• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 09

دستورالعمل های گوگل برای لینک بیلدینگ یا لینک سازی

همانطور که می دانیم یکی از راه های بهبود پیج رنک صفحات وب، استفاده از لینک بیلدینگ (لینک سازی) است. این لینک سازی به دو روش طبیعی و غیر طبیعی انجام می گیرد اما خیلی از مدیران سایت ها، با وجود ارجح بودن لینک سازی طبیعی، تنها به دلیل زمانبر بودن آن به لینک سازی های غیرطبیعی (خرید بک لینک و یا لینک سازی اتوماتیک و …) روی می آورند. لذا ما در این مقاله به خط قرمزها و محدودیت های سخت گیرانه ای که اخیرا گوگل برای لینک بیلدینگ، وضع کرده است پرداخته ایم.

دستورالعمل های گوگل برای لینک سازی

دستورالعمل های گوگل برای لینک سازی: هر آنچه نیاز دارید که بدانید

گوگل اخیرا از شیوه های خود برای یادآوری دستورالعمل های لینک سازیش به کاربران صرف نظر کرده است. سابقا این یادآوری ها به طور خاص متوجه سوء استفاده کنندگان از پست های مهمان بود. یعنی کسانیکه از پست های مهمان به عنوان وسیله ای برای دستیابی به لینک های ورودی بیشتر استفاده می کردند.

پست های مهمان یعنی اینکه مثلا شما مقاله ای را نوشته و از سایت های دیگر که مرتبط با حوزه کاری شما هستند میخواهید که آن را در سایتشان قرار دهند و در انتهای مقاله هم لینک سایت خود را به عنوان سایت مرجع قرار میدهید در نتیجه کاربران این سایت ها با خواندن مقاله شما مشتاق می شوند که برای بهره مند شدن از باقی مطالب شما به وب سایتتان سری بزنند و این یعنی جذب مخاطبان جدید.

ارسال گسترده یک مقاله یکسان به وب سایت ها تنها یکی از راههای نقض دستورالعمل های گوگل است. با توجه به هشدار جدی و سخت گیرانه گوگل به صاحبان سایت ها، ما احساس کردیم که اکنون زمان خوبی است تا به بررسی دستورالعمل های شرکت گوگل در رابطه با link schemes (روش های لینک سازی) بپردازیم.

link schemes چیست؟

هدف اصلی از لینک دادن باید این باشد که لینک مندرج در سایت شما، حاوی محتوای سودمندی برای بازدیدکنندگان سایتتان باشد. اما اگر تنها با هدف کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو و یا منافع مادی، در سایت خود لینکی را درج کنید یا توسط سایت های دیگر لینک شوید در این صورت شما هم گرفتار نوعی link schemes خواهید بود.

نقض دستورالعمل های گوگل یک موضوع جدی است و شما هم ممکن است بدون آنکه متوجه شوید این دستورالعمل ها را نقض کرده باشید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل کاهش پیدا می کند بدون آنکه هیچ گونه هشداری توسط گوگل دریافت کنید. صاحبان سایت هایی که به دلیل لینک پنالتی و تخلف از قوانین گوگل مورد جریمه واقع می شوند باید زمان و تلاش زیادی را برای بازگشت به رتبه قبلی خود صرف کنند.

بنابراین ضرورت دارد افرادی که از این شیوه استفاده می کنند بر قواعد تعیین شده توسط گوگل آگاهی یافته و آنها را رعایت کنند تا توسط گوگل جریمه نشده و زحماتشان به داد نرود.

لذا ما در این مقاله دستورالعمل های گوگل را به طور کامل بررسی خواهیم کرد تا مطمئن شوید که تلاش هایی که برای لینک سازی می کنید بعدا شما را به زحمت نمی اندازد. حال بیایید ببینیم چه چیزیهای نقض قوانین گوگل محسوب می شود؟

نقض دستورالعمل های Google در زمینه Link Schemes
♣ لینک سازی از طریق پست­های مهمان

به طور کلی، نقض دستورالعمل های لینک سازی گوگل زمانی اتفاق می افتد که هدف اصلی مالک سایت صرفا ایجاد لینک های ورودی در مقیاس بزرگ باشد به همین دلیل، گوگل اخیرا هشدارهایی را در خصوص سوء استفاده از پست های مهمان داده است. مشارکت با سایت های دیگر در زمینه تولید محتوا، زمانی که به درستی انجام می شود، یکی از تاکتیک های بسیار خوب لینک سازی است اما اگر اینکار بیش از حد تکرار شود و تمرکز مالک سایت بیشتر بر روی جذب کاربران جدید باشد تا کیفیت محتوای تولید شده، در اینصورت این عمل، نقض قوانین گوگل محسوب می شود.

در اینجا منظور ما از “بیش از حد” می تواند مواردی از این قبیل باشد:

  • ارائه و ارسال یک مقاله مشابه به ده ها یا صدها وب سایت مختلف.
  • پر کردن مقالات با لینک هایی که انکر تکست آنان کلمات کلیدی است.

بنابراین درست است که پست های مهمان نقش زیادی در افزودن کاربران جدید به سایت شما (از طریق تعامل با سایت های دیگر) و در نتیجه افزایش بازدید وب سایتتان دارد اما در استفاده از پست های مهمان هم باید محتاطانه عمل کنید و اصولی را رعایت کنید تا توسط گوگل جریمه نشوید.

مثلا وقتی که خزنده گوگل پست های مهمان را بررسی می کند انتظار دارد که با محتوای تازه و منحصر به فردی که می تواند برای مخاطبان سایت دیگر ارزش افزوده داشته باشد مواجه شود. بنابراین باید بر روی کیفیت محتوای خود کار کنید. ضمن اینکه طبق قوانین گوگل، مقالات شما تنها باید به یک سایت ارسال شوند و در آنها یک لینک ارجاع به سایت خودتان ضمیمه شده باشد. همچنین انکرتکست لینک ارجاعی شما نباید حاوی کلمه کلیدی باشد. بلکه این انکرتکست تنها می تواند نام دامنه، نام شرکت یا برند شما باشد و یا یک عبارت کلی مثل “اینجا کلیک کنید” (click here).

نه تنها کسانی که از پست های مهمان سوء استفاده می کنند توسط گوگل جریمه می شوند بلکه سایت های انتشار دهنده این پست ها هم از این مجازاتها مستثنی نیستند. به عبارت دیگر هم صاحبان پست های مهمان و هم سایت های انتشاردهنده این پست ها در صورت سوء استفاده، توسط گوگل جریمه می شوند. بنابراین اگر سایت شما مشارکت مهمان را پذیرفت، باید به شدت احتیاط کنید. مثلا هنگامی که گوگل تشخیص دهد که یک وب سایت مقاله هایی را منتشر می کند که حاوی لینک های هرزنامه است، ممکن است این موضوع در روش ارزیابی کیفیت آن سایت توسط گوگل تاثیر منفی گذاشته و منجر به کاهش رتبه سایت مذکور گردد.

بر همین اساس، گوگل به سایت های میزبان توصیه می کند که قبل از پذیرش پست های مهمان به نکات زیر توجه کنند:

سایت هایی که پست های میهمان را پذیرفته و منتشر می کنند باید به دقت آنها را بررسی کنند و سوالاتی همانند سوالات زیر از خود بپرسند: آیا من این شخص را می شناسم؟ آیا پیام این شخص متناسب با مخاطبان سایت من است یا نه؟ آیا این مقاله حاوی مطالب مفیدی است؟ در صورتی که لینک هایی در مقاله وجود دارد که به محتواهای مشکوک اشاره دارند آیا نویسنده در آنها از خصوصیت “rel = nofollow”  استفاده کرده است؟

تا اینجا شما با تمام زیر و بم های پست های مهمان آشنا شدید، حال بیایید به سایر دستورالعمل های گوگل در خصوص link scheme هم نگاهی بیندازیم.

♣ خرید و فروش لینک ها

بک لینکها که به آنها لینکهای داخلی یا لینکهای ورودی هم گفته می شود یکی از فاکتورهای اساسی موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها به شمار می روند. بازدیدکننده ها هم بخش اصلی هر سایتی هستند و هر کس میتواند با کمک بک لینک ها سایتش را به راحتی تبلیغ کرده و درنتیجه بازدیدکنندگان بیشتری را به این طریق به سایتش روانه کند.  لذا مالکان برخی از سایت ها برای ربودن گوی سبقت از رقیبان خود، در نهایت دست به دامان خریداری این لینک ها می شوند.

در نقطه مقابل این افراد، صاحبان وبسایت هایی با رتبه بندی بالا و معتبر قرار دارند که چنین لینک هایی را با هدف کسب درآمد بیشتر به دیگران می فروشند .(یعنی در ازای دریافت مبلغی، حاضر می شوند که لینک شما را در سایت خود قرار دهند) چرا که می دانند همواره افرادی وجود دارند که حاضرند مبالغ خوبی را برای درج لینکشان در سایت های دارای محتوای باکیفیت و ارزشمند، بپردازند.

اما نکته قابل تامل در اینجاست که هرگونه تبادل پول، کالا یا خدمات برای اینگونه لینک ها، شدیدا برخلاف دستورالعمل ها و قوانین گوگل است و حتی قرار دادن لینک محصولات رایگان سایت دیگر در سایت میزبان هم از نظر گوگل تخلف محسوب می شود.

علاوه بر موارد فوق، باید توجه داشته باشید که برخی از سایت های فروشنده لینک، مجموعه ای از لینک های گوناگون بود و صرفا برای ثبت لینک به شرط پرداخت پول بوجود آمده اند درنتیجه هیچ ارزش محتوایی ندارند و از نظر گوگل مردود شمرده می شوند.

♣ پیوندهای متقابل (تبادل لینک)

تبادل لینک بیش از حد با دیگران، مثلا در جایی که شما لینک آنها را در سایت خود قرار می دهید و در عوض آنها هم حاضر می شوند که لینک شما را در سایت خود قرار دهند (لینک دادن به ازای دریافت لینک) برخلاف دستورالعملهای گوگل هستند. برخی از سئو کاران کلاه سیاه به جای تولید محتوای با کیفیت به دنبال ساخت بک لینک های گسترده می روند و از همین روش برای لینک سازی استفاده می کنند. آنها شبکه های وبلاگ های پیچیده را با ده ها سایت متصل به یکدیگر ایجاد می کنند. در دنیای کلاه سیاهها، این روش لینک سازی را چرخ پیوند (link wheel) می گویند. باز هم نیازی به گفتن نیست که چنین روش های لینک سازی هم نقض قوانین گوگل به شمار میرود. در حقیقت ایجاد محتوا و لینک بیلدینگ هر دو باید به صورت موازی و به طور همزمان با هم انجام شوند تا سئوی سایت بهبود یافته و موفقیت حاصل شود.

به معضلات تبادل لینک این مورد را هم اضافه کنید که ممکن است اینکار منجر به ایجاد لینک های نامرتبط و کم کیفیت شده و این لینک ها از دید گوگل اسپم و لینک هایی هرز شناسایی شوند و درنهایت تلاش های سئوی شما را هم از بین ببرد.

تبادل لینک

♣ استفاده از ابزارهای خودکار

در تکنیک های سئوی کلاه سیاه، روش های غیر متعارفی بکار برده می شود تا با دور زدن قوانین گوگل و سایر موتور های جستجو، رتبه بهتر در نتایج جستجو حاصل شود که ابزارهای کلاه سیاه یکی از این روش ها به شمار می آیند. این ابزارها می توانند فرآیند لینک سازی و حتی تولید محتوا را خودکارسازی بکنند.

ابزار Article spinners که به عنوان یک نرم افزار تحت وب (آنلاین) شناخته می شود (مثل spinbot.com )، مقاله ای (محتوایی) را دریافت کرده و با جایگزین کردن کلمات خاص، عبارات، جملات و حتی کل پاراگراف های آن با تعدادی از واژگان جایگزین دیگر، به بازنویسی کل یا بخشی از آن مقاله می پردازند و درنهایت متنی را بازتولید می کند که در عین یکسان بودن مفهومش با متن اصلی، اما از نظر ظاهری با متن اصلی اندکی تفاوت دارد. جالب است که این فرآیند کاملا خودکار انجام می گیرد.

این ترفند که به منظور فریب گوگل و عبور از قوانین آن استفاده می شود، به پنهان کردن این حقیقت که شما قصد دارید یک متن یکسان را به چندین سایت ارسال کنید کمک شایانی می کند. چرا که با کمک این ابزار می توانید به جای ارسال یک متن مشابه به چندین سایت و جریمه شدن توسط گوگل، از یک متن واحد متن های متفاوتی را تولید کرده و به سایت های بیشتری ارسال کنید.

اما بهتر است بدانید که استفاده از هر برنامه یا سرویس خودکار برای ایجاد لینک های ورودی هم، به شدت برخلاف دستورالعمل های گوگل بوده و نقص آن محسوب می شود.

♣ لینک های غیر طبیعی

طیف گسترده ای از لینک ها در این دسته قرار می گیرند. در اینجا یک مرور کلی بر انواع مختلف لینک های غیر طبیعی انجام داده ایم که عبارتند از:

  • لینک های تبلیغاتی که پیج رنک سایت شما را به یک سایت مالک تبلیغات منتقل می کنند.
  • ارسال مقالات مطبوعاتی که حاوی لینک هایی هستند که انکرتکست آنها کلمات کلیدی بهینه شده است.
  • بک لینک های دایرکتوریهایی (سایت هایی که به معرفی وبسایت های ثبت شده به بازدیدکنندگان می پردازند) با کیفیت پایین.
  • لینک های کم کیفیت یا مملو از کلمات کلیدی بهینه سازی شده یا مخفی که در ویجت ها جاسازی شده اند.
  • لینک هایی که به طور گسترده در پاورقی ها یا قالب سایت ها قرار دارند.
  • ارسال کامنت در انجمن های اینترنتی درصورتیکه این کامنت ها دارای لینک هایی باشند که انکر تکست آنها کلمات کلیدی بهینه شده باشد.

اگر شما در کسب و کارهای “درآمد به ازای کلیک” (کسب و کاری که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وبسایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند) مشارکت دارید و یا از نمایش تبلیغات به عنوان یک تاکتیک بازاریابی برای کسب و کارتان استفاده می کنید حتما باید مراقب باشید که دچار لینک پنالتی (جریمه شدن از طریق لینک) نشوید. یعنی باید اطمینان حاصل کنید که لینک های خروجی از وب سایت شما (لینک هایی که به سایت های دیگر داده اید)، بر روی پیج رنک تان تاثیر منفی نگذارد. برای اینکه از این قضیه مطمئن شوید کافیست به تگ لینک خود خصوصیت   “rel=nofollow” را اضافه کنید.

اضافه کردن خاصیت نوفالو به لینک

حال در انتهای این مقاله شما می دانید که چه چیزی نقض دستورالعمل های گوگل محسوب می شود و اینکه اجازه انجام چه کارهایی را دارید. به گفته گوگل، بهترین راه برای به دست آوردن بک لینک برای سایت شما، ایجاد محتوایی ارزشمند است یعنی محتوایی که آنقدر برای مردم جذاب و سودمند باشد که خودشان به صورت طبیعی بخواهند به آن لینک کنند. مثلا اگر بتوانید برای صفحه ای که فاقد محتوای ارزشمند است لینک دریافت کنید این لینک سازی از نظر گوگل غیرطبیعی به نظر خواهد رسید. اما درصورتیکه کاربر با محتوای ارزشمندی در سایت شما مواجه شود ضمن لینک دادن به مطلب مفید شما، تبدیل یه یکی  از بازدید کنندگان پروپا قرص سایتتان خواهد شد.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید