• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 04

چگونه وب سایتی بسازید که از آن سود ببرید؟ و چرا به وب سایت نیاز دارید؟

چرا بايد يك وب سايت بسازم؟

آيا مي خواهيد يك وب سايت بسازيد؟ بسيار عالي! به شما تبريك مي گويم! احتمالاً براي اين منظور نرم افزار هايي را تهيه كرده ايد تا وب سايت مورد نظر خود را طراحي كنيد. اما براي ساخت و طراحي يك وب سايت فوق العاده نرم افزار تنها چيزي نيست كه به آن نياز داريد. بايد در درجه اول خلاقيت، ديد مناسب، طرحي جامع داشته باشيد و به خوبي بدانيد كه چرا مي خواهيد وب سايتي طراحي كنيد. در اين مقاله سعي مي شود در ساخت يك وب سايت ديد بهتري به شما ارائه كنيم و درک درستی از اینکه به چه دليل مي خواهيد وب سايتي طراحي كنيد و با ساخت اين وب سايت چه چيزي را مي خواهيد هدف بگيريد خواهید داشت. پس قلم خود را برداريد و افكار خود را روي كاغذ بنويسيد تا چگونه وب سايتي فوق العاده بسازيد.

نرم افزار های مورد نیاز برای مدیریت وب سایت

درك علت ساخت وب سايت

در اوايل دوران اينترنت همه وب سايت ها شكل و قيافه يكساني داشتند و كاراهايي كه مي توانستيد در آنها انجام دهيد مشابه يكديگر بودند. كمي بعد يك وب سايت در حد متوسط را مي توانستيد چيزي مانند يك كتاب آنلاين در نظر بگيريد. به طور خلاصه در گذشته اينترنت از نظر گرافيكي در سطحي بسيار ابتدايي قرار داشت و خبري از پويايي و ارتباط دو سويه نبود. اما امروز همه چيز عوض شده است در دنياي امروز وب سايت ها به زيباترين شكل ممكن و با قابليت هاي بسياري براي كاربر طراحي مي شوند ابزارهاي مختلفي در اختيار كاربران قرار مي گيرد و ارتباطي دو سويه يا چند سويه مي توان برقرار كرد اينترنت به شاهراه اطلاعات و ارتباطات تبديل شده است. اگر در يك سازمان تجاري فعاليت مي كنيد، عضو انجمني هستيد، منصبي دولتي يا دانشگاهي داريد به احتمال زياد منافعي داريد كه به كمك يك وب سايت مي توانيد به آن دست يابيد و يا می خواهید كارهاي خود را به شكل بهتري انجام دهيد يا سود آوري بيشتري نصيب سازمان خود كنيد. البته هر فعاليتي نياز به وب سايت ندارد، و اين پرسش مطرح مي شود كه چرا بايد وب سايتي بسازم؟ در پاسخ بايد بگويم بيشتر سازمان ها و افراد به يك يا چند دليل زير در اينترنت حضور دارند و سعي مي كنند اين جايگاه را تثبيت كنند:

  • براي اينكه كالا يا خدمات خود را به صورت آنلاين بفروشند
  • براي اينكه ابزار ها و اطلاعات مورد نياز مشتريان خود را فراهم كنند.
  • براي اينكه كالايي مكمل را به مشتري بفروشند يا خدمات پس از فروش به مشتريان ارائه كند.
  • براي اينكه شركت ها و افرادي را كه حيطه كاري مشتركي دارند بيابند.
  • براي اينكه يك سازمان و هدفش را بشناسانند و تبليغ كنند.
  • براي اينكه در برابر ساير رقبا درجايگاه پايين تري قرار نگيرد.
  • براي اينكه ان جي او يا گرو هايي با اهداف خاص ايجاد کنند.
  • براي به اشتراك گذاشتن كارهاي هنري، دست نوشته ها يا عكس ها
جايگاه خود را در اينترنت پيدا كنيد.

قبل از اينكه كار بر روي وب سايت خود را شروع كنيد بايد بدانيد چه نوع سايتي مي خواهيد بسازيد، براي اين منظور بايد به پرسش هاي زیر توجه كنيد. به اين ترتيب مي توانيد مشتريان يا مخاطبان خود را هدف بگيريد و خود را براي كار آماده كنيد.

به محتوا توجه كنيد
  • چه محتوايي اعم از متن، فيلم، تصوير و… قرار است در وب سايت شما وجود داشته باشد.
  • هر از چند گاهي اين محتويات به روز رساني خواهند شد؟
  • آيا وب سايت ديگري مانند آن چيزي كه شما مي خواهيد وجود دارد؟ اگر اين چنين است، چگونه وب سايت خود را از آنها متمايز مي كنيد؟

به بازار وب سايت هايي كه همه يك چيز را عرضه مي كنند توجه كنيد از هر پنج سايت فقط يك سايت مي تواند سر پا بماند و به كار خود ادامه دهد. بنابراين بسيار مهم است كه قبل از اين كه شروع كنيد بدانيد رقباي شما كه هستند و براي اينكه در مقابل آنها قد علم كنيد بايد چقدر هزينه كنيد.

محيط و ساختار مناسب را انتخاب نماييد
  • مي خواهيد محتواي شما با چه ساختار و شكل و شمايلي به مشتري عرضه شود؟ آيا مي خواهيد فقط از متن و گرافيك استفاده كنيد، يا مي خواهيد از تصاوير متحرك و انيميشن هم استفاده كنيد و يا مي خواهيد از ساختاري استفاده كنيد كه پاسخگوي نياز مشتريان و مخاطبان شما باشد.
  • براي اينكه مخاطب شما بتواند به محتواي شما دسترسي داشته باشد بايد چه امكاناتي داشته باشد؟ آيا بايد افزونه هاي نرم افزاري نصب كند تا بتواند فيلم ها، بازي ها و محتواي مورد نظر شما را ببيند؟ يا مي خواهيد مطالب و محتواي شما به ساده ترين شكل ممكن در اختيار مخاطب قرار گيرد.
مخاطب خود را بشناسيد
  • با محتوايي كه ارائه مي كنيد مي خواهيد چه كساني را مخاطب قرار دهيد؟
  • آيا آنها به اين اطلاعات و مطالب نياز دارند؟
  • آيا هم اكنون جايي يا وب سايتي هست كه آنها بتوانند اين مطالب را تهيه كنند؟
  • رفتار ها و علايق مخاطبان شما چگونه است و آنها به چه چيزهايي علاقه نشان مي دهند؟
  • اگر مخاطب وب سايت شما شامل گروه هاي مختلفي مي شود آيا بايد محتوا را براي هر گروه از مخاطبان به شكل مختلفي ارائه نمود؟ در اين صورت به يك زبان برنامه نويسي پويا نياز داريد تا به كمك آن بتوانيد محتواي متفاوت را به شكل متفاوتي به گروه هاي متفاوت از مخاطبان ارسال نماييد.
حجم كار خود را مديريت كنيد
  • براي اينكه بتوانيد اين وب سايت را راه اندازي كنيد و بتوانيد از آن به خوبي پشتيباني كنيد چه ميزان فعاليت و زمان بايد صرف آن كنيد؟
  • آيا كسي را كه روي وب سايت شما كار كند داريد؟
  • چه كسي قرار است طرح گرافيكي وب سايت شما را طراحي كند؟ و اگر خود به تنهايي مي خواهيد اين كار را انجام دهيد بهتر است دانش و ابزار لازم را در اين زمينه داشته باشيد.
  • آيا براي اينكه وب سايت خود را به مرحله شكوفايي برسانيد براي خود زماني را مشخص كرده ايد؟

اينها پرسش هايي نيستند كه بخواهيد جواب بله يا خير به آنها بدهيد بلكه به گونه اي طراحي شده اند كه به شما كمك كنند براي ساخت يك وب سايت با توجه به نياز خود ايده هاي مناسبي بدست آوريد. اگر بخواهم با شما رك صحبت كنم برای یک وب سایت شخصی توجه به اين پرسش ها خيلي مهم نيست هر چند مي تواند كمك كند بهتر به هدف خود برسيد. اما اگر مي خواهيد محصول جديدي را از طريق وب سايت خود بفروشيد و آنرا به ديگران معرفي كنيد یا می خواهید سازمان، گروه یا شرکت خود را تبلیغ نمایید بايد با چشم باز عمل كنيد و به وب سايت هاي مشابه سري بزنيد و سعي كنيد بهتر از رقبا عمل كنيد و بايد وب سايت خود را به گونه اي طراحي كنيد و در اختيار مشتري يا مخاطب قرار دهيد كه هدف نهايي شما را برآورده كند بايد قبل از طراحي بدانيد مشتريان شما چه مي خواهند، به چه زباني صحبت مي كنند، آيا يك وب سايت دو يا چند زبانه نياز داريد، آيا طراحي شما حسي از اعتماد و اطمينان در آنها ايجاد مي كند؟ و بسياري از پرسش هاي اين چنيني كه همه با توجه به مخاطب شما مطرح مي شوند و تازه پس از اين كه طراحي وب سايت به پايان مي رسد كار شما براي ايجاد محتوا و به روزرساني شروع مي شود كه اين روند در موفقيت وب سايت شما نقش اساسي بازي مي كند. بايد محتواي مفيدي براي مشتري ايجاد نماييد تا بتوانيد او را به سمت خود جذب كنيد. بايد اطلاعات تماس شما به راحتي در دسترس مخاطب يا مشتري قرار گيرد. حتي پس از مدتي مجبور خواهيد شد در طراحي وب سايت خود تغييراتي ايجاد كنيد تا آنرا با نياز خود هماهنگ كنيد.

و این دریچه ای جدید است که به دنیای بیرون گشوده اید و از این به بعد همه چیز به شما و توانایی های شما بستگی دارد. چرا معطل هستید دنیایی هیجان انگیز در انتظار شماست!

نوشته: ديمون دين و اندي كويت

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. به نظر شما چه سایتی راه اندازی کنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید