• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 26

راز پیدایش شفق تتا

دانشمندان راز معمای فضایی شفق تتا را حل کردند. شفق ها قابل رویت ترین اثر خورشید بر زمین هستند. آن ها به عنوان صفحات رنگی در آسمان شب دیده می شوند که به چراغ های جنوبی و شمالی معروف اند.

 shafagh1

این شفق ها در اثر بادهای خورشیدی ایجاد می شوند. بادهای خورشیدی جریانی از پلاسما یا همان ذرات اتمی باردار هستند که در حال حمل میدان مغناطیسی خود با میدان مغناطیسی زمین تعامل و برهم کنش دارند.

معمولا منطقه ی اصلی نمایش این شفق ها، بیضی auroral است که در 65 تا 70 درجه شمالی یا جنوبی خط استوا نهفته است. با این حال، شفق ها می توانند در عرض های جغرافیایی بالاتر نیز رخ دهند.

شفقی به نام تتا وجود دارد که دلیل نامگذاری آن، شباهت آن به حرف یونانی تتا است. یک شفق بیضی شکل که خطی از مرکز آن عبور کرده است. با این که علت تولید و انتشار شفق های بیضی شکل به خوبی معلوم است اما منشا این شفق ها تا به امروز معلوم نبود.

راز پیدایش شفق تتا

دانشمندان ذراتی را در دو لوب مگنتوسفر پیدا کردند. پلاسماهایی که در لوب ها وجود دارد معمولا سرد است اما تحقیقات پیشین نشان می داد که شفق تتا با پلاسمای لوب گرم در ارتباط است. دکتر رابرت فییر می گوید: پیش از این مشخص نبود که آیا این پلاسما حاصل ورود مستقیم بادهای گرم خورشیدی به لوب های مگنتوسفر است یا این که این پلاسما با پلاسمای ناحیه ی شب زمین در ارتباط است.

یک ایده این است که روند اتصال مجدد مغناطیسی در ناحیه ی شب زمین باعث ایجاد پلاسمای گرم به دام افتاده در لوب عرض جغرافیایی بالاتر می شود. این معما بالاخره با جمع آوری اطلاعات توسط ماهواره ی فضایی ناسا image و خوشه ی آژانس فضایی اروپا در 15 سپتامبر سال 2005 حل شد.

در حالی که چهار ماهواره ی خوشه در نیمکره ی جنوبی لوب مغناطیسی قرار گرقته بود، ماهواره ی image دید وسیعی نسبت به نیمکره ی جنوبی شفق داشت. یکی از ماهواره های خوشه، پلاسمای پرانرژی نامشخصی را در لوب مشاهده کرد و ماهواره ی image قوس شفق تتا را در حال عبور از ردپای مغناطیسی خوشه رصد کرد.

دکتر فییر در مود این مشاهدات چنین می گوید: ما دریافتیم که پلاسمای پر انرژی در میدان مغناطیسی عرض های جغرافیایی بالا که توسط فرآیند اتصال مجدد مغناطیسی بسته شده بود ایجاد می شود که باعث گرمای نسبی پلاسما شده بود. از آن جایی که خطوط مغناطیسی بسته بود مشاهدات با ورود مستقیم بادهای خورشیدی ناسازگار است. با مطالعه ی این موضوع و سایر فرضیات در مورد شفق تتا، دریافتیم که دلیل ایجاد شفق تتا فر آیند به دام افتادگی پلاسماست.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید