• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 28

چگونه آخوندک ها می توانند سریع تر از یک پلک بر هم زدن بپرند؟

آخوندک ها کاری شبیه ابر قدرت ها را انجام می دهند. آخوندک های جوان بال ندارند بنابراین تکاملی که در آنها به وجود می آید به آنها این قدرت را می دهد که در عرض 1 دهم پانیه (چیزی کمتر از یک پلک بر هم زدن) از یک نقطه به نقطه ی  دیگرجهش کرده و بپرند. آخوندک ها می توانند بسیار سریع بدن خود را بچرخانند و با دقت و در کمترین زمان خود را به هدف مورد نظر برسانند.

چگونه آخوندک ها می توانند سریع تر از یک پلک بر هم زدن بپرند؟

مالکولم باروز (Malcolm Burrows ) حشره شناس دانشگاه کمبریج در مورد این حشرات چنین می گوید: کار این حشرات بسیار شبیه اسکیت بازهایی است که در زمان و سرعت یکسان می چرخند تا از برخورد ناگهانی و سریع با هدف جلوگیری کنند.

باروز و تیم همکارش در دانشگاه کمبریج  با تجزیه و تحلیل 381 ویدئوی ضبط شده از این آخوندک ها دریافته اند که این حشرات پاهای ژیمناستیکی دارند و می توانند به طور غیر قابل باوری بپرند. آنها از 58 آخوندک جوان به عنوان حشراتی که از مسافتی به طول یک یا دو بدن آخوندک های بالغ پریده و روی یک میله ی سیاه در محوطه ای فرود می آیند فیلم برداری کردند.

در هر فیلمی، تیم همراه دکتر باروز دریافتند که حشرات از یک الگوی یکسان پیروی می کنند: آنها سر خود را مانند یک مار کبری عقب و جلو می برند. سپس مانند گربه ای که خود را آماده ی ربودن طعمه با چنگال های خود می کند، بدن خود را به عقب و جلو حرکت می دهند. در نهایت شکم خود را به سمت هدف خود حلقه می کنند. بعد از این که از جای خود بلند شدند، آخوندک ها بدن خود را در نیمه های هوا با سرعت چرخش کنترل شده می چرخانند آنها با سرعتی حدود 2.5 بار در ثانیه حرکت می کنند. این حرکت کل بدن آنها را به صورت یکسان و هماهنگ تحت تاثیر قرار نمی دهد. در عوض حرکت چرخشی به آنها این اجازه را می دهد تا از طریق شکم، پاهای جلویی و پاهای عقبی حرکت زاویه ای ایجاد کنند تا کل بدن آنها در هدف باقی بماند. در 10 میلی ثانیه ی آخر جهش، حشرات از چرخش دست برداشته و خود را آماده ی گرفتن میله می کنند.

همان طور که تیم در ژورنال زیست شناسی توضیح داد، این حرکات به حشره اجازه می دهد تا هدف خود را با کنترل بدن خود به دست آورد. این تیم برای تحقیق بیشتر، شکم آخوندک های جوان را به هم چسبانده و مانع از حرکت شکم آنها برای آماده سازی برای چرخش شدند. این حشرات نسبت به حشرات سالم 57 درصد سرعت کمتری داشتند.

به عبارت دیگر نبود حرکات شکمی به معنای این است که آخوندک ها با صورت فرود آمدن را انتخاب می کنند. بیشتر حشرات جهنده خاصیت و حرکت گربه ای مانند آخوندک های جوان را ندارند. و بعد از این که از روی زمین بلند شدند بی اختیار به زمین سقوط کرده و یا چرخش بدون کنترل دارند. دقت آخوندک های جوان یک مورد استثنایی است.

محققان در یک آزمایش دیگر، مغز آخوندک ها را مورد مطالعه قرار دادند تا مکانیسم عصبی را که مسئول حرکات هوایی این حشرات است را بیابند. به گفته ی محققان این یافته ها می تواند به ساخت روبات های بسیار ریزی که همیشه در فرود آمدن مشکل داشتند کمک کند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید