• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 06

روانشناسی موفقیت

برای موفقیت یک کسب و کار به چیزی بیش از آن چه که در ظاهر دیده می شود نیاز دارید. اجازه دهید برای روشن شدن موضوع آنچه را که برای یکی از مشتریانم پیش آمده بود بیان کنم. او در عجب بود چگونه است که هر چه تلاش می کند نمی تواند مانند گذشته موفق باشد. او مانند گذشته عمل می کرد ولی آن نتیجه ای را که انتظار داشت بدست نیاورده بود.

روانشناسی موفقیت

من نشستم و به حرف های او گوش دادم و تک تک کارهایی را که انجام داده بود بررسی کردم تا بفهمم مشکل از کجاست، او همه کارهای گذشته را انجام می داد. اما اکنون نتایج ضعیف تری داشتند. او هنوز همان قدر پول خرج تبلیغات می کرد. هنوز هم همان محصولات مشخصی را می فروخت و همان خدمات را ارئه می داد اما بعضی چیزها تغییر کرده بود، چون فروش او بیش از 20 درصد افت کرده بود.

من با پرسیدن سوالات بیشتری درباره کسب و کارش بررسی مشکل را ادامه دادم. قبل از هر چیزی می خواستم بدانم آیا او از شغل خود راضی است و از کار کردن لذت می برد. خیلی طول نکشید که پاسخ خود را پیدا کردم. بعد از 10 سال کار مداوم و یکنواخت روزانه آماده یک تغییر بود. او از کار خود خسته شده بود. و از فردی که با شور و اشتیاق کار خود را انجام می داده به کسی تبدیل شده بود که کار خود را کسالت بار می دید. دیگر چیزی برای رقابت و به چالش کشیدن وجود نداشت او به یک تغییر اساسی نیاز داشت.

اما خودش نمی دانست که در حالاتش تغییراتی ایجاد شده است حداقل اگر هم می دانست در ناخودآگاهش بود. و فقط با پرسیدن یک سری پرسش ها متوجه افت انگیزه کاری خود شد به این ترتیب به او کمک کردم تا متوجه تاثیر این بی انگیزگی در موفقیت کسب و کارش شود.

در حقیقت با پرسش های بیشتر بود که متوجه شدم که انگیزه او تا چه حد کاهش پیدا کرده است طوری که گاه فروشگاه خود را دیر باز می کرد. و نمی توانست تا شب برای بستن مغازه صبر کند و زود تر از موعد فروشگاه را تعطیل می کرد یا برای مشتری که آخر وقت در حال خرید کردن بود 5 دقیقه منتظر نمی ماند. در حقیقت با این بی انگیزگی در حال خراب کردن رابطه خود با مشتری بود.

و این همه مشکل نبود. چون به خاطر بی تفاوتی به کسب و کار خود هر از چند گاهی کمبود کالایی در فروشگاه رخ می داد چون از چک کردن مداوم لیست موجودی کالا و موجودی انبار خسته شده بود، از اینکه هر چند روز برای تامین اجناس مورد نیاز مسیری طولانی را باید رانندگی می کرد خسته شده بود. شاید این کار به نظر خیلی مهم نیاید اما تاثیر بسیار بزرگی در موفقیت یک کسب و کار دارد. به عبارت دیگر نداشتن اشتیاق کافی برای کار کردن به قیمت شکست کسب و کارش تمام می شد.

این چیزی است که من به آن روانشناسی موفقیت می گویم. این علمی است که به کمک آن می توانید بفهمید چه چیزی سبب می شود با اشتیاق بالا کار کنید. این همان چیزی است که شما را صبح زود به سمت کار می کشاند و سبب می شود شب ها تا دیر وقت کار کنید و هنگامی که همه در حال خوش گذراندن در تعطیلات خود هستند شما کار می کنید. اما وقتی که انگیزه شما از بین می رود، شور و اشتیاقی برای کار کردن ندارید و وقتی که توانایی ادامه دادن مسیری را که همیشه می رفته اید ندارید، این نشانه خیلی بدی است و می تواند به راحتی کسب و کار شما را با بحران روبرو کند.

حال که دانستیم انگیزه و اشتیاق گرداندن کسب و کار اینقدر مهم است راه حل چیست؟ چگونه می توان فهمید که آیا هنوز انگیزه کافی برای ادامه کسب و کار داریم و می توانیم در برابر رقبا در بهترین وضعیت ممکن باشیم و به گونه ای عمل کنیم که مشتریان با اطمینان خاطر با ما کار کنند؟

برای شروع از خود بپرسید کسب و کار شما چقدر برای شما ارزش دارد؟ از نظر شما کسب و کارتان چه معنایی دارد؟ آیا پاسخهای مثبت و مطلوبی به این پرسش ها می دهید؟ یا پاسخ های شما بدبینانه و منفی گرایانه هستند؟ اگر پاسخ ها بیشتر منفی گرایانه هستند خوب برای حل آنها و تبدیل کردنشان به پاسخ های سازنده و مثبت گرا چه کاری می توانید انجام دهید؟

آیا وقتی کار می کنید از فعالیت خود لذت می برید؟ منظور من این است که وقتی که کار سخت یا کسالت بار می شود آیا می توانید راهی پیدا کنید که آنرا کمی سرگرم کننده تر و دلپذیرتر کنید؟ به عنوان مثال من از رفتن به اداره پست برای انجام برخی کارها بیزار بودم اما اکنون هر بار که به اداره پست می روم برای مجموعه تمبری که دارم یک سری تمبر زیبا خریداری می کنم. و چون می دانم که هر بار که به اداره پست می روم تمبر های جدیدی به کلکسیون خودم اضافه می کنم پس این کار را با اشتیاق بیشتری انجام می دهم. و به این ترتیب برای رفتن به ادره پست و انجام کارهای مربوط به آن ایجاد انگیزه کرده ام.

از تخیل خود استفاده کنید. اگر با خرید یک میز کار جدید انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می کنید پس حتماً این کار ار انجام دهید آن میز را بخرید و نگران قیمتش نباشید چون این میز واقعا پول ساز خواهد بود! کار کردن با انگیزه و شور و شوق بالا چنان تاثیری در موفقیت شغلی شما دارد که ارزش آن در برابر هزینه هایش ناچیز است.

شاید تا کنون متوجه شده باشید اما وضعیت روحی و روانی شما در هر کاری که انجام می دهید تاثیرگذار است. در برخوردی که با مشتریان خود دارید، در برخورد با کارمندانتان، در تبلیغات و در برخورد با تامین کنندگانی که با شما کار می کنند تاثیر گذار است. شاید نتوانم به خوبی بیان کنم که داشتن انگیزه و اشتیاق کافی برای موفقیت کسب و کار شما چقدر مهم است. اما باید بگویم این عامل بیشترین تاثیر را در موفقیت کسب و کار شما دارد حتی بیش از یک میلیون دلار سرمایه گذاری برای بازاریابی تاثیر گذار است!

تا زمانیکه خودتان از قدرت روانشناسی موفقیت بهره نبرده اید نخواهید توانست اثر شگفت انگیز و واقعی آنرا درک کنید. خودتان تحقیق کنید و به هر کسی که فکر می کنید انسان موفقی است نگاهی بیندازید. آیا آنها به کاری که انجام داده اند شور و اشتیاق زیادی نشان می دهند؟ بدون شک این گونه است!

اگر نمی توانید در خود این درجه از شور و اشتیاق را ایجاد کنید چه؟ شاید وقت آن باشد که در کار و حرفه ای که انتخاب کرده اید تجدید نظر نمایید. اگر واقعا به این نتیجه رسیده اید که به کاری که انجام می دهید کوچکترین علاقه ای ندارید و هر چه سعی کرده اید نتوانسته اید در خود ایجاد انگیزه کنید تا کنون با پافشاری بر این حرفه شانس خود را برای رسیدن به موفقیت به باد داده اید. شاید وقت آن باشد که یک بار دیگر شانس خود را امتحان نمایید شاید بهتر باشد به دنبال علاقه خود بروید و کاری را انجام دهید که می دانید با شور و شوق و انگیزه بالا برایش تلاش خواهید کرد. فراموش نکنید این زندگی هر روز شماست این چیزی نیست که بخواهید یک روز یا یک مدت کوتاه تحملش کنید بلکه این زندگی شماست که دوباره تکرار نخواهد شد.

نوشته: روبرت ایمبریالمشاور کسب و کار

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید