• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 17

زمان اختراع کنید!

چندی پیش در حال رانندگی بودم که گوینده سخنی از ادیسون را نقل کرد، این سخن تاثیر شگرفی در من گذاشت. در یک ماه گذشته این سخن مرتب در گوشم زنگ می زد و راندمان کاری ام را به شکلی باور نکردنی که خودم هم فکر نمی کردم بالا برد. شب ها زودتر می خوابیدم، کمتر وقت خود را در مقابل سریال های تلوزیونی تلف می کردم، حتی برای فرزندم وقت بیشتری پیدا کرده بودم خودم هم باورم نمی شد چون فکر می کردم آدم پرکاری هستم و همیشه وقت کم داشتم چون روزی بیش از دو ساعت رانندگی، حداقل هشت ساعت سر کار و پس از آن تازه شیفت دوم کاری ام شروع می شد و باید کارهای مربوط به وب سایت را انجام می دادم و هر از گاهی خرید خانه و وظایفی که در قبال خانواده و اقوام داشتم هم بود که بسیار پیش می آمد در برابر آنها شرمنده می شدم ولی بعد از شنیدن این سخن ادیسون مخترع بزرگ، متوجه شدم او واقعا انسانی عادی نبوده است.

اما این سخن ارزشمند یا بهتر بگویم برداشت من از آن سخن این بود:

وقت، ارزشمندترین دارایی شماست اگر به اندازه کافی زمان در اختیار ندارید باید زمان اختراع کنید!

 

زمان اختراع کنید

در وهله اول ممکن است این سخن عجیب به نظر برسد اما وقتی کمی بیشتر به آن فکر کردم متوجه شدم چه سخن با ارزشی است. و وقتی که برنامه روزانه خودم را در ذهنم مرور می کردم متوجه شدم چقدر وقت تلف شده داشتم.

زمان زیادی برای خواندن پیامهایی که از شبکه های اجتماعی دریافت می کردم صرف می شد همه چیز با خواندن یک پیام آغاز می شد ولی در مجموع چیزی بیش از یک ساعت را در روز به این ترتیب تلف می کردم، اما وقتی تصمیم گرفتم زمان اختراع کنم همه چیز عوض شده بود احساس می کردم آدم تواناتری شده ام گویی بیشتر می توانستم کار کنم برای ورزش کردن زمان بیشتری پیدا کرده بودم. صبح ها زودتر به سرکار می رسیدم دستیابی به هدف ها برایم ساده تر شد و مهم تر از همه احساس رضایتی بود که بدست آورده بودم.
یکی از کارهای جالبی که به ذهنم رسید این بود که زمان ورزش خودم و بازی با فرزندم را یکی کنم به این ترتیب روزی حداقل چهل دقیقه زمان بیشتر داشتم. یا یکی دیگر از مشکلات من این بود که در روز بیش از دو ساعت رانندگی می کنم و می خواستم از این زمان ها هم به بهترین وجه استفاده کنم بنابراین تصمیم گرفتم کتاب های صوتی که وقت زیادی برای خواندن آنها نداشتم را از اینترنت تهیه کنم و در مسیر به آنها گوش فرا دهم.

به این ترتیب برای نوشتن مقالات جدید زمان، ایده های بیشتری به ذهنم می رسید. به جای اینکه فقط به موسیقی گوش فرا دهم در هنگام رانندگی برنامه های آموزنده ای را گوش می دادم که بعضی از آنها تاثیر مثبتی در کارهایم گذاشت. خوب انسان همیشه نیاز به یادآوری و انگیزه جدید دارد و این کتاب های صوتی و برنامه های تخصصی در زمینه کسب و کار کمک زیادی به من می کردند تا بعد از یک خستگی روزانه دوباره تجدید نیرو کنم و با انرژی دو چندان مرحله بعدی کار را شروع کنم.

قبلا درباره تاثیر نوشتن اهداف مقاله ای نوشته بودم و وقتی روی اختراع زمان فکر می کردم تازه متوجه شدم که از این فن چقدر می شود بهتر استفاده کرد.

برای من که مشغله زیادی داشتم بسیار پیش می آمد که همزمان چند کار را انجام دهم اما در این میان چون با اینترنت سر و کار داشتم و وقتی اینترنت مشکل دار می شد رشته کار از دستم در می رفت و روزی که اینترنت کند بود یا قطعی ها زیاد می شد راندمان کاری ام به شدت کم می شد بنابراین تصمیم گرفتم لیستی برای خودم تهیه کنم از کارهایی که می توانم به صورت آفلاین انجام دهم و هر زمان اینترنت مشکل داشت طبق این لیست کارها را انجام دهم باور نمی کنید نوشتن به این ترتیب معجزه کرد به گونه ای که قبلا وقتی اینترنت قطع بود احساس بدی داشتم و دستم به کار نمی رفت اما نگاه کردن به لیست کارهای آفلاین باعث شده بود که دیگر آن احساس بد را نداشته باشم. هر چند اینترنت کند مانع من شده بود اما توانسته بودم تعداد بیشتری کارهای مفید انجام دهم که اگر این لیست در برابرم نبود روی مبل و در برابر تلوزیون لم می دادم.

توصیه می کنم مقاله آخر هفته ای فوق العاده بدون تلوزیون را مشاهده کنید. یکی از بزرگترین قاتلان وقت و موفقیت شما تلوزیون است و باید بسیار مراقب آن باشید چون اعتیاد به تلویزیون بسیار شدید است و در مورد کودکان هم صدق می کند. مراقب فرزندان خود باشید.

اما چگونه می توانید به بهترین شکل ممکن از وقت خود استفاده کنید:

مرحله اول:

باید در گوشه ای ساکت بنشینید و لیستی از عوامل و زمان های تلف شده خود تهیه کنید. پاسخ به هر کدام از این پرسش ها احتمالا می تواند به شما در تهیه این لیست کمک کند:

  • چقدر دیر از خواب بیدار می شوید؟ و چقدر بعد از بیدار شدن در رختخواب می مانید؟
  • در بین دیگر کارها چقدر زمان مرده یا الافی دارید؟ آیا می توانید در این زمان کتابی که شما را به هدفتان نزدیکتر می سازد مطالعه نمایید؟
  • چقدر از زمان خود را در مترو، اتوبوس یا تاکسی می گذرانید؟
  • چقدر از وقت خود را به پرسه زدن بیهوده در بازار می گذرانید؟
  • چقدر پای تلوزیون و سریال های تلف کننده عمر می نشینید؟
مرحله دوم:

لیستی از اهداف خود تهیه کنید این ها هدف هایی هستند که می خواهید برای رسیدن به آنها تلاش کنید. سه هدف بزرگ و عمده خود را بیان کنید و در این لیست قرار دهید.

مرحله سوم:

لیستی از کارهایی که تاکنون می خواسته اید انجام دهید و برای آنها وقت نداشته اید تهیه کنید.

مرحله چهارم:

در مرحله اول لیستی از زمان های تلف شده خود در یک شبانه روز را تهیه کرده اید حال برای جایگزینی هر زمان تلف شده یک کار و برنامه لذت بخش و مورد علاقه خود را بچینید.

قبل از خواب نگاهی به ساعات گذشته روز خود بیندازید و در برگه ای کارهایی که انجام داده اید را در یک ستون و آنهایی را که قصد انجامشان را داشتید ولی فرصت نکردید، لیست کنید. کارهای انجام نشده ی خود را با شماره گذاری، الویت بندی کنید. حال می توانید فردا به جای زمان های تلف شده ای که قبلا کشفشان کرده اید، این کارهای ناقص انجام نشده را بگنجانید. مطمئنا پایان روز دوم احساس رضایت بخش تری از خود خواهید داشت، چرا که کارهای نیمه تمام بیشتری از لیست شما حذف شده است.

برای خود زمانی برای استراحت و سلامتی اختصاص دهید استفاده بهینه از زمان به این معنا نیست که خود را خسته و فرسوده نمایید بلکه باید برای استراحت، تغذیه مناسب، ورزش و نیازهای روحی خود هم برنامه ریزی کنید و به گونه ای از زمان خود استفاده کنید که لطمه ای به سلامتی و شادی شما نخورد.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید