• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 20

آیا خوردن غذاهای ساخته شده با مهندسی ژنتیک سالم هستند؟

کشاورزی بیو تکنولوژی چیست؟

بیو تکنولوژی به روش هایی اطلاق می شود که از ارگانیسم های زنده و یا قسمتی از اجزای این ارگانیسم ها استفاده می کنند. از این روش ها برای تولید یا اصلاح محصولاتی برای مقاصد خاص استفاده می شود. پزشکی نوین، کشاورزی و صنعت در مقادیر وسیع از بیوتکنولوژی استفاده می کنند. در بیو تکنولوژی سنتی به عنوان مثال از مخمر نان، برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است.

keshavarzi1

چگونه می توان از بیو تکنولوژی در کشاورزی استفاده کرد؟

ژن ها قسمتی از کدهای DNA هستند که تمام فرآیندهای زیستی را در موجودات زنده تنظیم می کنند. تمام اطلاعات ژنتیکی موجودات زنده در همه ی سلول ها موجود است و ژنوم نامیده می شود. مهندسی ژنتیک اجازه ی انتقال ژن بین موجودات زنده که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست، را می دهد. به عنوان مثال ژن یک باکتری را می توان درون سلول های گیاهان قرار داد تا در مقابل حشرات مقاوم باشند. چنین محصولاتی را مواد یا محصولات اصلاح شده ی ژنتیکی می نامند.

آیا پرورش سنتی گیاهان روی سلامتی و محیط زیست تاثیر دارد؟

در پرورش سنتی توجه کمتری به تاثیرات احتمالی گونه های گیاهی جدید بر سلامت غذایی و محیط زیست می شود. با این حال در بعضی از موارد چنین پرورش هایی باعث آسیب بر سلامت انسان می شود.

آیا خوردن غذاهای ساخته شده با مهندسی ژنتیک سالم هستند؟

این نوع غذاها به نظر سالم می رسند با این حال نبود شواهدی راجع به ضرر و زیان این نوع غذاها، دلیلی بر نبود خطرات احتمالی نیست. احتمال اثرات دراز مدت غذاهای اصلاح شده ی ژنتیکی قابل چشم پوشی نیست و باید بررسی های دقیقی در مورد هر کدام از این غذاها صورت گیرد . تحقیقات و روش های جدیدی برای مطالعه و جلوگیری از انتقال ژن هایی همچون ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در حال توسعه است. با این حال، غذاهایی که با این روش تولید می شوند می توانند منافع زیادی برسلامت انسان ها همچون مغذی سازی و از بین بردن آفت کش ها داشته باشند.

دانشمندان معتقدند آزمایش های مربوط به ایمنی این غذاها قبل از ورودشان به بازار باید صورت گیرد. در این ارزیابی غذاهای اصلاح شده ی ژنتیکی با غذاهای معمولی که سلامت آن ها واضح و روشن است مقایسه می شوند. این مقایسه، مقدار تفاوتی را که باعث ایجاد اثرات مضر و آلرژی زا می شود را در نظر می گیرد.

آیا خوردن غذاهای با مهندسی ژنتیک سالم اند

کشاورزی و کاشت هر گونه ای تاثیری بر روی محیط زیست دارد. مهندسی ژنتیک ممکن است آسیب به محیط زیست را سریع تر کند و تاثیری مشابه کاشت سنتی و یا حتی بیشتر از آن را روی محیط زیست داشته باشد. با تغییر ژن ها در گیاهان کاشته شده، امکان انتقال این ژن ها به گونه های وحشی وجود دارد. با این حال بسیاری از گیاهان بومی منطقه ای که در آن کاشته می شوند نیستند و خانواده ی وحشی در آن منطقه ندارند که ژن ها را به آن ها انتقال دهند. ولی اگر این انتقال ژن اتفاق بیفتد، بعید است که گیاهان هیبریدی یا مخلوط، موفق به رشد در محیط وحشی شوند زیرا آن ها تنها می توانند در محیط کشاورزی و مشخص شده رشد نمایند. در آینده مکانیسم ها و فرآیندهایی طراحی خواهد شد که از انتقال ژن ها به سایر گیاهان جلوگیری کند. بحث های زیادی در مورد آسیب این نوع گیاهان نه تنها بر روی آفت کش ها بلکه بر روی سایر گونه ها همچون پروانه وجود دارد.

تاثیر غذای اصلاح شده ی ژنتیکی بر روی غذاهای حیوانات

غذای حیوانات شامل دانه های اصلاح شده و آنزیم هایی است که از اصلاح میکرو ارگانیسم ها به دست آمده اند. توافق کلی در مورد این که DNA و پروتیین های اصلاح شده در دستگاه گوارشی به سرعت شکسته می شوند وجود دارد. تا به امروز تاثیرات منفی بر روی حیوانات گزارش نشده است.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید