• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 05 / 12

چگونه درس خواندن را به كاري سرگرم كننده و جالب تبدیل كنيد.

ما در دوراني تحصيل كرده ايم كه همه دانش آموزان بايد يك چيز را مي آموختند و به همه آنها به يك روش تدريس مي شد. اما امروزه در زمينه آموزش نوآوري هاي بسياري ارائه شده است و يك آموزگار بايد بداند كه براي هر دانش آموز چه روش تدريسي را بكار گيرد، و براي اين منظور برنامه آموزشي متفاوتي براي هر دانش آموز يا شاگرد خود داشته باشد. اگر اخبار را دنبال كرده باشيد حتما درباره استاندارد هاي مركزي مشترك ايالتي شنيده ايد يا خوانده ايد كه گذراندن امتحانات ايالتي را براي دانش آموزان اجباري كرده اند. و حتما شنيده ايد كه معلمين براي استفاده از روش های متفاوت آموزشي براي هر دانش آموز تشويق مي شوند.

چگونه درس خواندن را به كاري سرگرم كننده و جالب تبدیل كنيد.

خوب با اين همه شرايط كاري سخت كه در ايالات متحده براي معلمين وجود دارد چگونه مي توان از آنها انتظار داشت كه با خيال راحت و بدون استرس سر كلاس حاضر شوند؟ حال چه برسد به اين كه بخواهند فرايند آموزشي را سرگرم كننده هم بكنند! البته در اين مقاله من نمي خواهم بگويم كه آموزگار بايد همه درس ها را به شيوه اي سرگرم كننده براي دانش آموزان ارائه دهد بلكه هدف من اين است كه فضاي كلاس درسي را براي آموزگار و شاگرد به يك مهماني سرگرم كننده و دلپذير تبديل كنم و شما مي توانيد هر از چند گاهي اين روش ها را امتحان كنيد.

البته معلم بودن كار ساده اي نيست، به خصوص اين روزها فشار زيادي بر معلمين وجود دارد تا همه مطمئن شوند كه دانش آموزان بيش از آنچه كه خود در گذشته سر كلاس ياد مي گرفتيم مي آموزند. اما اگر مي خواهيم دانش آموزان با انگيزه و اراده باقي بمانند بايد مطمئن شويم كه روند آموزش براي آنها سرگرم كننده است. و در اين مقاله 5 روش ساده ارائه مي شود كه امتحان كردن آنها خالي از لطف نيست.

از فناوري هاي روز استفاده كنيد.

وقتي كه از فناوري هاي روز در كلاس خود استفاده مي كنيد روند تدريس براي دانش آموزان سرگرم كننده خواهد بود. فكر كنيد وقتي كه در خانه هستند چه مي كنند؟ آيا بازي هاي ويديویی را ترجيح مي دهند؟ براي دوستان خود پيامك مي فرستند؟ يا با تبلت خود بازي مي كنند. كودكان عاشق فناوري هاي روز هستند بنابراين اگر به دنبال بهترين راه آموزش به آنها هستيد كه برايشان سرگرم كننده هم باشد بد نيست كه در برنامه روزانه خود جايي براي فناوري باز كنيد.

در ادامه چند پيشنهاد خدمت شما ارائه مي شود كه اميدوارم مفيد واقع شود:

  • اگر مي خواهيد پروژه اي تحقيقاتي براي آنها تعريف كنيد از آنها بخواهيد درباره آن و كتاب هايي كه در اين زمينه وجود دارد در اينترنت جستجو كنند.
  • اگر خودتان تبلت داريد مي توانيد از آن كمك بگيريد برايشان يك فيلم آموزشي پخش كنيد، اجازه دهيد با آن يك بازي آموزشي را امتحان كنند، يا قسمتي از يك كتاب صوتي را براي آنها پخش كنيد و به هر شكلي كه مي توانيد به كمك تبلت خود آنها را درگير آموزش نماييد.
  • از آنها بخواهيد به كمك نرم افزار پاورپوينت و مانند آن سميناري در كلاس برگزار كنند و خود سخنراني كنند.
  • از ويديو كنفرانس استفاده كنيد و به دانش آموزان خود اين فرصت را بدهيد تا به كمك فناوري بدون اينكه كلاس را ترك كنند در جهان سفر كنند.
  • از آنها بخواهيد براي كلاس خود يك وبلاگ بسازند و يك راديو پودكست بسازند و براي اين منظور مي توانيد از كامپيوتر مدرسه استفاده كنيد.
درس ها را با يك فعاليت سرگرم كننده يا جالب ادامه دهيد

بسيار پيش مي آيد كه نمي توان درسي را به صورتي سرگرم كننده ارائه داد. يا از نظر بعضي دانش آموزان ممكن است تدريس شما سرگرم كننده باشد ولي بعضي هم آن را كسل كننده بدانند. در اين گونه مواقع بهتر است بعد از هر درس يك فعاليت سرگرم كننده براي آنها در نظر بگيريد. به عنوان مثال فرض كنيد طبق كتاب درسي نوترون در حال تدريس هستيد و متوجه مي شويد كه اين درس براي عده اي كسل كننده است در اين وضعيت مي توانيد يك مدل از نوترون به آنها نشان دهيد و بهتر از آن اين است كه از آنها بخواهيد خود چنين مدلي بسازند مي توانند از گل رس استفاده كنند و اين كه خودشان فعاليتي انجام دهند تاثير خوبي خواهد داشت.

به دانش آموزان خود اجازه دهيد تجربه كنند.

تجارب علمي و استفاده از دست ها براي آموختن براي بيشتر دانش آموزان سرگرم كننده خواهد بود و به آنها كمك مي كنند براي يادگيري انگيزه بيشتري داشته باشند. حتي دانش آموزي كه علاقه اي به علم و دانش ندارد نيز تجربه كردن را كاري سرگرم كننده خواهد يافت. به آنها كاري ساده بدهيد تا آن را تجربه كنند و مي توانيد خيلي كم بر آنها نظارت داشته باشيد يا براي هر كس يك هم گروه انتخاب كنيد تا بتوانند به صورت تيمي با هم كار كنند و در اين زمينه هم تجارب ارزشمندي به دست خواهند آورد. در ادامه چند پيشنهاد در اين زمينه ارائه مي شود:

  • از آنها بخواهيد با فويل آلومينيومي قايقي بسازند و در داخل آن يكي يكي سكه هاي كوچك و سبكي قرار دهند تا در آب غرق شود.
  • از آنها بخواهيد آب، روغن و عسل را با يكديگر مخلوط كنند تا ببينند چگونه در يك ظرف شيشه اي اين مايعات از يكديگر جدا مي شوند.
  • از آنها بخواهيد تا اشياء مختلفي را در دو ظرف بريزند كه يكي محتوي آب خالص است و ديگري محتوي آب نمك و ببينيد چگونه و چقدر در آنها فرو مي روند و كدام يك روي آب شناور مي شوند.
زمان مرور درس ها را سرگرم كننده تر كنيد

يكي از مواقعي كه دانش آموزان بيش از هميشه احساس كسالت مي كنند زمان مرور درس هاي گذشته است. براي اين كه اين فعاليت كسل كننده را به فعاليتي سرگرم كننده تبديل كنيد اين كار را به صورت مسابقه اي انجام دهيد و مي توانيد به آنها بگوييد: خوب حالا وقت بازيه! مي توانيد مرور درس ها را با مشاركت دانش آموزان انجام دهيد و بازي هايي مانند صندلي داغ و گروه بندي آنها و ترتيب دادن يك مسابقه بين آنها شروع كنيد.

گردش علمي

از هر موقعيتي براي اينكه دانش آموزان خود را از كلاس درس خارج كنيد استفاده كنيد. بهترين راه براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان تبديل فرايند كسل كننده آموزشي به فعاليتي سرگرم كننده اين است كه آنها را به صورت فيزيكي و ديداري درگير كنيد. اگر به عنوان مثال درس شما در زمينه تاريخ بومي منطقه است آنگاه مي توانيد دانش آموزان خود را به يك گردش علمي در موزه اي در اين زمينه ببريد. يا اگر درباره حيوانات مزرعه به آنها آموزش مي دهيد فكر خوبي است اگر آنها را به مزرعه اي در آن نزديكي ببريد. گردش علمي به آنها اجازه مي دهد تا بين آموخته هاي خود در كلاس  و دنياي بيرون ارتباط برقرار كنند.

با همه فشاري كه به شما به عنوان يك معلم وارد مي شود و استرس بالايي كه اين شغل دارد باز هم مي توانيد آموزش را براي شاگردان خود شيرين تر و دوست داشتني تر ارائه كنيد اين كار مي تواند به سادگي اين باشد كه به آنها اجازه دهيد كه آنچه را كه آموخته اند براي شما نقاشي كنند يا به آنها چند دقيقه اي فرصت دهيد تا با كامپیوتر بازي كنند. اين به شما بستگي دارد كه به چه روشي مي خواهيد اين فرايند را به كاري لذت بخش و دوست داشتني تبديل كنيد ولي نتيجه آن اين است كه شاگرداني خواهيد داشت كه به درس و مدرسه و يادگيري علاقه مند هستند.

نوشته: جانله كاكس

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید