• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 04

چگونه براي شركت يا كسب و كار خود نام انتخاب كنيم؟

قبل از انتخاب نام اين مقاله را بخوانيد

در فرايند برنامه ريزي و تعيين مشي هاي يك سازمان انتخاب نام يكي از مهمترين مراحل است. اين نام نه تنها بايد مشخص كننده هويت سازمان شما باشد، بلكه بايد اطمينان حاصل كنيد كه در بلند مدت كسي از آن سوء استفاده نخواهد كرد و از نظر قانوني و ثبتي تمام مراحل لازم را انجام دهيد. همچنين بايد اطمينان حاصل كنيد كه در اينترنت مي توانيد دامنه آنرا ثبت كنيد به عبارت ديگر نام انتخابي شما در اينترنت د ر اختيار سازمان يا شخص ديگري نيست چون هر كسب و كاري كه داشته باشيد يكي از راه هاي موثر بازار يابي از طريق وب سایت اینترنتی شما خواهد بود و يك وب سايت خوب با دامنه مناسب نه تنها به روند بازاريابي شما كمك خواهد كرد بلكه مي تواند اعتباري دو چندان به آن ببخشد.

چگونه براي شركت يا كسب و كار خود نام انتخاب كنيم؟

چرا يك نام تجاري بد مي تواند به شما صدمه بزند؟

وقتي كه افراد مي خواهند يك نام تجاري انتخاب كنند روي نامي كه انتخاب كرده اند تعصب نشان مي دهند و كمي هم با احساسات برخورد مي كنند اما بايد مراقب باشند چون ممکن است با نام تجاري خود پيام اشتباهي برای مشتريان ارسال كنند.

بسياري سازمان ها متوجه نيستند كه نام آنها مي تواند مشتري را از حركت به سمت آنها باز دارد. حتي سعي نمی كنند درباره نامي كه انتخاب كرده اند نظر خواهي كنند و بيبنيد اين نام در افراد چه حسي بر مي انگيزد و در وهله اول چه برداشتي از آن خواهند داشت.

آنها فرايند نام گذاري سازمان را جدي نمي گيرند و معمولاً اين افراد به جزييات بسياري كه بايد در مراحل مختلف ارتقاي نام تجاري، بازاريابي و تعيين استراتژي توجه نمي كنند.

گاه لازم است كه مقداري خرج كنيد تا از افراد متخصص در زمينه كسب و كار و كارآفريني مشاوره بگيريد و بسياري از افرادي كه در ابتداي راه هستند اينجاست كه يه فكر صرفه جويي مي افتند درست جايي كه بايد خرج كنند صرفه جويي مي كنند و سرمايه خود را صرف خريد مبلمان اداري و تشريفات ظاهري مي كنند. غافل از اينكه اگر موفق نشوند بايد همه آنها را به كمتر از نصف قيمت بفروشند!

بعد از اين همه مقدمه چيني اجازه دهيد رك بگويم

يك نام متوسط  خيلي سر و صدا نمي كند و آن چنان پيامي به مشتري نمي فرستد ولي يك نام بد به راحتي مي تواند اعتبار شما را خدشه دار كند و براي شما پرچم قرمز را بالا ببرد ولي يك نام بسيار خوب مي تواند براي شما خيلي كار ها انجام دهد. فراموش نكنيد هر گاه كه سخن از كسب و كارتان مي شود اولين چيزي كه از دهان شما بيرون مي آيد نام آن است. و هر بهانه اي كه براي توجيه نام ناجور سازمان خود بياوريد در حقيقت دليلي است كه براي توجيه كردن يك نام بد استفاده مي كنيد.

همچنين خيلي ها به نام دامنه اينترنتي كه قرار است براي وب سايت خود ثبت كنند توجه نمي كنند و به سادگي مي گويند هر موقع كه كسب و كار ما بزرگ شد اين كار را خواهيم كرد اما آن موقع شايد اين نام دامنه مال شما نباشد و مجبور شوید براي مالكيت نامي كه خود انتخاب كرده ايد مبلغ زيادي به افراد فرصت طلب بپردازيد. و گاه ممكن است مجبور شويد نام دامنه نامناسبي برای وب سایت خود انتخاب كنيد در حالي كه اين ارزان ترين كاري است كه مي توانيد در ابتداي تاسيس و انتخاب نام انجام دهيد.

بله شركت هايي مانند Box.net بالاخره دامنه Box.com و Flickr.com دامنه Flicker.com را خريداري كرده اند اما هزينه سرسام آوري براي آن پرداخت كرده اند كه با اين سرمايه مي توانستند شركت خود خود را توسعه دهند يا در جهت بازار يابي از آن استفاده كنند گذشته از مشترياني كه در گذشته از دست داده بودند.

درست است كه با يك اسم بد هم مي توانيد موفق باشيد اما شك نكنيد كه يك اسم بد مي تواند به كسب و كار شما صدمه بزند. پس چرا فقط با چند روز كار و بررسي از چنين صدمه اي پيشگيري نكنيم؟

هنگام انتخاب نام به اين موارد توجه كنيد

بسياري از كسب و كار ها در ابتدا توسط افراد مستقلي تاسيس مي شوند يا عده از از شركا به كمك يكديگر كسب و كاري جديد راه اندازي مي كنند. در اين گونه موارد تغيير نام مي تواند به راحتي انجام شود هر چند تغيير نام همه كارهايي كه براي ساخت اعتبار و ايجاد یک نام تجاري ارزشمند انجام داده ايد بايد از دوباره انجام دهيد و اين هم كار ساده اي نيست و بهترين كار اين است كه از همان ابتدا كه مي خواهيد نام تجاري براي كسب و كار خود انتخاب كنيد به اين فكر كنيد كه ممكن است روزي كسب و كار شما توسعه خواهد يافت و بايد نام شما در خور يك كسب و كار بزرگ باشد. قبل از انتخاب نام اين سوالات را از خود بپرسيد:

  • نام تجاري شما چگونه به نظر برسد؟ آيا مي خواهيد در اينترنت مطرح باشيد؟ آيا لوگوي شما قرار است بر روي محصولات برچسب بخورد؟ آيا قرار است بخشي از يك لوگو باشد؟
  • از اين نام تجاري چه چيزي برداشت خواهد شد؟ آيا نام تجاري شما بسيار متداول است يا نامي جديد است؟ آيا اين نام بيانگر فرهنگ و فلسفه كار شماست؟ آيا به زمينه كاري شما اشاره دارد؟
  • آيا نام تجاري شما منحصر به فرد است؟ نامي انتخاب نماييد كه ديگران نسبت به آن ادعايي نداشته باشند، چه در اينترنت و چه در دنياي بازرگاني. با يك جستجوي ساده در اينترنت مي توانيد متوجه شويد آيا نامي كه انتخاب كرده ايد منحصر به فرد است يا خير.
اما چگونه نام تجاري مناسبي انتخاب كنيم؟

پس از اين كه پاسخ پرسش هاي بالا را به دست آورديد و جواب را بر روي برگه ای يادداشت كرديد، بايد ليستي از نام هايي كه فكر مي كنيد مناسب هستند تهيه كنيد براي اين منظور به منابع مختلفي نياز داريد مي توانيد از فرهنگ لغات، اينترنت و منابع مختلف ديگري استفاده كنيد. تا مي توانيد ليست بلند بالايي تهيه كنيد حتما با ديگران در تهيه اين ليست مشورت كنيد البته براي افزودن نام هاي جديد به اين ليست. به نام هاي شركت هاي موفق دقت كنيد و سعي كنيد از آن ها الهام بگيريد ولي از آنها تقليد نكنيد و سعي نكنيد نام مشابه آن ها انتخاب كنيد. حال كلماتي جديد به ليست خود بيفزاييد اين كلمات بايد مرتبط با كسب و كار شما باشند و مشخصاتي از خصوصيات ويژه آن را برساند. اكنون كلماتي با توجه به بازار  و مشتریان خود به اين ليست بيفزاييد در نوشتن آنچه كه به ذهن شما مي رسد ترديد نكنيد حتي اگر اين نام ها شما را به خنده مي اندازد. حال فكر كنيد شركت شما چه ويژگي هايي دارد كه ديگران ندارند چه چيز آن منحصر به فرد است و چرا فكر مي كنيد موفق مي شود؟ چرا مشتريان شما را انتخاب مي كنند و به سراغ ديگران نمي روند اين دلايل را به صورت كلماتي بنويسيد اينها بهترين اسم هايي هستند كه مي توانيد انتخاب كنيد و يا آن ها را اگر در ليست شما وجود دارد مشخص كنيد. گاه ممكن است نام زيبايي ببينيد يا از آن خوشتان بياييد ولي ندانيد معناي آن چيست پس بايد معناي آن را بيابيد و ببينيد از نظر معنا براي كسب و كار شما مناسب است يا خير.

ممكن است بخواهيد نام كسب و كار شما اختصار چند كلمه باشد خوب پس سعي كنيد اين كار را زيركانه انجام دهيد كلمه اي كه ببيننده را به ياد چيزي خاص مي اندازد و البته بايد خوش آهنگ هم باشد. خوب شك نكنيد اين كلمات جديد را هم به ليست خود اضافه كنيد.

خوب اكنون ليست بلندي از نام هاي مختلف تهيه كرده ايد و مي خواهيد از بين آنها بهترين را انتخاب كنيد، براي اين منظور بياييد نگاهی به نمونه نام هاي خوب و بد بيندازيم.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید