• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 28

بالانس چرخ ها

هر بار كه لاستيك جديدی برای خودروی خود می خرید و آنها را روی رینگ جا می اندازید بايد بالانس شوند تا لرزش وسیله نقلیه شما به حداقل مقدار ممكن برسد. به اين ترتيب چسبندگي و كنترل خودرو بهبود مي يابد و عمر لاستيك هاي شما بيشتر مي شود. اما هر چقدر كه چرخ هاي شما خوب بالانس شده باشند باز هم پس از مدتي و به مرور اين بالانس به هم مي خورد. همانطور كه آج هاي لاستيك خورده مي شود توزيع جرم در محيط لاستيك تغيير مي كند. به تدريج ممكن است بالانس لاستيك به هم بخورد فقط 115 گرم جرم خارج از بالانس كافيست تا لرزش قابل توجهي ايجاد كند.

بالانس چرخ ها

مشكلات بالانس چرخ ها

تايري كه از بالانس خارج شده است يا آنبالانس شده است معمولاً ايجاد لرزش مي كند و اين لرزش با افزايش سرعت شديدتر مي شود. اولين سرعتي كه ويبره شديد مي شود و خودنمايي مي كند بستگي به اندازه و جرم چرخ، اندازه و جرم خودرو، حساسيت فرمان و سيستم تعليق بستگي دارد. و البته اندازه آنبالانسي هم موثر است. لرزش ناشي از آنبالانسي معمولاً از 65 تا 80 كیلومتر در ساعت شروع می شود و با افزایش سرعت شديدتر می شود.

لرزش هاي مربوط به سرعت چرخ و سيستم تعليق ممكن است با خارج از مركز بودن لاستيك، چرخ يا رينگ مرتبط باشد. بيرينگ هاي فرسوده يا معيوب كه لقي بيش از اندازه دارند مي توانند سبب ايجاد لرزش هاي مشابهي شوند. همچنين در خودروهاي ديفرانسيل عقب، محور عقب خودرو مي تواند باعث لرزش شود كه اين مشكل در خودروهاي ديفرانسيل جلو كمتر به چشم مي خورد.

چك بالانس چرخ

اگر شما مشكلات لرزش خودرو يا فرمان داريد بايد به تعميرگاه مراجعه نماييد، بالانس چرخ  ها را چك كنيد، همچنين بايد سيستم تعليق و سيستم فرمان و جلوبندي خودروي خود شما توسط تعميركاري مجرب مورد بازرسي قرار گيرد. حتي اگر مشكل از بالانس چرخ ها نبود توصيه مي شود پس از رفع مشكل يك بار ديگر بالانس انجام شود.

دستگاه بالانس چرخ

براي اينكه چرخ خودروي خود را بالانس كنيد نياز به يك دستگاه بالانس و فردي آموزش ديده داريد و البته اين دستگاه باید به صورت دوره اي كاليبره شود تا بتواند عمل بالانس را با دقت مناسب انجام دهد. اين دستگاه بايد بتواند چرخ را هم به صورت استاتيك (در حالت سكون) و هم به صورت ديناميك (در حال چرخش) بالانس كند. سيستم هاي بالانس قديمي فقط مي توانستند چرخ را به صورت استاتيك بالانس كنند اما بالانس ديناميك فقط با چرخاندن چرخ قابل انجام است. به خصوص امروزه با بزرگتر شدن، پهن تر شدن و سنگين تر شدن چرخ خودرو ها بايد بالانس استاتيك به خوبي انجام شود و بالانس ديناميك هم ضروري است و بايد حتما از دستگاه بالانسي استفاده شود كه چرخان باشد تا بتواند چرخ خودرو را به صورت ديناميك انجام دهد. به خصوص لاستيك هاي جديدي كه اخيرا وارد بازار شده و توانايي اين را دارند كه بدون باد كار كنند چون اين لاستيك ها ديواره هاي سخت تر و ضخيم تري دارند بالانس آنها بايد با حساسيت بيشتري انجام شود.

دستگاه هاي بالانس امروزي به علت الكترونيكي بودن قابليت كاليبره خودكار دارند و دقتي در حدود يك دهم گرم دارند. صفحه نمايش گرافيكي هم كمك خوبي به اپراتور مي كند تا بتواند تحليل مناسبي داشته باشد و احتمال خطا را كاهش دهد. همچنين قابليت هاي خودكار ورود اطلاعات براي چرخ هايي با عرض و شعاع مشابه  در زمان صرفه جويي مي كند.

بيشتر دستگاه هاي بالانس امروزي در سرعت هاي پايين كار مي كنند. به اين ترتيب در زمان و انرژي صرفه جويي شده است و خطرات كمتري هم اپراتور را تهديد مي كند و همچنين استهلاك دستگاه كمتر شده و عمر مفيد آن بيشتر مي شود. لازم به ذكر است كه دستگاه هاي بالانس قديمي در حدود 500 دور بر دقيقه سرعت داشتند ولي سرعت گردش دستگاه هاي جديد بين 55 تا 60 دور بر دقيقه است. و اين دستگاه ها در اين دور مي توانند سيگنالي قابل قبول توليد كنند. اما تجهيزات الكترونيكي پيشرفته تر مي توانند در دور 10 تا 15 دور بر دقيقه سيگنال مورد نظر را توليد كنند.

تكنيك هاي بالانس چرخ

يكي از محدوديت هاي بالانس چرخ اين است كه تكرار عمليات بالانس ممكن است منجر به نتايج متفاوتي شود. به عبارت ديگر با یک دستگاه بالانس به ندرت همان نتايجی را  که قبلا روي همان چرخ چند لحظه قبل کسب کرده بودید دوباره بدست آوريد. اين مشكل بيشتر در اثر نصب نامناسب چرخ در دستگاه بالانس پيش مي آيد.

البته تنها علت نتايج متفاوت در تكرار آزمايش بخاطر نصب اشتباه نيست بلكه خوردگي مربوط به مخروطي هاي نگه دارنده چرخ يا بيرينگ شفت دستگاه هم مي تواند سبب بروز چنين مشكلاتي شود. همچنين استفاده از مخروطي نا مناسب سبب مي شود نتايج غير دقيقي حاصل شود. همچنين كثيف بودن چرخ در هنگام بالانس يا وجود زائده هايي در سوراخ داخلي رينگ كه با مخروطي ها تماس دارند مي تواند منجر به نتايج اشتباه يا تصادفي شوند. و يكي از اشتباهات متداول در بالانس چرخ ها عدم توجه به نحوه نصب چرخ ها با توجه به نوع آنهاست و بيشتر اپراتور هاي همه چرخ ها را به يك شكل نصب مي كنند.

از اصولي كه بايد رعايت شود اين است كه چرخ بايد به همان شكلي كه روي خودرو نصب مي شود روي دستگاه بالانس نصب شود. دو نوع چرخ داريم از نظر شكل كه در بالانس آنها بايد دقت شود. يكي pilot hole centric است كه سوراخ داخلی رینگ بر روی توپی چرخ خودرو قرار می گیرد و هنگامی که پیچ ها را باز می کنید مانع از افتادن آن می شود. رینگ های فابریک خودرو معمولاً از این نوع هستند و به شکلی ساخته شده اند که برای یک مدل خاص یا مدل های خاصی قابل استفاده هستند. در نوع مذكور مي توان چرخ را بر روي دستگاه بالانس با يك مخروطي در پشت نصب كرد.

اما در نوع ديگر كه lug centric wheel است در صورت باز كردن پيچ و مهره هاي آنها چرخ به بغل می افتد. این نوع رینگ ها که برای محدوده وسیعی از خودرو ها قابل استفاده است با پیچ های خود در مرکز قرار می گیرند نه توپی چرخ و بايد به شكل متفاوتي بر روي دستگاه بالانس نصب شوند اين نوع چرخ ها بايد با يك مخروطي در پشت و همراه با يك آدپتور يا تبديل فلنچي شكل در جلو بر روي دستگاه بالانس نصب شوند. برآمدگي داخل فلنچ بايد با سوراخ پیچ های رینگ دقيقا ميزان شود. اين كار براي هم مركز كردن چرخ با دستگاه بالانس ضروري است در غير اين صورت بالانس شما دقت لازم را ندارد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. باتشکر از اطلاعات مفیدتون

  2. سلام روش تشخیص سریع اگه بشه یاد بدین ممنمون میشم. باتشکر

  3. با سلام خدمت شما استادان بزرگوار… بالانس چرخهای ماشین چه مدت یکبار باید بالانس شود؟ با سپاس ,از شما

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید