• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 02 / 17

پنج نشانه كه مي گويد نوجوان شما در خطر است!

چه چيزي باعث مي شود كه نوجوانان آينده خود را فنا كنند و تحت تاثیر همسالان خود كارهايي انجام دهند كه تا آخر عمر پشيمان شوند؟ آيا ممکن است فرزند شما در مسيري خطرناك قرار بگیرد؟ اينها نشانه هايي هستند كه هشدار مي دهند و بايد هنگام مواجهه با آنها جدي باشيد و به فكر رفع مشكل باشيد اما اين نشانه ها چه هستند:

مشکلات نوجوانی

اولين نشانه خطر در نوجوانان: خود را از خانواده جدا مي كنند.

وقتي كه فرزند شما زمان زيادي را خارج از خانه مي گذراند يا هنگامي كه در خانه است از ديگران فاصله مي گيرد یا در اتاق خود را قفل مي كند به عقيده دكتر فيل اين نشانه خوبي نيست اين يك پرچم قرمز است. اگر نوجوان شما سعي مي كند خود را از شما يا همسرتان دور كند،  حتماً دليلي وجود دارد. به عنوان پدر يا مادر مسئول هستيد كه دليل اين تغييرات را بررسي كنيد.

دومين نشانه خطر در نوجوانان: تغييرات شديد در حالات.

آيا فرزند شما زماني بسيار دوستانه رفتار مي كند بسيار صحبت مي كند و لحظه اي بعد به فردي گوشه گير و عصباني تبديل مي شود؟ دكتر فيل مي گويد ممكن است او وقت خود را با افراد نادرستي مي گذراند، يا در حال تجربه تغييراتي هورموني يا اجتماعي است.

دكتر فيل هشدار مي دهد كه: « كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به همين سادگي به او اجازه ندهيد هر جايي كه دلش خواست برود، و او را به حال خودش رها نكنيد فقط به اين دليل كه آنها بزرگتر شده اند، قوي تر شده اند نمی توانید نسبت به آنها بی تفاوت باشید بلكه به اين ترتيب از آنها افراد سركش تري خواهيد ساخت. براي كنترل آنها هيچ وقت دير نيست.»

سومين نشانه: او در حال مصرف مواد مخدر يا الكل است.

نوجوانان معمولاً به صورت ناآگاهانه و تحت تاثير اطرافيان خود مصرف مواد مخدر و الكل را شروع مي كنند. و اگر مشكوك شديد كه نوجوان شما مواد مخدر مصرف مي كند بايد بدانيد چه رفتار هايي خواهد داشت تا در صورت لزوم از متخصصين مربوطه كمك بگيريد.

چهارمين نشانه هشدار دهنده براي نوجوانان: سابقه اعتياد به مواد يا الكل در والدين يا خانواده

دكتر فيل مي گويد: « در كودكاني كه سابقه فاميلي اعتیاد دارند اين مشكلات و اعتياد ها بيشتر ديده مي شود شايد اين يك مشكل ژنتيكي باشد و شايد هم نباشد، شايد علت آن در وجود الگوي تربيتي نا مناسب باشد. اما اين خطر براي اين كودكان و نوجوانان بيشتر است و بايد والدين بيشتر مراقب آنها باشند.»

پنجمين نشانه خطر در نوجوانان: خطر كردن

دكتر فيل مي گويد: فرزندان خود را با لحن سرزنش گونه برچسب نزنيد آن گونه كه مي گويند «امان از دست شما جوان ها!» با اين حرف ها احساسي از بي اعتباري و خطا كاري تلقن مي كنيد. وقتي كه فرزند شما به خطراتي كه در كمينش هستند بي توجه است و به عواقب كاري كه مي كند توجه نمي كند به اين معني است كه چيزي در فرايند فكري او اختلال ايجاد كرده است و او قادر به برقراري ارتباط با كاري كه مي كند و نتيجه آنرا ندارد. بنابراين كارهايي مي كند كه از نظر يك فرد عادي احمقانه به نظر مي رسد. و اين جاست كه بايد بدنبال ريشه اين مشكل باشيد و علت اين اختلال را بيابيد.

ديگر نشانه هاي خطر:

كم شدن نمره هاي درسي، با زبان افراد لااوبالي صحبت كردن، بي علاقه شدن به سرگرمي هاي معمول، قدرنشناسي از خانواده و بسياري مشكلات اين چنيني وجود دارند نمي توانيد آنها را تكذيب نماييد بهتر است خود را گول نزنيد اين معضلات فقط براي فرزندان ديگران اتفاق نمي افتند براي بچه هاي ما هم اتفاق مي افتد يا خواهد افتاد و آگاه بودن ما و برخورد مناسب ماست كه مي تواند آنها را نجات دهد. به عقيده دكتر فيل بايد اطمينان حاصل كنيد كه فرزند شما نتيجه كاري را كه انجام مي دهد مي داند و بايد اطمينان حاصل كنيد كه فرزندان شما به ارزش هايي كه براي شما مهم است پايبندند.

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید