• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 01

زنان نویسنده نامدار جهان

شمار زنان نویسنده و شاعر مشهور ایران و جهان از صد نفر بیشترند و ما در این مقاله به تعداد انگشت شماری از آنان که گاه با نوشتن یک کتاب شهرت جهانی یافته اند، اشاره می کنیم.

زنان نامدار

خواهران برونته

خواهران برونته از معروف ترین نویسندگان انگلیسی قرن 19 به شمار می آیند. این سه خواهر به نام های «شارلوت»، «امیلی» و «آن» برونته هستند. شارلوت در سن 39 سالگی، امیلی در سن 30 سالگی و آن در سن 29 سالگی بدرود حیات گفتند. هر سه خواهر عمر کوتاهی داشتند و با وجود این، آثاری که از آن ها باقی مانده مانند دو رمان معروف «جین ایر» اثر شارلوت برونته و «بلندی های بادگیر» اثر امیلی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی به شمار می آید.

خواهران برونته فرزندان یک کشیش ایرلندی بودند آثار خود را به نام مستعار با نام خانوادگی مشترک «بل» منتشر می کردند و شهرت آن ها به نام خواهران برونته بعد از مرگ آنها در سنین جوانی است.

مارگارت میچل

مارگارت میچل نویسنده و روزنگار آمریکایی، فقط با نوشتن یک کتاب شهرت جهانی یافت و مرگ نابهنگام او پس از نوشتن این کتاب فرصت پدید آوردن اثر دیگری را به او نداد. مارگارت میچل در سال 1900 به دنیا آمد و از سن 18 سالگی وارد عالم روزنامه نگاری شد. در اوج شهرت در کار مطبوعاتیش شروع به نوشتن رمانی براساس جنگهای داخلی آمریکا نمود و در سال 1936 آن را منتشر کرد. این رمان خواندنی و پرهیجان که «بر باد رفته» نام دارد، در نخستین ماه های انتشار، صدها هزار نسخه به فرش رفت و در سال بعد به دریافت مهم ترین جایزه ادبی آمریکا «پولیتزر» نائل شد.

در سال 1949 که مارگارت میچل درگذشت، کتاب بر باد رفته به بیش از چهل زبان ترجمه شده و تنها در آمریکا بیش از سه میلیون نسخه به فروش رفته بود. فیلمی که براساس این کتاب و به همین نام در هالیوود ساخته شد، طی 20 سال در صدر پر فروش ترین فیلم های هالیوود قرار داشت.

مارگارت میچل در اوج شهرت و ثروت هنگفتی که از محل امتیاز نشر کتابش به دست آورده بود، در زادگاه خود در آتلانتا بر اثر برخورد اتومبیل راننده مستی دچار ضربه مغزی شد و درگذشت.

آگاتا کریستی

یکی از مشهورترین و می توان گفت پرکارترین زنان نویسنده جهان «آگاتا کریستی» خالق قریب هشتاد کتاب جنائی و پلیسی است، که بیش از بیست فیلم سینمایی بر اساس کتاب های او ساخته شده است.

آگاتا کریستی در سال 1891 در لندن به دنیا آمد و در سال 1976 در سن 85 سالگی درگذشت.

آگاتا کریستی به عنوان برترین نویسنده داستان های جنایی و پلیسی شناخته شده و گزیده کتاب ها و فرضیات او در کشف جرائم در دانشکده هایلیسی جهان تدریس می شود.

زنان نامدار

راولینگ

تیراژ کتاب های راولینگ در سراسر جهان در سال 2010 از مرز 220 میلیون گذشته و ثروتمندترین نویسنده جهان به شمار می آید. خانم راولینگ خالق کتاب های معروف «هری پاتر» است که قبل از انتشار نخستین جلد از سری کتاب های هری پاتر، زنی فقیر بود و با کمک خرجی که از دولت دریافت می نمود زندگی می کرد، ولی در عرض 12 سال از محل فروش کتاب ها و حق الامتیاز فیلم هایی که براساس کتاب هایش ساخته شد به قریب 600 میلیون دلار ثروت دست یافته است.

موضوع کتاب های «هری پاتر» یک داستان تخیلی مخصوص کودکان و نوجوانان است، که ارزش هنری و ادبی ندارد، ولی کشش داستان خوانندگان آن را به خود جلب می کند و نه فقط کودکان بلکه بزرگسالان را هم مجذوب خود ساخته و نیمی از تماشاچیان فیلم هایش را بزرگسالان حتی مردان و زنان بالای هفتاد سال تشکیل می دهند.

سری کتاب های هری پاتر که شش جلد از آن متشر شده و مجلدات دیگری هم در راه دارد، تقریبا به تمام زبان های دنیا ترجمه شده است.

پوران و فروغ فرخ زاد

پوران و فروغ فرخ زاد دو خواهر شاعر و نویسنده نامدار ایرانی هستند که هر دو در سنین جوانی به سرودن شعر پرداختند. پوران بیشتر به کار ترجمه و نوشتن داستان های کوتاه پرداخت و فروغ با سرودن اشعاری که در آن احساسات زنانه را بی پرده بیان می کرد و نوعی سنت شکنی در شعر فارسی به شمار می آمد، شهرت یافت.

نخستین شعر فروغ با نام «اسیر» در سن 18 سالگی منتشر شد. مجموعه های دیگر او «دیوار»، «عصیان»، «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» می باشد.

در سال 1337 پس از آشنایی با ابراهیم گلستان به کارهای سینمایی پرداخت و نخستین فیلم مستند او «خانه سیاه است» که براساس زندگی جزامیان ساخته شده است جایزه بهترین فیلم مستند جهان را در فستیوال سینمایی «اوبرهاوزن» ایتالیا به دست آورد.

از بهترین آثار پوران «نیمه های ناتمام» به شرح زندگی خود و خواهرش اختصاص داده است. از آثار دیگر او می توان به «کارنمای زنان کارآی ایران»، «دانشنامه زنان فرهنگساز جهان»، «سلام مادر»، «از همت بلند» و دو مجموعه شعر «خوشبختی در خوردن سیب های سرخ است» و «چنگ مشوش» اشاره کرد.

آذر نفیسی

آذر نفیسی نویسنده نامدار ادبی در سال 1327 در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلاتش در تهران برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و بعد از انقلاب به ایران بازگشت.

علاوه بر مقالات متعدد، دو کتاب تحقیقی تحت عنوان «رمان و اخلاقیات» و «ادبیات عرب از دیدگاه ایرانیان» به قلم وی منتشر شد. در سال های اخیر دو کتاب «خواندن لولیتا در تهران» و «آنچه تا به حال نگفته ام» به زبان انگلیسی از وی منتشر شده است. کتاب «خواندن لولیتا در تهران» بیش از یک سال در ردیف پرفروش ترین کتاب های آمریکا قرار داشته و می توان گفت آذر نفیسی اکنون معروف ترین نویسنده ایرانی در خارج از کشور است.

گرد آورنده: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب «زنان نامدار» تالیف محمود طلوعی نشر علم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید