• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 21

چگونه یک درخت خرما از یک دانه خرما رشد کند

درخت خرما در محیط های خشک سایه بان، همچنین غذا و دارو است. در آب و هوایی بیابانی، خرما، مواد غذایی ضروری را فراهم می کند که این مواد برای ساکنان آب و هواهای سردتر در سیب زمینی، گندم و برنج یافت می شود.

شما حتی می توانید درخت خرما را از یک دانه خرما، که در فروشگاه مواد غذایی می باشد پرورش دهید.

چگونه یک درخت خرما از یک دانه خرما رشد کند

چگونه یک درخت خرما از دانه رشد می کند

در باغ های برخی مناطق، درختان خرما با تاگ سازی (به‌طور غیرجنسی تولیدمثل می‌کنند) درختان خرمای بالغ رشد می کنند. با این حال، نخل خرما می تواند از دانه هم رشد کند.

برای رشد یک درخت خرما  از هسته خرما، چندین دانه خرما را برای یک هفته در آب سرد قرار دهید و روزانه آب آن را تعویض کنید تا از آلودگی کپک قارچی یا باکتری ها در امان بماند.

دانه ها را داخل یک گلدان دارای خاک بکارید، و آن را از سرما محافظت کنید. از آنجایی که شما نمی دانید که دانه ها چه موقع شروع به رشد می کنند و اینکه چند دانه را در یک گلدان نکارید. سطح خاک را مرطوب نگه دارید، نه خیلی مرطوب که قارچ انگلی شروع به رشد کند. خرما در معرض آفتاب پشت پنجره در خانه رشد می کند. چندین هفته طول می کشد تا دانه ها در سطح گلدان دیده شوند.

دانه ها تبدیل به یک تک برگ سبز پهن به ارتفاع 30 تا 45 سانتی متر می شوند. بعد از چند ماه برگ دوم به برگ اولی اضافه می شود.

هنگامی که برگ خرما حدود 15 تا 20 سانتی متر بلند شد، برگ و دانه آن را با احتیاط از گلدان خارج کنید و آن را به یک گلدان جدید که حداقل 20 سانتی متر عمق دارد منتقل کنید. متوجه خواهید شد که برگ کمی خارج از دانه رشد می کند و نه مستقیما از بالای آن.

هر دو برگ و مجموعه ریشه را با احتیاط از یکدیگر طوری جدا کنید که به گیاه آسیبی نرسد.

خرما را برای رشد به گلدان بزرگتری انتقال دادید.

کاشتن دانه خرما

رها نکنید

درخت های خرما از دانه به آسانی رشد می کنند. در حقیقت، در نواحی اسرائیل درختی از دانه رشد کرده است که 2000 ساله است. با این حال، اگر بعد از چند هفته دانه ها شروع به جوانه زدن نکنند، ممکن است خرماهایی که خریداری کرده اید و وقتی وارد کشور شما شده است آفتاب خورده باشند. سعی کنید خرمایی پیدا کنید که به صورت ارگانیک ذخیره می شوند، یا به یک دوست که به مناطق دارای خرما سفر کرده سفارش دهید تا برای شما هدیه بیاورد.

هر دو خرمای خشک شده و خرمای تازه دارای حفره هایی هستند که رشد خواهند کرد.

شرایط در حال رشد برای درختان خرما

خرماها شرایط زیر را ترجیح می دهند:

  • زهکشی خوب، خاک خشک و نچسبیده
  • خاک کمی خشک
  • خاک هایی با منیزیم بالا
  • آفتاب زیاد
  • هر دو سال با سولفات منیزیم کوددهی کنید
  • منطقه ای در مدار 9 تا 11 درجه  (خارج از منزل)
  • مقاومت تا 6 درجه سانتیگراد
  • محافظت از نخل های تازه کاشته شده در برابر یخ زدگی
فضای مورد نیاز باغ

درختان معمولی به طول 9 متر رشد می کنند و دارای 6 متر پهنا هستند. خرماهای کوتاه قد 3 متر رشد می کنند و 2 متر پهنا دارند. اگر فضای کمتری دارید، انواع درختان خرما کوتاه قد را انتخاب کنید.

چگونه محصول میوه خرما را به دست آوریم.

انواع خرماهای ایران

درخت های خرما هر یک نر و ماده  هستند. شما از دانه آن نمی دانید که یک درخت نر یا ماده دارید.  برای به دست آوردن میوه خرما شما یک درخت نر و دست کم یک درخت ماده نیاز دارید. یک درخت نر تعدادی درخت ماده را بارور می کند.

نخل خرما با باد گرده افشانی می کند. برای اطمینان از قرار گرفتن میوه، شما باید با دست گرده نر را برای گلدهی ماده گرده افشانی کنید. بعد از اینکه با دست گرده افشانی کردید اگر فضا به آنها اجازه ندهد درختان دیگر نیازی ندارند کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در یک باغستان خرما گاهی اوقات گرده نر در بازار خرید می شود و فرصتی برای افزایش تولید میوه درختان ماده فراهم می کند.

یک درخت خرما که از دانه کاشته می شود در سال هشتم میوه تولید می کند که در آب و هوای مدیترانه ای گرم وقتی که آفتاب زیاد است رشد می کند. با تولید مثل درخت خرما می توانید حدود 4 سالگی درخت، میوه داشته باشید، یعنی فقط بعد از 4 تا 6 سال.

در مناطق سردتر درخت خرما ممکن است به تولید میوه نرسد، درحالی که شاید درخت سالم به نظر برسد و به خوبی رشد کند.

درخت نر هر بهار در غلاف، گرده تولید می کند. وقتی گرده ها آماده شد، گرده ها را در یک کیسه جمع می کنند.

گلهای ماده ای که باز شدند را گرده افشانی کنید.

انواع خرما

انواع خرمای بومی سیستان بلوچستان

خرمای مضافتی ، ربّی، شَکَری، حلیله، آبروگن، کَلَگی، چربان، حاشه‌ای، جوانداک، اشکنجک، پُپو، دِسکی، وردیوار، بَرنی، کلوت، مُلسی، کروچ.

انواع خرما

انواع  خرمای بومی بوشهر

قسب، کبکاب، صمرون، شکر، سیسی، حلَو، سروری، زندنی، خشن خار، استک سرخو، مرسو، خاصویی، جمادی، بیرمی، تی رس، شهابی، لش، کندی، خنیزی، سمیلی، خضروی، گنتار، بریمی، شیخ عالی، زامردو، ده دارب، اهرمی، خاویزی، خاور، مکتی، شاخونی، مصلی، جوزی، غصاب و ردستی

انواع  خرمای بومی هرمزگان

خرمای پیارم، مرداسنگ، هلیلی، مضافتی، خاصویی، خنیزی، شاهانی، کریته، زرک و کلک سرخ.

انواع خرمای بومی غرب خوزستان

لیلوئی، برحی (گرد و ریز و با و شیرینی کمتری نسبت به ارقام دیگر)، زاهدی، دیری، اشکر و بریم، حلاوی، بلیانی، سویدانی، هداک، شکر، بنت السب، دگل زرد، خضراوی، استعمران (سعمرون)، بوبکی، چبچاب، مشتوم، جهرمی، عموبحری، دگل سرخ، فرسی، هدل، خصاب، حمراوی، حساوی، اسحاق، جوزی و گنتار، کبکاب (بسیار شیرین و ظاهری شیشه‌ای دارد).

انواع خرمای بومی کرمان

(در بم و نرماشیر) مضافتی ، کروت، قندشکن (سنگ‌شکن)، ربی، خریک، هلیله‌ای.

(در جیرفت): خرمای مضافتی عالی مِهتِری، شِکَری (این دو از زودرس‌ترین گونه‌های خرما هستند که بیشتر مصرف محلی دارند)، کلوته (کلیته)، مرداسنگ (تنها خرمای طبع سرد دنیا)، هلیلی، خَنیزی، رُوغنی، شاهانی، زاهدی، خضراوی، رَبی، نگار (میوه‌هایی بسیار کشیده دارد)، گاردیال، قربانی، آجیلی

جيرفت بهترين نوع خرما را داراست.

انواع خرمای بومی غرب کرمانشاه (قصر شیرین)

زاهدی، ارزق، خضراوی، جعفری و اشرسی.

انواع خرمای بومی ایلام

خضراوی، زاهدی، اشرسی و زیدی.

ترجمه: میترا نامجو

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

  2. سلام لطفا به جای نام اسرائیل از نام فلسطین اشغالی استفاده کنید. باتشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید