندارند.

چشم تمام بین گوگل

اطلاعات گردآوری شده برای کاپچا نیز به مقادیر بسیار زیاد داده هایی که گوگل از کاربران در دست دارد افزوده می شود.

دو سال پیش گوگل اعلام کرد که طرح هایی برای واحد سازی اطلاعات کاربران در تمام سرویس هایش دارد که با خشم هواداران حریم شخصی روبرو و به مقاله ی واشنگتن پست با عنوان «چگونه اکانت های گوگل را ببندیم» انجامید.

اندرل می گوید: «آن ها اطلاعات ما را گردآوری می کنند و این یکی از معدود مواردی است که آن ها را برای ساده تر ساختن کارها به کار می برند».

زمانی که کاپچاهای آن در سایت های دیگر ظاهر شوند، گوگل می تواند کاربران را تنها از طریق ویجت کاپچا و نه کل وب پیج ردیابی کند.

اندرل همچنان می گوید که با توجه به گستردگی سرویس هایی که گوگل ارائه می دهد بعید است که این دیوار چینی آن قدرها بزرگ باشد.

حریم شخصی مسئله نیست، شاید

گولیلا می گوید «در واقع گوگل تهدیدی تازه در برابر حریم شخصی نساخته است. تحلیل حرکات موس و کی بورد برای شناسایی، تکنیکی است که مدت ها از آن استفاده شده است».

روبرت نیورت از بخش COO سایت پرایویت می گوید گوگل هم اکنون نیز می تواند کاربر را از دستگاهی به دستگاه دیگر بدون اطلاعات این تکنولوژی No CAPTCHA-reCAPTCHA نیز ردیابی کند.

او می افزاید: « حرکات موس تنها تکه ای از دنیای اطلاعات است و آن قدرها چشمگیر نیست. در کل، چالش های بزرگ تر و مهم تری برای حریم شخصی وجود دارد.»

به هر روی، بنا به گفته ی اندرل، کمپانی گوگل، اطلاعات کاربر را دارد و راه های بسیار دیگری نیز برای کسب آن دارد. اگر نگران اطلاعاتی هستید که گوگل درباره ی شما به دست می آورد پیش از کلیک بر روی ویجت کاپچا نیز تقریبا خیلی دیر شده است.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید