• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 13

معرفی سگ با نژاد شیبا اینو

شیبا اینو، سگی است که اصالتا برای پراندن پرندگان جهت شکار و بازی های کوچک پرورش داده شده بود و گاهی نیز برای شکار گراز وحشی از او کمک گرفته می شد.

sag5

شیبا اینو یکی از شش نژاد ژاپنی می باشد: آکیتا( بزرگ) کیشو، هوکایدو، کای، شیکوکو(متوسط) و شیبا (کوچک). این نژاد را بی باک، با گوش های ایستاده ی کوچک و شتاب گربه مانند می شناسند. شیبا اینو امروزه، بیشتر به عنوان سگ همراه در ژاپن و آمریکا به کار برده می شود.

این سگ های سرزمین آفتاب تابان، با گوش های فرو رفته و چشمان لوچ و دم فرفری چهره ای روباه مانند دارد. شیبا اینو کوچک ترین و قدیمی ترین نژاد سگ در بین نژاد های ژاپنی سگ است.

شیبا آتشی مزاج و بی باک است. ژاپنی ها برای توصیف حالات روحی او از سه واژه استفاده می کنند: کانی (بی باکی و انگیزه)، رایوسی( طبیعت نرمال) و سوبوکو (هشداردهنده). ترکیب این ویژگی ها با هم، نژاد جالب، باهوش و با انگیزه ی شیبا اینو را ساخته است. او کوچک ( وزنی حدود 20 پوند) و ورزشکار است، مانند یک نینجا، سریع، چابک و فرز حرکت می کند و بسیار تیز و حواس جمع است.

شیبا اینو غروری خاص دارد که ویژگی انحصاری اوست و شاید همین دلیل آن باشد که گاهی او را سرسخت می نامند.

اجتماعی کردن شیبا اینو به خاطر ویژگی مستقل بودنش، چندان ساده نیست (فرایندی که طی آن سگ یا توله می آموزد چگونه با افراد و دیگر سگ ها رفتار کند و با آنها خوب باشد) و آموزش آنها باید خیلی زود آغاز شود.

اگر می خواهید از تربیت شیبا اینو خسته نشوید، درک ذات آزاد اندیش آنها اهمیت بسیار دارد. شیبا اینو بسیار باهوش است اما این بدان معنا نیست که هرچه شما از او خواستید را انجام دهد. باید کاری کنید تا بیاموزد که اطاعت کند. شاید بهتر باشد از یک مربی استفاده کنید که استقلال ذاتی این نژاد را بخوبی می شناسد.

دیگر خصوصیت این نژاد، انحصارگرایی اوست. شیبا اینو از اسباب بازی ها، خوراک و قلمرو خود محافظت می کند. اجتماعی کردن درست و به هنگام به کمینه ساختن این خصوصیت کمک می کند، اما بهتر است هنگامیکه کودکان و دیگر سگ ها در اطراف او هستند اسباب بازی های محبوبش را به کناری بگذارید تا وسوسه نشود برای آنها گارد محافظتی بگیرد.

با همه اینها اما، شیبا اینو سگ خانواده ی خوبی است (وفادار و در خدمت) و اگر درست و به موقع اجتماعی شده باشد با کودکان نیز خوب راه می آید و همراه خوبی برای آنها خواهد بود.

گفته می شود که شیبا اینو شخصیت آتشین خود را در تعامل با دیگر سگ ها و حیوانات نشان می دهد. او در برابر سگ ها بسیار تهاجمی است خصوصا اگر در تقابل با یک نر شیبا اینو باشد. سگ های شیبا اینو را غالبا نمی توان بدون قلاده و افسار رها کرد چراکه طبیعتا شکارچی هستند و تعقیب را دوست دارند. شیبا اینو عموما به غریبه ها مشکوک است و شما را از هر مورد نا آشنا و غیر معمول آگاه می سازد.

پویایی شیبا اینو نیز مورد مهمی است که نیاز او محسوب می شود. خواه پیاده روی در همسایگی خانه باشد یا دویدن در کنار دوچرخه سواری صاحبش. بهترین گزینه برای او، حیاط خانه ای حصار کشیده است (شیبا اینو  در فرار کردن به واقع یک هنرمند است)، جایی که می تواند هرچه می خواهد سر و صدا کند و بالا و پایین بپرد. هنگامی که او را بیرون می برید باید همواره قلاده و افسار داشته باشد چراکه روحیه ای شکاری و تهاجمی دارد.

شیبا اینو، همراهی شگفت انگیز می باشد هرچند شخصیت استوارش را هر کسی بر نمی تابد. برخی دیگر شجاعت و وفاداری اش را مهم می دانند و از همین رو طرفدارانش معتقدند داشتن یک شیبا اینو تنها داشتن یک سگ نیست، یک نوع شیوه ی زندگی است.

تاریخچه

شیبا اینو در کنار آکیتا، شیکوکو، کای داگ، هوکایدو و کیشو از نژادهای معروف ژاپنی است که از همه ی آنها کوچک تر است. شیبا اصالتا سگی شکارچی است که برای بازی های کوچک و پراندن پرنده ها برای شکارچیان استفاده می شده است.

چندین نظر درباره ی نام این نژاد وجود دارد. نخست اینکه واژه ی شیبا به معنای بیشه است؛ نام این سگ ها را به خاطر بیشه های که برای شکار بدانجا برده می شده اند، شیبا نهاده اند. نظر دیگر اینست که رنگ سرخ آتشین شیبا همانند رنگ پاییزی برگ های بیشه ها بوده است و سوم اینکه یک معنی کهن شیبا به سایز کوچک این سگ ها اشاره داشته است.

جنگ جهانی دوم بحران سگ های شیبا بود. تمام سگ هایی که در بمباران ها کشته نشده بودند، پس از اتمام جنگ دچار هاری و کج خلقی شده بودند. پس از جنگ، شیبا ها را از روستاهای دور به شهر آورده و برنامه ی پرورش آنها در پیش گرفته شد. شیباهای باقیمانده ی پس از جنگ، با نژاد های دیگر پیوند خوردند تا نژاد کنونی شیبا اینو بدست آمد.

باشگاه کِنِل سال 1948 تاسیس شد و نژاد استاندارد شیبا اینو در آنجا توسط نیهون کن هوزونکای طرح ریزی شد و بدست آمد.

سال 1954 اولین شیبا اینو به آمریکا برده شد اما اسناد دیگری از آن تا دهه 70 موجود نیست.  اولین سگ آمریکایی این نژاد سال 1979 متولد شد.

شیبا اینو سال 1993 در باشگاه آمریکایی کِنِل و سال 1997 در گروه غیر ورزشی به رسمیت شناخته شد.

سایز

سگ های نر شیبا اینو 5/14 تا 5/16 اینچ قد و 23 پوند وزن دارند و سگ های ماده 5/13 تا 5/15 اینچ قد و حدود 17 پوند وزن دارند.

sag4

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام توله سگ شیبا اینو چند است؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید