• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 02 / 24

گزارشی از هشتاد و هفتمین مراسم اسکار

هشتاد و هفتمین مراسم اسکار، ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ میلادی در سالن تئاتر دالبی هالیوود، لس‌آنجلس برگزار شد.

مراسمی از جانب آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) که در آن جوایز اسکار به بهترین‌های صنعت سینما در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴، اهدا می‌شود.

این مراسم به طور مستقیم از شبکه ای‌ بی ‌سی آمریکا به تهیه‌کنندگی نیل مرون و کریگ زادان و با کارگردانی همیش همیلتون پخش شد. نیل پاتریک هریس برای اولین بار مجری این مراسم بود.

گزارشی از اسکار 2015

  • کمدی سیاه «مرد پرنده ای» آینه ای در مقابل هالیوود و بازیگرانش قرار داد و یک شنبه شب بر قله ی صنعت سینما ایستاد و جایزه ی بهترین فیلم را از آن خود کرد.

داستان فیلم درباره ی فوق ستاره ی پیشین هالیوود است که برای بازگشتی غیر ممکن به برادوی تلاش می کند. این فیلم به کارگردانی الخاندرو گونزالز ایناریتو 4 جایزه از 9 بخشی که در آن ها نامزد شده بود را به دست آورد: بهترین کارگردانی (دومین جایزه ی پیاپی این کارگردان مکزیکی در این بخش)، بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه ی غیر اقتباسی.

این فیلم از این لحاظ که یک شات پیوسته از تئاتر برادوی به نظر آمده و ترکیبی از واقعیت و فانتزی بوده مورد تحسین واقع شده است. ایناریتو در این باره می گوید: «آموخته ام چگونه در فیلم سازی نترس باشم. ترس مانند وسایل پیش گیری است و نمی گذارد از چیزی لذت ببرید».

  • ادی رد مین بازیگر بریتانیایی، اسکار بهترین بازیگر مرد را برای ایفای نقش استیفن هاوکینگ، فیزیکدان بیمار در فیلم «تئوری همه چیز» از آن خود کرد و رقیبش مایکل کیتون از فیلم مرد پرنده ای را شکست داد.

باقی 8 نامزد بهترین فیلم نیز هر کدام دست کم 1 جایزه را از آن خود کردند.

  • اما تنها فیلم «پسرانگی» بود (فیلمی که 12 سال ساختش به درازا کشیده بود؛ داستان بزرگ شدن پسرکی با استفاده از همان بازیگر خردسال) که شبی نا امیدکننده را سپری کرد و از 6 رشته ای که نامزد شده بود تنها 1 جایزه به دست آورد: بهترین بازیگر نقش مکمل زن – پاتریشیا آرکت – پسرانگی در نقش اولیویا ایوانز.
  • فیلم هتل بزرگ بوداپست به کارگردانی وس اندرسون نیز از 9 رشته ای که نامزد شده بود توانست 4 جایزه را از آن خود کند: بهترین موسیقی فیلم ، بهترین طراحی صحنه ، بهترین گریم و بهترین طراحی لباس.
  • فیلم مستقل «شلاق» که داستان آن درباره یک جاز درامر با انگیزه و مدرس سختگیرش است به کارگردانی کارگردان جوان، دامین چازل توانست 3 اسکار را از آن خود کند: بهترین ادیت فیلم، بهترین میکس صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد.
  • فیلم تک تیر انداز آمریکایی به کارگردانی کلینت ایستوود نیز چندان موفق ظاهر نشد و تنها توانست 1 اسکار به دست آورد: بهترین ادیت صدا.

میزبان این مراسم که یک شنبه شب برگزار شد پاتریک نیل هریس بود (اولین باری که اجرای آن را بر عهده گرفته بود). او مراسم را با یک شوخی این چنین آغاز کرد: «ما امشب جشن بهترین ها و سفید ترین های هالیوود را برگزار می کنیم، ببخشید درخشان ترین».

اما ادامه ی مراسم با اجرای ترانه ی «افتخار» جان لجند و کامون حالتی جدی تر پیدا کرد و حضار وادار به تشویق ایستاده شدند.

  • ترانه «افتخار« موسیقی متن درام «سلما» است (مربوط به دهه 60 میلادی) که جایزه ی بهترین ترانه ی فیلم را از آن خود کرد.

لجند درباره ی اعتراضات اخیر سیاه پوستان در آمریکا گفته بود: «سلما همین حالاست، چراکه جدال برای دادخواهی هنوز هم هست»

هر 4 برنده ی جوایز بازیگری امسال اولین اسکار خود را جشن می گرفتند.

گزارشی از اسکار2015

  • ردمین که تحسین همگان را برای بازی خیره کننده ی مراحل مختلف ناتوانی های کارکتر فیلم استیفن هاوکینگ (او از بیماری ALS رنج می برد)، به دست آورده، می گوید:«کاملا می دانم که بسیار خوش شانس هستم. این اسکار متعلق به تمام کسانی است که در سراسر جهان با این بیماری می جنگند».
  • جولیان مور نیز که برای بار پنجم نامزد شده بود بالاخره توانست اسکار بهترین بازیگر زن را برای ایفای نقش زنی میان سال و دچار آلزایمر در فیلم «هنوز آلیس» بدست آورد. او می گوید: «در مقاله ای خواندم که بردن اسکار 5 سال به عمر فرد می افزاید. اگر درست باشد، من از آکادمی سپاسگزارم چراکه شوهرم از من جوان تر است».
  • پاتریشیا آرکت نیز اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای ایفای نقش مادری تنها در جدال با پسرانگی فرزندش در فیلم «پسرانگی» به دست آورد و در نطق خود، حق و حقوق برابر برای زنان در آمریکا را درخواست کرد.
  • جی کی سیمونز، پس از سال ها توانست اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را برای ایفای نقش مدرس موزیکی اهریمنی در فیلم «شلاق» به دست آورد.

آکادمی که بزرگ ترین رویداد تلویزیونی خارج از دنیای ورزش می باشد، تلاش داشت تا مخاطبان کم سن و سال تر که اهل فیلم نیستند را با اجرای موزیک های زنده جلب این مراسم کند.

به عنوان پلی میان نسل گذشته و حال، لیدی گاگا ستاره ی پاپ برای اجرای قطعه ای ترکیبی به نام «آوای موسیقی» پیش از معرفی جولی اندروز برای آمدن بروی استیج، همگان را وادار به تشویق ایستاده کرد.

هریس با ورود نیمه برهنه اش ( با لباس زیر به سبک مایکل کیتون در آغاز فیلم مرد پرنده ای) به صحنه همه را به خنده انداخت، هرچند بعضی از جک هایش بی مزه بود و اجرایش نظرات دوگانه ای در بر داشت.

  • فیلم لهستانی «ایدا» نیز برنده ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد و پاول پاولیکوفسکی در سخنرانی خود گفت: «از دوستان لهستانی خودم که پای تلویزیون هستند، کسانی که ما را یاری کردند و کسانی که هم اکنون مست هستند و شمایی که خارق العاده هستید تشکر می کنم».
  • اسکار بهترین فیلم بلند مستند نیز به فیلم «شهروند شماره چهار» به کارگردانی لارا پیوتراس رسید؛ فیلمی درباره ی ادوارد اسنودن کارمند پیشین دولت آمریکا (کسی که اسرار محرمانه ی اطلاعاتی آمریکا را فاش کرد). هریس درباره ی این فیلم به شوخی گفت: «البته اسنودن موضوع فیلم «شهروند شماره چهار» به خاطر خیانت به کشور نمی تونه اینجا باشه».

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید