• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 15

ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران _ قسمت اول

آیا می دانستید که در بیشتر کشورها شما ابتدا باید برای گرفتن مجوز رستوران، نقشه رستوران و طراحی آن را به شهرداری ارائه داده تا بتوانید مجوز ساخت رستورانتان را بگیرید؟ یعنی اینکه پیش از عملیات تخریب، برق کشی، لوله کشی، نصب وسایل آشپزخانه و دیگر کارهای لازم، ابتدا باید یک نقشه و طراحی ساختمانی تایید شده داشته باشید.

ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران

در الگوهای نقشه های تجاری رستوران که در این مقاله ارائه کرده ایم، قدم به قدم به شما نشان می دهیم که چگونه از همان ابتدا برای نقشه تجاری رستورانتان کار را شروع کنید.

از ملزومات این کار طراحی است؛ پیش از آنکه کار رستورانتان را آغاز کنید باید یک ایده مشخص برای طراحی یا دیزاین رستوران داشته باشید.

برخی افراد تمایل دارند برای اینکار شخصا از نرم افزارهای طراحی همچون اسمارت دراو (SmartDraw)، کانسپت دراو (ConceptDraw) و یا کد پرو (CadPro)برای نقشه کشیدن استفاده کنند و برخی شاید به مراکز طراحی داخلی ساختمان مراجعه کرده و فرایند پیچیده طراحی و نقشه کشی را به افراد کاردان و حرفه ای در این زمینه بسپارند تا حداکثر استفاده از فضا را داشته باشند. در زمینه نقشه کشی ساختمان تنها داشتن اندازه ها کافی نیست.

در هر صورت، پیش از شروع کار، باید اصول اولیه و اساسی نقشه کشی و طراحی رستوران را بدانید. همچنین برای هر بخش از رستوران باید ایده ای داشته باشید تا روی آن تمرکز کنید.

در این مقاله 9 نمونه طراحی رستوران و چیدمان آنها ارائه شده است که شامل تمام المان های لازم برای چیدمان رستوران نیز می شود.

بخش های اصلی نقشه ساختمانی رستوران

بخش های اصلی نقشه ساختمانی رستوران شامل: ورودی رستوران، سالن انتظار، سالن غذاخوری، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اقامتگاه کارکنان/ پستو، صندوق و فضای باز بیرون سالن می باشد که توضیحاتی در مورد هر یک داده می شود.

در این مقاله دو بخش از بخش های بالا شامل ورودی رستوران و سالن انتظار بررسی می شود و بقیه بخش ها در مقاله های بعدی ارائه می گردد.

ورودی رستوران

هیچ گاه از روی ظاهر قضاوت نکن. در واقع این جمله ضرب المثلی زیباست، اما در کار رستورانی چندان کاربرد ندارد. کسی که میل به خوردن شام دارد رستوران را بخصوص حین قدم زدن، تنها به خاطر ظاهرش انتخاب نمی کند. پیش از اینکه میزبان و یا گارسون از مهمان خود پذیرایی کند لازم است تا نشان دهد که رستورانش ارزش این را دارد که برای صرف شام در این محیط وقت گذراند.

ورودی رستوران

اجرای این امر بسیار دشوار و پیچیده است. برای مثال، ایان دی، صاحب استودیو ایان دی در ونیز، نمای خارجی هر 12 شعبه رستوران لموناد در لس آنجلس را طراحی کرده است. پروژه کافه تریای لموناد بسیار مدرن بود.

برخی رستوران ها در مسیر پیاده روها هستند و روزانه با رفت و آمد بسیاری روبرو می باشند اما برخی دیگر بیشتر در مسیر رانندگان و ماشین سواران هستند. از این رو هر رستوران بر حسب موقعیت مکانی اش، شکل ورودی خاصی را می طلبد.

طی مصاحبه ای که مجله طراحی و توسعه رستوران ها با دی داشت، وی اظهار داشت که اگر لازم است رستورانی توسط رانندگان دیده شود، باید همچون یک بیلبورد بزرگ بینندگان را به خود جذب کند. از این رو وی برای رستوران هایی که بیشتر در مسیر رانندگان هستند، پنجره های مرتفع و سراسری را توصیه می کند، چرا که در این صورت رانندگان قادر خواهند بود فضای جذاب داخل رستوران را از فاصله دور ببینند.

رستوران هایی که در مسیر پیاده روها و تفرجگاه ها هستند نیازی به این قبیل پنجره ها ندارند. با این وجود عامل مشترکی که همه رستوران ها را به هم مرتبط می سازد مورد زیر است: یک دستگیره در سفارشی که شبیه برش لیمو بوده، معروفیت برند را افزایش می دهد.

سالن انتظار

بخش بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، سالن انتظار و یا سالن ورودی است. برخی رستوران ها سالن انتظار را از محل غذا خوری جدا می کنند، و برخی نیز این فضا را باز می گذارند. در برخی طراحی های رستورانی، این قسمت را نادیده گرفته و این باعث می شود که مشتریان با غذایشان ایستاده و منتظر میز خالی شوند.

مطمئن شوید که برای مشتریان فضای کافی برای انتظار کشیدن در نظر گرفته اید و ابتدا روی مهمان نوازی خود تمرکز کرده حتی اگر هنوز ننشسته اند.

از جمله راهکارهایی که میتوانید با استفاده از آن تعهدتان را به میزبانی نشان دهید، داشتن محلی تحت عنوان رخت کن همراه با متصدی مربوط به نگهداری لباس است.

ریچارد کورین، مشاور، توسعه دهنده تجاری و شریک مدیر ارشد اتحادیه گروه مهمان نوازان میگوید: مدیران رستوران ها فضای ذخیره و فرصت فروش زیادی را به هدر می دهند و گاهی فضای زیادی را تنها برای نشستن پشت بار در نظر میگیرند، اما بی شک در انتهای روز، به ویژه در فصل زمستان، رخت کن به میزان مهمان پذیری و مهمان نوازی رستوران می افزاید. ریچارد کورین به اجرای این ایده در گرامرسی تاورن نیویورک کمک کرد.

نقشه رستوران ایتالیایی گیوانی در کوپراس کوو تگزاس توسط ای وی استدیو

رستوران ایتالیایی گیوانی در کوپراس کوو تگزاس توسط ای وی استدیو

گزینه دیگر این است که از مهمان ها بخواهید تا به سالن انتظار رفته و میزبانی به آنها خوش آمد گفته و از وی بخواهد تا زمان خالی شدن میز منتظر بماند، این دقیقا همان کاری است که رستوران گیوانی انجام می دهد. در حقیقت رستورانی با مجموعه بزرگی از مهمان داران به سختی پیدا می شود.

یک مهماندار حرفه ای باید آشنایی کامل با زبان بدن و حالات چهره داشته باشد و همچنین این آشنایی باید در مورد خود و غذا نیز باشد به علاوه لحن کلام او با سایر کارمندان و مشتریان نیز باید به شکل صحیحی باشد.

همانطور که در بالا بیان شد دو بخش از بخش های مختلف نقشه و چیدمان رستوران در این مقاله توضیح داده شد و در مقاله های بعدی مابقی بخش ها را ارائه خواهیم داد.

ترجمه: آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید