• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 28

فشار خون پایین و تمهیدات خانگی برای درمان آن

فشار خون پایین، هایپوتنشن، کم فشاری خون، افت فشار خون به معنی کم بودن فشار خون در رگها نامیده می شود. این حالت نشانه هایی مثل سرگیجه، ضعف، خستگی، حالت تهوع، تنفس مشکل، تاری دید، لرزش، احساس سرما و پوست سرد می باشد.

افرادی که وزن ایده آل دارند و کسانی که تناسب بدنی داشته و به طور طبیعی فعالیت دارند ولی فشار خون آنها از حالت نرمال که مقدار 120/80 mm Hg است کمتر می باشد، این حالت هنوز یک بیماری محسوب نمی شود به خصوص زمانی که هنوز علایم و نشانه ای را تجربه نکرده اند.

زمانی که فشار خون شخص حدود 90/60 mm Hg یا کمتر باشد، کم فشاری خون برایش متصور می شود. گذشته از این زمانی که فشار خون به شدت پایین است، ممکن است سبب جریان ناکافی خون به اندامهایی همچون مغز، کلیه ها و قلب می شود. شرایطی که می تواند سبب نتایجی مثل کم شدن آب بدن، بهبودی با خوابیدن در رختخواب، کمبود مواد مغذی، کاهش فشار خون، مشکلات قلبی، بارداری، اختلالات غدد درون ریز و شرایط عصبی می شود.

برخی داروها مثل مسدود کننده های آلفا، مسدود کننده های بتا، داروهای مدر، داروهای ضد افسردگی و غیره می توانند سبب کاهش فشار خون شوند.

زمانی که با فشار خون پایین مواجه می شوید پیشنهاد می شود که نمک و مایعات را بیشتر مصرف کنید. قبل از افزایش مصرف نمک، توسط پزشک فشار خون شما بررسی شود. همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی و غذاهای با کربوهیدرات بالا مثل نان، برنج، پاستا و سیب زمینی را کاهش دهید.

درمان مناسب این شرایط بستگی به علت دقیق آن دارد، اما چند روش ساده خانگی را به کار بندید تا از این علایم و مشکلات ناشی از آن رهایی یابید.

ده راهکار خانگی موثر برای درمان فشار خون پایین وجود دارد که در زیر می بینید:

تمهیدات خانگی برای درمان فشار خون پایین

آب نمک

آب نمک به درمان فشار خون پایین کمک می کند چون سدیم موجود در نمک، فشار خون را افزایش می دهد. بیش از حد از آب نمک استفاده نکنید چون برای سلامتی مضر است.

به سادگی نیم تا یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. همین طور می توانید نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران را بنوشید.

قهوه

یک فنجان قهوه غلیظ، شکلات داغ، کولا، یا هر نوشیدنی کافئین دار که موقتا می تواند فشار خون را افزایش دهد، بنوشید.

اگر مکررا فشار خون پایین را تحمل می کنید، یک فنجان قهوه در صبح یا همراه وعده های غذایی بنوشید. اما این کار را تبدیل به عادت نکنید چون اثرات دراز مدت قهوه مشخص نیست.

کشمش ها

کشمش ها در طب آیورودا روشی است که تاثیر بسزایی روی درمان کم فشاری طبیعی خون می گذارد.

تعداد 30 تا 40 کشمش را در یک فنجان آب در طول شب بخیسانید.

در صبح آنها را میل کنید یا در هر زمانی که معده شما خالیست. همچنین می توانید در کشمش های خیس خورده آب بریزید.

این روش را برای چند هفته تا یک ماه انجام دهید.

حدود 4 تا 5 بادام ، 10 تا 15 عدد کشمش سیاه یا مویز و 15 تا 20 بادام زمینی با یک لیوان شیر میل کنید.

ریحان

ریحان برای درمان فشار خون پایین مفید است، آن غنی از ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و پنتونیک اسید است. بعلاوه به تعادل ذهن و کاهش استرس کمک می کند.

عصاره آبی 10 تا 15 برگ ریحان را بگیرید.

یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

این عصاره را هر روز با معده خالی بخورید.

همچنین می توانید چهار تا پنج برگ ریحان را هر روز در صبح بجوید.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان راهکار خانگی پرطرفدار دیگری است که فشار خون با مصرف مقدار کمی شیرین بیان بالا رود. آن آنزیمی که کورتیزول را می شکند مسدود می کند و از عملکرد آدرنالین سالم حمایت می کند. همچنین در بهبود خستگی مزمن موثر است.

یک قاشق چایخوری از شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید و حدود 5 دقیقه آن را دم کنید و دم نوش شیرین بیان را چندین بار در روز میل کنید.

متناوبا می توانید حدود 400 تا 500 میلی گرم کپسول ریشه شیرین بیان را برای چند روز مصرف کنید.

عصاره لبو

آب یا عصاره لبو برای علاج فشار خون بالا و پایین مفید است. برای کم فشاری خون، یک فنجان عصاره لبو را دو بار در روز و برای حدود یک هفته مصرف کنید. آب میوه های طبیعی دیگر نیز در این رابطه وجود دارند.

بادام و شیر

راهکار خانگی دیگر برای فشار خون پایین بادام و شیر است.

پنج یا شش بادام را در طول شب در آب خیس کنید.

در صبح بادام ها را پوست کنید و بکوبید تا خمیر صافی بدست آید.

سرانجام خمیر را در یک فنجان شیر بجوشانید. یک فنجان را هر روز صبح بنوشید.

رزماری

رزماری مطمئنا در نرمال کردن فشار خون پایین موثر است چون سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و جریان خون را بهبود می بخشد.

در هر روز مقدار 10 میلی گرم تنتور رزماری را بخورید. دمنوش این گیاه را به صورت تازه نیز می توانید مصرف کنید یا رزماری خشک شده را به عنوان ادویه به غذاهایتان اضافه کنید که بسیار مفید است.

به علاوه می توانید سه تا چهار قطره روغن اسانس رزماری در افشانه بریزید و از بو و عطر این گیاه برای بهداشت روانی استفاده کنید.

آب هویج

روزتان را با آب هویج تازه که مقدار کمی عسل به آن مخلوط کرده اید شروع کنید تا فشار خون پایین شما به سادگی درمان شود.

یک لیوان آب هویج میل کنید.

دو قاشق سوپخوری عسل داخل آن بریزید.

آن را دو بار در روز (یک بار با معده خالی در صبح و یک بار در عصر) بنوشید.

آب هویج درمان کم فشاری خون

آب لیمو

آبلیمو اثر فوق العاده ای در درمان فشار خون بالا دارد اما می تواند در فشار خون پایین نیز استفاده شود به ویژه زمانی که علت آن کم آبی بدن باشد. در چنین مواردی می توانید آب لیمو را با کمی نمک یا قند ترکیب کنید. این کار به شما با تحریک عملکرد کبد و کمک به گوارش، انرژی می دهد.

یک لیوان آب نیشکر و مخلوط با یک قاشق چایخوری آب لیمو و نمک هم می تواند مفید باشد.

آب لیمو درمان افت فشار خون و پرفشاری خون

راهکارهای خانگی بالا شامل: آب نمک، قهوه، کشمش، ریحان، ریشه شیرین بیان، عصاره لبو، بادام و شیر، رزماری، آب هویج و آب لیمو را به صورت منظم انجام دهید، ورزش ملایم کنید تا جریان خون بهتر شود. از ورزش سنگین و بلند کردن وزنه های سنگین خودداری کنید. همچنین با پزشک مشورت کنید تا داروهای مناسب مشکل شما را تجویز کند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید