• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 30

قفس ميله اي حفظ جان سرنشين و بهبود هندلينگ خودرو

در بسياري از رقابت هاي اتومبيل راني قوانين بر وجود قفس ميله در خودرو تاكيد مي كنند و اتومبيل هايي كه اين قفس را نداشته باشند اجازه حضور در مسابقه را ندارند. اما اين قفس ميله اي چيست و چه قابليتي دارد كه آنقدر براي يك خودروي مسابقه مهم است؟ امروزه خودرو هاي اسپرت روز به روز بيشتر با اين قفس ديده مي شوند و در تيونينگ خودرو هم يكي از كارهايي است كه به عنوان اولين توصيه ها مطرح مي شود اما چرا؟

قفس میله ای در تیونینگ خودرو

قفس ميله اي از راننده محافظت مي كند و به او اجازه مي دهد كنترل بيشتري بر بدنه خودرو داشته باشد.

در بيشتر خودروهاي مسابقه اي تجهيزات غير ضروري باز مي شوند تا وزن خودرو كمتر شود. كه اين سبك سازي شامل ناحيه مچاله شونده (قسمتي از خودرو كه براي حفظ جان سرنشين هنگام تصادف نقش جاذب انرژی و فدا شونده را دارند تا سرنشينان سالم بمانند)  هم مي شود كه بيشتر فشار هاي وارده را جذب مي كند. وقتي كه در حال مسابقه با خودرو هستيد فشار فوق العاده زيادي به بدنه وارد مي شود كه مي تواند بسيار خطرناك باشد.

يك قفس ميله اي كمك مي كند در داخل خودرو ناحيه اي امن براي راننده ايجاد شود. خودروي مسابقه بايد براي شرايطي مانند زماني كه روي سقف فرود می آید يا هنگام غلطيدن و يا زماني كه خودروي حريف ضربه اي به او وارد مي كند مانند يك زره از راننده محافظت كند و اینجاست که وجود قفس میله را برای یک خودروی مسابقه ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. قوانيني كه در مسابقات براي خودروهاي مسابقه وجود دارد بسته به نوع مسابقه و محل آن متفاوت هستند. برخي بسيار ساده هستند و برخي هم با جزييات دقيق مانند قطر ميله ها و تعداد نقاط اتصال و همچنين نقاط اتكا را مشخص كرده اند.

ساختار قفس ها به گونه اي طراحي شده است كه با بيشترين استحكام كمترين وزن را داشته باشند. در صورت استفاده از قفس بزرگ و سنگين خودروي مسابقه اي شما آن چابكي كه بايد نخواهد داشت.  علاوه بر استحكامي كه قفس لوله اي به بدنه خودرو مي بخشد اين قفس مي تواند زمان يك دور پيست اتومبيل را كاهش دهد چون به كمك آن مي توان سيستم تعليق را دقيقتر تنظيم كرد و به اين ترتيب چسبندگي خودرو سر پيچ ها بيشتر مي شود و مي تواند با سرعت بيشتري پيچ ها را طي كند.

يك لوله لخت و بدون روكش در داخل اتاق هم نازيباست و هم از نظر ايمني مشكل دار است چون در هنگام برخورد ممكن است سر، شانه يا دست راننده با آن برخورد كند و به همين دليل بايد با روكش نرم و اسفنجي با قطر كافي پوشانده شود تا از بروز جراحات در هنگام تصادف جلوگيري شود.

براي اينكه قفس لوله را در خودرو جا بزنيد بايد داخل اتاق را لخت كنيد و آفتاب گير، كف پوش ها و حتي صندلي ها را برداريد. قرار دادن لوله ها در جاي مناسب مي تواند كاري بسيار آزار دهنده و خسته كننده باشد. بايد قوي ترين نقاط شاسي را پيدا كنيد و قفس میله ای را به آن قسمت ها جوش دهيد يا پيج و مهره كنيد گاه لازم است كه كف اتاق يا ستون ها را سوراخ كاري كنيد تا اتصال مناسبي بين لوله هاي قفس  و بدنه خودرو برقرار كنيد. نقاطی که سوراخ کاری و جوش می شوند باید توسط افراد متخصص تعیین و بازرسی شوند تا این جوشکاری یا سوراخکاری خود منجر به کاهش استحکام شاسی و بدنه نشود.

امروزه كيت هاي قفس خودرو ها دربازار يافت مي شوند كه براي خودرو هاي مشخصي ساخته شده اند و به همراه خود راهنماي كاملي دارند كه مي توانيد از آن براي نصب قفس خود كمك بگيريد. برخي از آنها ساختاري دارند كه مسير درب را مسدود مي كنند و مجبور خواهيد شد از پنجره رفت و آمد كنيد و اگر نمي خواهيد از پنجره وارد و داخل شويد بهتر است قبل از خريد در اين باره تحقيق كنيد. همچنين برخي از كيت ها داراي لوله هاي خميده اي هستند كه به سرنشين اجازه مي دهند از درب خودرو وارد و خارج شود.

منبع: مجله تورك كارز

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید