• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 17

الگوهاي نورپردازي كه هر عكاس چهره بايد بداند

در عكاسي پرتره يا چهره بايد يكسري عوامل را كنترل كنيد تا بتوانيد سوژه اصلي خود را در مركز توجه قرار دهيد از جمله اين عوامل مي توان به نسبت نور، الگوهاي نورپردازي، زاويه صورت و زاويه ديد اشاره كرد. و حدس مي زنم كه شما هم علاقه مند هستيد در اين زمينه بيشتر بدانيد و همانطور كه خود مي دانيد گاه مي توانيد قوانين كلاسيك عكاسي را نقض كنيد و براي خود سبك جديدي ايجاد كنيد ولي توصيه مي كنم قبل از آن اوصول اوليه را بدانيد آنگاه مي توانيد با چشم باز به روش خود كار كنيد و در اين مقاله مي خواهيم به الگوهاي نورپردازي نگاهي بيندازيم و ببينيم چگونه بايد از آنها استفاده كنيم.

الگوهای نورپردازی در عکاسی پرتره

من الگوهاي نورپردازي را اين گونه تعريف مي كنم: « بازي با سايه ها و نور در اطراف صورت به گونه اي كه اشكال مختلفي ايجاد شود.»

ما چهار الگوي نورپردازي متداول داريم كه عبارتند از:

  • نورپردازي اسپليت يا جداكننده
  • نورپردازي لوپ يا چرخشي
  • نورپردازي رامبراند
  • نورپردازي پروانه اي

همچنين نورپردازي عريض و نورپردازي كم پهنا هم وجود دارند و بيشتر از اينكه يك الگو باشند مي توانند به عنوان يك سبک مورد استفاده قرار گيرند. خوب اجازه دهيد به هر الگو نگاهي بيندازيم و هر كدام را به تنهايي مورد بررسي قرار دهيم.

نورپردازي اسپليت

noorpardazichehre2

در نورپردازي اسپليت همانطور كه از نام آن پيداست صورت به دو بخش تقسيم مي شود، يك بخش در نور و يك بخش در سايه قرار مي گيرد. به اين روش مي توان عكس هاي دراماتيك و هنري زيبايي گرفت. اين نوع نورپردازي بيشتر براي عكاسي از مردان مناسب است و به همین دلیل بیشتر سوژه های این الگو مردان تا خانم ها هستند. به خاطر داشته باشيد هيچ قانون محكم و سفت و سختي در اين زمينه وجود ندارد و شما از اين اطلاعات مي توانيد به عنوان نقطه شروع يا راهنما استفاده كنيد تا اينكه خود مهارت لازم را بدست آوريد و آنگاه به سبك خود عكس بگيريد چون هيچ قانون يا روش مشخصي كه به شما اطمينان كامل دهد مي توانيد عكس خوب و بي نقصي بگيريد وجود ندارد.

noorpardazichehre3

براي اينكه با الگوي اسپليت نورپردازي كنيد بايد منبع نور را در زاويه 90 درجه سوژه در سمت راست يا چپش قرار دهيد حتي مي توانيد آنرا كمي عقب تر از سوژه قرار دهيد. موقعيت منبع نور به صورت سوژه بستگي دارد. وضعيت نور را روي صورت آنها مشاهده كنيد و محل آنرا با توجه به چهره او تنظيم كنيد. در اين الگوی نورپردازي روش درست اين است كه نور فقط به چشمي كه در سايه است برسد و بقيه قسمت هاي صورت بايد در سايه باشد مي توانيد صورت سوژه را به سمت نور بچرخانيد تا نور بيشتري به بخشي كه در سايه است بتابد اما ديگر اين نورپردازي را نمي توان اسپليت ناميد.

توجه: دراين روش نورپردازي مي توان با هر زاويه ديدي نسبت به صورت (تمام رخ، سه رخ يا حتي نيم رخ) عكاسي كرد. فقط بايد به منبع نور خود با توجه به صورت دقت كنيد تا الگوي مورد نظر را ايجاد كنيد. بنابراين در اين روش ابتكار خود را در چرخاندن صورت مي توانيد نشان دهيد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -

صفحه بعد >>



  1. مرسی از مطالبتون در زمینه عکاسی مفید و کاربردی هستن
    من چندتا برنامه اموزش عکاسی دانلود کردم که هیچکدوم به اندازه یک صدم مطالب شماهم کاربردی نبودن
    ممنون از زحماتتون به امید موفقیتهای روز افزون برای شما
    لطفا بازم از عکاسی مطلب بذارید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید