• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 17

اسطوره‌های پیر در رقابت های اوپن استرالیا

مسابقات اوپن استرالیا آغاز شد و بهترین بازیکنان تنیس دنیا در ملبورن پارک به مصاف هم می‌روند تا قهرمان اولین گرنداسلم فصل تنیس مشخص شود.

پارسال همین موقع کمتر کارشناسی بود که بختی برای قهرمانی پرافتخارترین بازیکنان تاریخ تنیس قائل باشد. راجر فدرر و رافائل نادال، “پیرمردهای” مصدومی بودند که شمارش معکوس بازنشستگی آن‌ها آغاز شده بود و بحث این بود که چقدر می‌توانند آن را به تاخیر بیاندازند.

اسطوره‌های پیر در رقابت های اوپن استرالیا

سال رویایی فدرر و نادال با رسیدن به فینال اپن استرالیا شروع شد و در ادامه آن‌ها قهرمانی در گرند‌اسلم‌ها را میان خودشان تقسیم کردند تا بحث بازنشستگی فراموش شود. امسال اما داستان به کل متفاوت است و با کنار کشیدن اندی ماری به دلیل مصدومیت و شش ماه دوری نواک جوکوویچ از مسابقات، “فدال” بخت‌های اصلی قهرمانی هستند. این مطلب نگاهی دارد به پنج شانس نخست قهرمانی و نواک جوکوویچ که اصلا نباید گول رتبه چهاردهم او در رده بندی جهانی را خورد.

رافائل نادال

گرچه راجر فدرر سال را درخشان آغاز کرد در ۲۰ مسابقه اول فصل فقط یکبار باخت اما این رافائل نادال بود که به لطف نمایش عالی در خاک رس، سال را به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان تمام کرد. نادال فصل گذشته ۷۸ مسابقه داد؛ ۲۱ بار بیش از فدرر. تنیس‌باز ۳۱ ساله اسپانیایی گرچه پس از استرالیا در ایندین ولز و میامی هم به فدرر باخت ولی در ادامه در مونت‌کارلو، بارسلونا، مادرید، رولان گاروس، اوپن آمریکا و چین قهرمان شد. او تعداد گرند‌اسلم‌هایش را به ۱۶ رساند اما تاثیر فشار زیادی که به خودش آورد در پایان فصل آشکار شد.

او در پاریس و لندن (دو تورنمنت آخر فصل قبل) هنوز وارد نشده مجبور شد به دلیل مصدومیت زانو کنار بکشد. در یک کلام می‌توان گفت در مسابقات امسال اگر نادال از نظر فیزیکی روی فرم باشد بعید است کسی بتواند مانع رسیدن او به فینال شود. نادال در دور اول باید با ویکتور بورگوس ۳۷ ساله بازی کند.

رافائل نادال

راجر فدرر

استاد سوئیسی مدافع عنوان قهرمانی اوپن استرالیا است. او ۳۷ سال دارد و بهتر از هرکسی می‌داند چطور با این قضیه کنار بیاید. فدرر سال ۲۰۱۶ بدترین سال حرفه‌ایش را سپری کرد اما پارسال در اوپن استرالیا، ایندین ولز، میامی، هاله، ویمبلدون، شانگهای و بازل قهرمان شد. فدرر برای جلوگیری از مصدومیت، فصل قبل در رقابت‌های خاک رس حاضر نشد و در کل فصل فقط پنج بار باخت. مصدومیت کمر مدت‌هاست که فدرر را آزار می‌دهد اما او در مسابقات نمایشی هاپمن کاپ عالی بود و هر چهار مسابقه انفرادیش را برد. فدرر پرافتخارترین مرد تنیس جهان است اما نکته عجیب در مورد او این است که در حال حاضر بهترین تنیس زندگیش را بازی می‌کند.

فدرر در ۱۲ ماه گذشته نشان داده که فدررِ سالم شکست‌ناپذیر است و در حال حاضر او سالم‌تر از تمام رقیبانش است. او در ملبورن می‌خواهد رکورد بشکند: هم برای هفتمین بار قهرمان اوپن استرالیا شود هم بیستیمن گرنداسلم را به فهرست دور و دراز افتخاراتش اضافه کند. فدرر در مسابقه نخست باید با آلیاز بِدنه بازی کند و جدی‌ترین رقیب بعدی او در مرحله یک‌چهارم نهایی است که احتمالا باید با داوید گوفن یا خوان مارتین دل‌پوترو روبرو شود.

راجر فدرر

گریگور دمیتروف

به نظر می‌رسد سرانجام این تنیس‌باز بلغار توانسته برای خودش جایی در میز بزرگان دست و پا کند. دمیتروف فصل گذشته را خوب شروع کرد، در بریزبین قهرمان شد. در اوپن استرالیا به نیمه‌نهایی رسید و تا ببازد، نفس رافائل نادال را گرفت. در ادامه در سین‌سیناتی قهرمان شد تا برای اولین بار جام قهرمانی یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی را بالای سر ببرد. نقطه اوج فصل گذشته‌اش، قهرمانی در مسابقات فینال تور جهانی تنیس بود. دمیتروف ۲۶ ساله پس از قهرمانی در لندن گفت در فکر بردن یک گرند‌اسلم است؛ افتخاری که حالا برایش اعتماد به نفس کافی هم دارد. البته او راه سختی برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی دارد: در گام نخست آندری روبلف، جوان با استعداد روس و پس از آن هم احتمالا نیک کیریوس استرالیایی.

اسطوره های پیر در اوپن استرالیا

ساشا زورف

تنیس‌باز آلمانی که فقط ۲۰ سال دارد فصل گذشته در پنج تورنمنت قهرمان شد اما تا به حال نتوانسته از دور چهارم یک گرنداسلم بالاتر برود. این بار ساشا زورف برای رسیدن به دور چهارم یک رقیب جدی دارد: برادرش میشا که حریف احتمالی او در دور سوم است. آخرین باری که این دو برادر با هم بازی کردند سال ۲۰۱۴ بود. آن‌ها دو بار باهم مسابقه داده‌اند که هر دو را میشا برده است.

تنیس‌باز آلمانی ساشا زورف

دامینیک تیم

این تنیس‌باز اتریشی هم مانند ساشا زورف از ستاره‌های نسل بعد محسوب می‌شود اما او هم مانند زورف نتوانست آن چنان که انتظار می‌رفت در فصل گذشته بدرخشد. تیم در مسابقه نخست باید با گویدو پیا بازی کند که در مسابقات دوبی عملکردی بسیار خوب داشت و پس از آن هم احتمالا مسابقه سختی با آدریان مانارینو خواهد داشت.

مسابقه اوپن استرالیا

نواک جوکوویچ

بعید است که حتی یک نفر هم گول رتبه چهاردهم نوله در رده‌بندی جهانی را بخورد. جوکوویچ که شش بار قهرمان اوپن استرالیا شده، فصل گذشته یکی از بدترین نمایش‌های زندگی‌اش را پشت سر گذاشت و فقط توانست در دوحه و ایستبورن قهرمان شود. ۱۸ ماه گذشته برای این تنیس‌باز صرب کابوس‌ بود: رتبه نخست رده‌بندی جهانی را از دست داد، قهرمانی در چهار گرند اسلم را به دیگران واگذار کرد و دست آخر هم به دلیل مصدومیت آرنج پس از ویمبلدون مجبور شد فصل را تمام کند.

نواک جوکوویچ تنیسور حرفه ای

خبر بد برای طرفدران جوکوویچ کناره‌گیری او از مسابقات دوبی به دلیل درد آرنج راستش بود. اما اگر فکر می‌کنید جوکوویچ به این راحتی تسلیم می‌شود، اشتباه می‌کنید. او اخیرا گفته می‌خواهد دیرتر از مربیانش (آندره آغاسی در ۳۶ سالگی و رادک استپانک در ۳۸ سالگی) بازنشسته شود. این بازیکن صرب در نخستین گام باید با دونالد یانگ روبرو شود و حریف احتمالی او در دور دوم گائل مونفیس است.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید