• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 02 / 13

سفرنامه کارلسروهه

اکنون که این چند خط را می نویسم در فرودگاه اشتوتگارت هستم در حال ترک  آلمان دو هفته را بخاطر یک سفر کاری در کارلسروهه بودم پس از چند روز پر مشغله فرصتی دست داد تا روز های تعطیل آخر هفته سری هم به شهر های مجاور بزنم که واقعا تجربه جالبی بود اما در این مقاله می خواهم از شهر کارلسروهه صحبت کنم و اگر عمری باشد در آینده درباره شهر های اطراف مطالبی ارائه خواهم کرد. کارلسروهه  مانند چندین شهر دیگر آلمان کنار رود راین ولی در ساحل شرقی آن واقع شده است. ارتفاع شهر از سطح دریا کنار رود راین  100 متر است و در بلندترین قسمت جاییکه برج مخابراتی آن واقع شده است ( Wettersbach  ) ارتفاع از سطح دریا 322 متر است.

کارلسروهه سفرنامه

کارلسروهه شهری کوچک در جنوب غربی آلمان از ایالت بادن وورتمبرگ است. کارلسروهه محل استقرار دادگاه فدرال دادگستری آلمان است که از نظر قضایی در بالاترین سطح قرار دارد.

تاریخچه

بر طبق افسانه های که برخی می گویند به حقیقت بسیار نزدیک است کارلسروهه که یک لغت آلمانی است در ترجمه انگلیسی به نام تفرجگاه چارلز (یا به آلمانی کارل) آمده است. چارلز ویلیام سوم که حاکم و مرزبان بادن دورلاخ بود در یک سفر که برای شکار رفته بود برای استراحت مدتی را خوابید و در خواب دید که شهر جدیدی بنا کرده است.

چارلز ویلیام شهر خود را در 17 ام جوئن 1715 میلاد بنا کرد او پس از اینکه با ساکنان شهر خود دورلاخ مشاجره کرد و نتوانست با آنها به توافق برسد شهر خود را در محل کاخ فعلی کارلسروهه بنا کرد و کارلسروهه مرکز ایالت بادن دورلاخ شد.

قسمت اعظم بناهای تاریخی این شهر در جنگ جهانی دوم در اثر بمب باران ویران شده است. اما پس از جنگ دوباره بازسازی شد.

k1

این شهر از سال 1945 تا 1995 محل یکی از پایگاه های نظامی آمریکا بوده است که از بازمانده های آن برای شهر کارلسروهه استفاده شده است.

دیدنی های کارلسروهه

روبروی ایستگاه اصلی راه آهن شهر مرکز اطلاعات جهانگردی یا tourist information قرار دارد که می توانید از آنجا به صورت رایگان نقشه شهر که دیدنی های شهر در آن مشخص شده است را دریافت کنید. و در صورت پرداخت مبلغی می توانید امکانات بیشتری دریافت نمایید یا راهنمای شخصی داشته باشید، تا از زمان خود بهترین استفاده را ببرید اگر چند نفر باشید این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. و اما جاهای دیدنی شهر کارلسروهه:

مارکپلاتز این یک هرم سنگی است که محل دفن بنیانگذار کارلسروهه را مشخص می کند.

Stadtgarten  باغی است که در نزدیکی ایستگاه راه آهن واقع شده است و باغ وحش کارلسروهه هم در آن واقع شده است که یکی از قدیمی ترین باغ وحش های آلمان است.

کاخ کارلسروهه که به آلمانی به آن اشلاس می گویند جایی بسیار زیبا است که معماری بسیار جالبی دارد و باغ اطراف آن به زیبایی آراسته شده است و گلخانه هایی هم از کاکتوس ها و دیگر گیاهان وجود دارد و در آن راه هایی برای پیاده روی در جنگل ساخته شده است. چون در این جنگل ( Black Forest ) ممکن است به راحتی گم شوید و کیلومتر ها از شهر دور شوید بنابراین  نباید از جاده خارج شوید.

کاخ کارلسروهه

k19

k18

قدیمی ترین کلیسای کارلسروهه با نام Stadtkirche است بین سال های 1773 تا 1776 میلادی ساخته شده است.

کلیسای سنت استفان یکی از شاهکارهای معماری نئوکلاسیک است که در سال های 1808 تا 1814 میلادی با الهام از معبد معروف رومیان ساخته شده است.

k12

k11

کلیسای گراند دورلاخ که بین سال های 1896 تا 1889 ساخته شده است این کلیسا در داخل جنگل ساخته شده است این ساختمان بیشتر آرامگاه است تا اینکه کلیسا باشد.

 k26

در کارلسروهه خانه اوپرا (تئاتر ایالت بادن)، همچنین چندین گالری هنری مستقل وجود دارد. گالری هنر ایالتی یا Staatliche Kunsthalle در سال 1846 میلادی توسط Heinrich Hübsch ساخته شده است. در آن مجسمه ها و نقاشی هایی از شش قرن وجود دارد که مربوط به کشور های آلمان، فرانسه و هلند است. این موزه در کنار باغ کاخ کارلسروهه قرار دارد، برای پیدا کردن آن در گوگل مپ کافیست آدرس زیر را در گوگل مپ قرار دهید:

Hans-Thoma-Straße 2, 76133 Karlsruhe, Germany

k21

موزه هنر کارلسروهه که اخیرا در آن تغییرات اساسی ایجاد شده است یکی از مهمترین موزه های هنر در این ایالت است.

کلیسای Christuskirche که در سال 1896 تا 1900 در آغاز سمت غربی شهر بنا شده است کلیسا متعلق به پرتستان هاست. ناقوس این کلیسا که از جنس برنز بود در زمان جنگ جهانی دوم برای مصارف نظامی ذوب شد و در اثر بمباران صدمات زیادی به آن وارد شد ولی دوباره بازسازی شده است و می توانید آنرا به شکل امروزی آن ببینید. آدرس آن در گوگل مپ:

Riefstahlstraße 2, 76133 Karlsruhe, Germany

 k17

 موزه تاریخ طبیعت شامل قسمت های مختلفی از موجودات زنده تا فسیل ها و اسکلت های دایناسور ها و حیوانات تاکسیدرمی شده شامل پرندگان، جوندگان حیوانات درنده و… است. آدرس آن در گوگل مپ:

Staatliches Museum für Naturkunde Karlsruhe
Erbprinzenstr. 13
D-76133 Karlsruhe

k27

k23

k22

k8

k9

k5

k6

k7

k3

k4

k10

و این هم دستگاه شبیه ساز زلزله در موزه تاریخ طبیعت کارلسروهه که با ایستادن بر روی آن می توانید شدت زلزله های واقعی را که قبلا در چند کشور مختلف روی داده است حس کنید و تفاوت شدت زلزله ها را در مقیاس ریشتر متوجه خواهید شد

 

کارلسروهه کنونی

قبل از هر چیز درباره جابجایی در این شهر بگویم که به کمک تراموا می توانید به راحتی به قسمت های مختلف شهر دسترسی داشته باشید. اگر بیش از یک روز در این شهر اقامت دارید می توانید برای کل مدت اقامت خود بلیط تراموا بخرید و بدین ترتیب بدون محدودیت در کل مدت اقامت خود با کمترین هزینه ممکن جابجا شوید. همچنین می توانید از اتوبوس استفاده کنید اما ساده ترین و در دسترس ترین وسیله حمل نقل در کارلسروهه تراموا است. و البته در صورت تمایل می توانید از تاکسی استفاده کنید که هزینه بیشتری دارد. و اگر به رانندگی علاقه مند باشید و گواهینامه رانندگی خود را بین المللی کرده باشید می توانید خودرویی اجاره کنید این کار هم در صورتی به صرفه است که چند نفری باشید. و البته باید حواستان باشد که جریمه های رانندگی در آلمان سنگین هستند و باید قوانین را کاملاً رعایت کنید.

k16

رستوران های مختلفی در کارلسروهه یافت می شود بیش از همه رستوران های ترکی را می بینید که بیشتر آنها کباب ترکی سرو می کنند. همچنین رستوران های چینی هم به تعداد کافی در کارلسروهه وجود دارند که قیمت مناسبی دارند و اگر بخواهید نودل چینی را امتحان کنید به مشکل نمی خورید البته توصیه می کنم نودل با سبزیجات را امتحان کنید چون نودل با گوشت گاو هم دارند فکر نمی کنم به ذائقه ما ایرانی ها سازگار باشد. در ضمن هات داگ های آلمانی هم معروف هستند و با قیمت مناسبی می توانید آنها را امتحان کنید. پیتزا و همبرگر هم به در قسمت های مختلف بازار در دسترس است و می توانید انواع مختلف آنها را امتحان کنید. همچنین رستوران های عربی هم در کارلسروهه یافت می شد. یک روز که عازم اشتوتگارت بودم. در ایستگاه راه آهن یک ساندویچ موزارلا ( پنیر و گوجه) را برای صبحانه امتحان کردم که طعم خوبی داشت. قیمت مواد غذایی نسبت به بقیه اجناس مناسب است.

k15

k24

نودل چینی همراه با سبزیجات

این شهر جمعیتی در حدود سیصد هزار نفر دارد. رفتار مردم در کارلسروهه بسیار خوب است این شهر یکی از امن ترین شهر های دنیاست و از نظر جرم و جنایت در سطح بسیار پایینی قرار دارد در این شهر افراد زیادی با ملیت غیر آلمانی ساکن هستند اما زندگی خوب و مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند درباره نژاد پرستی مردم در کارلسروهه باید بگویم در ظاهر چیزی به نظر نمی رسید اما وقتی با ایرانی های مقیم این شهر صحبت می کردیم متوجه شدم که هنوز این حس در اعماق وجود آلمانی ها وجود دارد هر چند علنی نیست و به عنوان مسافر در مدتی کوتاه احتمالا متوجه این موضوع نشوید. اما به گفته ایرانی هایی که آنجا ساکن بودند خارجی هایی که در این کشور کار می کنند به نسبت یک آلمانی سخت تر می توانند پیشرفت کنند. حتی در این مدت کوتاه من با یک صحنه از این نوع برخورد کردم وقتی می خواستم از فروشگاهی وسیله ای برقی بخرم و همه چیز تمام شده بود و منتظر بودم تا آنرا برای من بسته بندی کنند. پیرزنی وارد شد و روی همان جنس دست گذاشت به آلمانی با هم صحبت کردند و فروشنده فقط یک عدد از آن را داشت و بدون اینکه چیزی به من بگوید آنرا از من گرفت و به آن خانم داد از این برخورد خیلی تعجب کردم اما آنرا به حساب اینکه آن خانم خیلی پیر بود و باید رعایتش را می کردم گذاشتم و از فروشگاه بیرون آمدم و حرف های ایرانی های مقیم آلمان را بخاطر آوردم.

یکی از جالب ترین رفتار های آلمانی ها این است که بسیار منظم هستند و قانون را رعایت می کنند. شب های زمستان خیلی زود خلوت می شود و کمتر خودرویی در خیابان رفت آمد می کند اما هیچ عابر یا خودرویی از چراغ قرمز عبور نمی کند. این رفتار آنها  از این نظر که به قانون احترام می گذاشتند بسیار قابل تحسین بود. در  قطار ها و تراموا ها همه قبل از رسیدن به ایستگاه جلوی درب خروجی آماده هستند کسانی که در ایستگاه منتظر سوار شدن هستند منتظر می شوند تا همه پیاده شوند و سپس سوار می شوند. در تراموا ها، مترو ها  و چراغ قرمز خط عابر پیاده تسهیلاتی برای افراد پیر قرار داده شده است تا این افراد دچار مشکل نشوند و با فشردن دکمه ای چراغ زود تر سبز می شود یا درب تراموا تا پیاده شدن آنها باز می ماند.

کارلسروهه محل تولد افراد معروفی هم هست که از آن جمله می توان به کارل بنز مخترع اتومبیل و کارل دریس مخترع دوچرخه اشاره کرد که نقش مهمی در صنعت حمل و نقل دنیا داشتند.

مهاجرین زیادی در این شهر زندگی می کنند که بیش از همه ترک های ترکیه و در حدود 6 درصد بیشترین خارجی های این شهر را تشکیل می دهند، ایتالیایی ها با 4 درصد، رومانیایی ها با دو نیم درصد، کرواسیایی ها با دو و دو دهم درصد، صرب ها، روس ها فرانسوی ها و اوکراینی ها در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

معماری

فردریچ وینبرنر معمار بزرگ متولد کارلسروهه است و بسیاری از بناهای زیبای این شهر را طراحی کرده است
در کارلسروهه ساختمان های زیبای بسیاری می بینید برخی از آنها تاریخی هستند البته بیشتر قسمت های تاریخی بازسازی شده است چون بعد از جنگ جهانی دوم به شدت تخریب شده بودند. و برخی هم قدمت چندانی ندارند ولی مانند ساختمان های قدیمی به زیبایی بنا شده اند. اگر به معماری علاقه مند هستید دیدن این شهر زیبا را به شما توصیه می کنم.

k14

یک مدرسه ابتدایی در کارلسروهه

k13
برقراری ارتباط در کارلسروهه و شهرهای آلمان

در کشور آلمان تابلو های راهنما همه به آلمانی هستند و راهنمایی به انگلیسی نمی بینید. اما نسل جدید و تحصیل کرده ها به خوبی انگلیسی صحبت می کنند و اگر کمی به انگلیسی مسلط باشید مشکلی برای برقراری ارتباط ندارید. همچنین مردم به خوبی به توریست ها کمک می کنند بیشتر افراد با لبخند و روی خوش به شما پاسخ می دهند و سعی می کنند مشکل شما را برطرف کنند و از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر گوشی اندرویدی داشته باشید و از گوگل مپ استفاده کنید بسیار مفید خواهد بود چون آدرس ها را به کمک آن می توانید به راحتی بیابید و مسیر حرکت تراموا ها هم به خوبی در آنها مشخص شده است و می توانید خط تراموای خود را از روی نقشه به درستی پیدا کنید.

اقتصاد و برتری های قابل توجه کارلسروهه

بزرگترین پالایشگاه آلمان در کارلسروهه در غربی ترین قسمت شهر و کنار رود راین قرار گرفته است. و همچنین Technologieregion Karlsruhe یک کنفدراسیون آزاد است که برای پیشرفت فناوری و توسعه صنعتی در شهر های اطراف فعالیت می کند و در این منطقه 20 درصد از مشاغل در زمینه تحقیق و توسعه ایجاد شده است. EnBw یکی از بزرگترین شرکت های تولید، توزیع و انتقال در این شهر مستقر است. همچنین کارلسروهه مقر نیروگاهی شرکت بزرگ زیمنس است.

این شهر به خاطر دانشگاه کارلسروهه تا مدت ها پایتخت اینترنت آلمان بود که البته امروزه این افتخار به شهر فرانکفورت می رسد. اما هنوز مقر شرکت های بزرگ اینترنتی آلمانی در این شهر است که از آن جمله می توان به web.de و schlund+partner اشاره کرد.

 یکی از بزرگترین شهرک های دانش بنیان به نام Stadtwiki Karlsruhe در این شهر واقع شده است.

همچنین اولین موتور جستجوی کتاب توسط دانشگاه کارلسروهه بنیان گذاری شده است که یکی از بزرگترین منابع کتاب و نشریات است و کتاب خانه های بسیاری را در آلمان و چند کشور دیگر تحت پوشش دارد و محققین می توانند به راحتی از آن استفاده کنند چیزی در حدود 500 میلیون کتاب و نشریه در این بانک اطلاعاتی وجود دارد.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. بسیار جامع، کامل و خواندنی بود

    امیدوارم خوش گذشته باشه. مرسی

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید