• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 05 / 19

توربو یونیون RB 199 چیست؟

توربو یونیونRB 199  یک موتور توربو فن هواپیمایی است که در اوایل سال 1970 توسط توربو یونیون  طراحی و ساخته شد.

توربو یونیونRB 199  چیست؟

RB 199  یک موتور مدولار است که بهینه سازی شده است. این موتور بر روی هواپیمای Avro Vulcan تست شد. تمام نسخه های نصب شده یRB 199  دارای طرح سه ردیف پره ای هستند. طراحی جمع و جور موتور، نسبت نیروی پیشران به وزن و نیروی پیشران به حجم بالایی به آن می دهد. این طراحی، ویژگی های حمل و نقل خوب و مصرف کمتر سوخت را به همراه دارد.

RB 199از زمان ورود به سیستم هواپیمایی، 5 میلیون ساعت پرواز داشته است. این موتور برای کارایی بهتر هواپیمای تورنادو طراحی و ساخته شد. به منظور پاسخگویی به بسیاری از الزامات ماموریت های مختلف تورنادو، به ویژه ماموریت های سطح پایین، یک طراحی سه محوری به همراه پس سوز و معکوس کننده ی فشار انتخاب شد. این حقیقت که RB199  هنوز هم یک موتور جنگی با پتانسیل رشد در آینده است تاییدی بر طراحی پیشرفته آن است.

ساخت مدولار این موتور، اجازه ی تغییر در قسمت آسیب دیده را در زمان کوتاه می دهد. این ویژگی باعث می شود هواپیمایی که از موتور RB 199 استفاده می کند به سرعت در دسترس باشد. این موتور دارای طراحی توربو فن است یعنی تمام هوای ورودی از طریق مکش وارد بخش احتراق نمی شود بلکه قسمتی از آن از ناحیه ی خارجی موتور عبور کرده و باعث خنک شدن آن می شود.

مزایای این موتور بر اساس Rolls Royce، نسبت نیروی پیشران به وزن بالا، کاهش مصرف سوخت، کنترل الکترونیکی دیجیتال، تیغه های توربین تک بلور، ساختار مدولار، نگهداری راحت تر و پتانسیل رشد آن است.

در طراحی و ساخت این موتور از تکنولوژی های پیشرفته ی روز استفاده شده است. فن این موتور نوع پیشرفته ی فنی است که در Pegasus مورد استفاده قرار گرفته بود تیغه های فن، توسط اشعه ی الکترونی به هم جوش خورده اند که باعث ذخیره ی وزن و کاهش ارتعاش می گردد. تعمیر فن به این نحو می باشد که تیغه های آسیب دیده از آن جدا شده و تیغه های جدید دوباره به فن جوش می خورند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید