• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 11

راهنمای مصرف داروی آلوکیم یا Allopurinol

قرص خط دار آلوپورینول 100 و 300 میلی گرمی

آلوپورینول (به نام زیلوریک Zyloric هم شناخته می‌شود) در درمان نقرس، عود سنگهای کلیوی اگزالات کلسیم، جلوگیری از نفروپاتی اسیداوریکی در هنگام شیمی درمانی کاربرد دارد. آلوپورینول آنزیمی به نام گزانتین اکسیداز را که در بدن انسان اسید اوریک تولید می‌کند مهار کرده و به این طریق با کاهش تولید موجب می‌شود سطح اسید اوریک در بدن کاهش یابد.

راهنمای مصرف داروی آلوکیم

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید.

راهنمایی های عمومی

قبل از مصرف آلوپورینول در موارد زیر حتما با پزشک معالج مشورت نموده و ضمن رعایت احتیاط کامل، نسبت فوائد دارو به عوارض جانبی آن را در نظر بگیرید:

  • سابقه حساسیت به آلوپورینول و یا سایر داروها، غذاها، مواد محافظ و رنگها.
  • ابتلا به نقص عملکرد کلیوی یا هر گونه بیماری که منجر به تغییر عملکرد کلیه ها شود مانند نارسائی احتقانی قلب، دیابت و فشار خون بالا.
  • مصرف همزمان داروهای دیگر خصوصا ضد انعقادها، آزاتیوپورین و مرکاپتوپورین و داروهای مدر تیازیدی.
  • در دوران بارداری و شیردهی.
مقدار و نحوه مصرف دارو

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول آلوپورینول به شرح زیر است:

بزرگسالان و بالغین

بعنوان داروی ضد نقرس: در شروع درمان، 100 میلی گرم یکبار در روز از راه خوراکی تجویز می شود که به فاصله یک هفته یکبار، میتوان 100 میلی گرم (تا حداکثر 800 میلی گرم در روز) به آن اضافه کرد تا وقتی که غلظت اسید اوریک سرم به حد مطلوب برسد.

دوز نگهدارنده: 100 تا 200 میلیگرم 2 یا 3 بار در روز یا 3000 میلی گرم یکبار در روز از راه خوراکی تجویز می شود.

درمان بیماری سرطانی (Neoplastic disease): در ابتدا 600 تا 800 میلی گرم در روز از راه خوراکی، 12 ساعت تا 3 روز (ترجیحا 2 تا 3 روز) قبل از شروع شیمی درمانی یا پرتو درمانی تجویز می شود.

دوز نگهدارنده: مقدار مصرف دارو بر اساس میزان اسید اوریک سرم تنظیم می شود که 48 ساعت بعد از شروع درمان با آلوپورینول و بصورت متناوب، در طی دوره مصرف دارو اندازه گیری می گردد.

مهارکننده تشکیل سنگهای ادراری اسید اوریکی (Antiurolithic): مقدار 100 تا 200 میلی گرم 1 تا 4 بار در روز یا 300 میلی گرم یکبار در روز از راه خوراکی تجویز می شود.

مهار کننده تشکیل سنگهای ادراری کلسیم اگزالاتی: روزانه 200 تا 300 میلی گرم از راه خوراکی در یک نوبت یا در چند دوز منقسم تجویز می شود.

حداکثر مقدار مصرف آلوپورینول در بزرگسالان، 300 میلیگرم در یک نوبت و 800 میلیگرم در یک روز می باشد.

توجه: در بیماران مبتلا به نقص عمکرد کلیوی خصوصا افرادی که تحت دیالیز نیستند، دفع دارو از بدن کاهش می یابد لذا جهت پیشگیری از تجمع دارو و بروز مسمومیت دارویی توصیه می شود مقدار مصرف بر اساس کلیرانس کراتی نین بیمار طبق جدول زیر کاهش یابد:

مقدار مصرف دارو کلیرانس کراتی نین

(میلی لیتر در دقیقه)

200 میلیگرم روزانه 10 تا 20
حداکثر 100 میلی گرم روزانه 3 تا 10
ممکن است 100 میلی گرم با فواصل

طولانی تر از 24 ساعت مورد نیاز باشد

کمتر از 3
کودکان
داروی ضد افزایش اسید اوریک خون، درمان بیماری سرطانی:

کودکان تا 6 سال: 50 میلی گرم 3 بار در روز از راه خوراکی تجویز می شود.

کودکان 6 تا 10 سال: 100 میلی گرم 3 بار در روز یا 300 میلی گرم روزانه در یک نوبت از راه خوراکی تجویز می شود.

توجه: لازم است 48 ساعت بعد از شروع درمان، بر اساس پاسخ بیمار مقدار مصرف دارو تنظیم گردد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

گرچه مطالعات کافی و کنترل شده انسانی در مورد مصرف آلوپورینول در دوران بارداری انجام نشده است ولی در مطالعه بر روی حیوانات نیز عوارض جانبی این دارو بر روی جنین مشاهده نشده است. آلوپورینول در گروه C قرار دارد.

آلوپورینول و متابولیت آن (اکسی پورینول) در شیر مادر منتشر می شوند ولی تاکنون مدارکی دال بر عوارض جانبی آلوپورینول در شیرخواران ارائه نشده است. بنابراین مصرف این دارو در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود مگر در صورت لزوم با تجویز پزشک متخصص و نیز با در نظر گرفتن فواید دارو به عوارض احتمالی آن.

هشدارها

قرض آلوپورینول را بعد از غذا مصرف کنید تا تحریک دستگاه گوارشی به حداقل برسد.

دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نموده و در طی دوره درمان به مقدار فراوان مایعات بنوشید (حداقل 2/5 تا 3 لیتر در روز)

دارو درمانی فقط از حملات حاد نقرس پیشگیری می نماید ولی آن را درمان نمی کند لذا ادامه مصرف آلوپورینول همراه با سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج (مانند کلشی سین و ضد التهاب های غیر استروئیدی) و تکمیل دوره درمان ضروری می باشد.

در صورت فراموشی یک نوبت، به محض یادآوری دارو را مصرف نمائید ولی چنانچه تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از مصرف نوبت فراموش شده خودداری نموده و نوبت بعدی را نیز 2 برابر مصرف نکنید.

در طی دوره درمان از مصرف زیاد ویتامین ث خودداری نمائید.

در صورت بروز بثورات یا ظهور علائم شبه آنفلوآنزا (مانند تب و لرز و دردهای عضلانی یا تهوع و استفراغ) بطور همزمان یا بعد از بثورات پوستی، بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک معالج خود اطلاع دهید زیرا ممکن است این علائم نشانه واکنش شدید حساسیت به آلوپورینول باشند.

در صورت بروز خواب آلودگی، در انجام فعالیتهای روزانه احتیاط کامل را رعایت نمایید.

در طی دوره درمان معاینات مرتب توسط پزشک معالج جهت انجام دوره ای آزمایش خون و اندازه گیری مرتب مقدار اسید اوریک در سرم فرد بیمار جهت تنظیم دوز مصرفی دارو و بررسی پیشرفت درمان توصیه می شود.

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است موجب بروز عوارض ناخواسته گردد گرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود.

شایع ترین عارضه ای که بعد از شروع درمان التهاب مفصلی ناشی از نقرس در بیماران مشاهده می شود افزایش موقتی دفعات حملات حاد نقرس می باشد. وقوع این حملات با ادامه درمان و افزایش تدریجی دوز مصرفی آلوپورینول و نیز تجویز مقادیر پیشگیرانه از داروی کلشی سین یا یکی از ضد التهاب های غیر استروئیدی توسط پزشک معالج کاهش می یابد.

عارضه شایع آلوپورینول که نیاز به توجه پزشکی فوری دارد، التهاب پوستی آلرژیک (بثورات پوستی، کهیر یا خارش) می باشد.

عوارض نادری که تنها در صورت تداوم و آزردگی بیمار نیاز به توجه پزشکی دارند عبارتند از اسهال، خواب آلودگی، سردرد، سوء هاضمه، ریزش موی غیر عادی.

تداخل دارویی

در طی دوره درمان با آلوپورینول تا حد امکان از مصرف داروهای اسیدی کننده ادرار مانند ویتامین ث، آمونیوم کلراید، املاح سدیم و پتاسیم فسفات، بعلت افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیوی خودداری نمائید.

مصرف همزمان آمپی سیلین یا آموکسی سیلین با آلوپورینول به علت افزایش احتمال بروز بثورت پوستی، توصیه نمی شود.

آلوپورینول موجب کاهش متابولیسم داروهای ضد انعقاد و نیز آزاتیوپورین و مرکاپتوپورین می گردد لذا در صورت الزام به مصرف همزمان آنها، دوز مصرفی ضد انعقادها بر اساس وضعیت بیمار بایستی کاهش یافته و به دقت تنظیم شوند.

مصرف همزمان آلوپورینول با داروهای گزانتینی مانند آمینوفیلین و تئوفیلین موجب کاهش دفع آنها از بدن می شود لذا تنظیم و کاهش دوز مصرفی این داروها ضروریست.

مسمومیت دارویی

در صورت مصرف دارو بیش از مقدار تجویز شده و یا بروز واکنش های حساسیتی بلافاصله بیمار را به بیمارستان یا مرکز کنترل مسمومیتها منتقل نمائید تا تحت شستشوی معده و سایر درمانهای علامتی و حمایتی قرار گیرد. تجویز گلوکوکورتیکوئیدها جهت رفع حساسیت توصیه می شود.

شرایط نگهداری

دارو را درون جعبه، دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمائید.

دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمائید.

تهیه و تنظیم: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام من هرچندماه یکبار قوزک پام ورم میکنه آزمایش دادم نقرس کلسترول بالا وکبد چرب دارم انقدر قوزک پام ورم داره می خوابم درد نداره بلند میشم روپام راه برم از درد می خوام بمیرم این قرص هارو باهم مصرف میکنم مشکلی پیش نمیاد خطری نداره ممنونقرص پین آف۱۰۰ولیپوفیکسیا اتورواستاتین۲۰وآلو پورینول ۱۰۰ ولیورگل۷۰ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید